P.R.E. - Sena i utvecklingen?

uma

Trådstartare
Halloj!

Ni med erfarenhet av P.R.E.-hästar, är de senare i utvecklingen än hbl? När börjar man i så fall sitta på/rida in dom?
För några år sedan, när jag funderade på att betäcka mitt sto (hbl) med P.R.E.-hingst, så fick jag inte uppfattningen om att de skulle vara sena. En av hingstarna jag tittade på reds i en mycket hög form redan som 4-åring (som jag kunde känna var lite väl häftigt för en så ung häst...).
Hur är det generellt med P.R.E.? Kan det vara så att de är som lipizzanerna, att men inte bör rida dom innan de blivit 4?

Sv: P.R.E. - Sena i utvecklingen?

Min uppfattning är att det är vanligast att rid in som 4-åringar. 3 verkar också vara ganska vanligt, men definitivt inte 2, som man ibland gör med fullblod och halvblod.

Sv: P.R.E. - Sena i utvecklingen?

PRE som andra raser är olika individer emellan. Speciellt de som är stora kan behöva lite mer tid på sig att växa klart. En PRE kan mycket väl ridas in som 3åring men man får vara medveten om att de växer länge, både på höjden och i "massa". De slutmäts först vid 8 års ålder av den anledningen. Men även många halvblodshästar är ju färdiga först vid 7-8 års ålder ....Personligen tycker jag att man går väl fort fram med många halvblodshästar och kräver mycket av 4-5 åringar ....
Det som jag tror är lite speciellt med PRE är att de ofta känns färdiga tidigt. De är i regel väldigt lättlärda och samarbetsvilliga och man kan därför lätt lockas att gå fram fort. Mitt treåriga sto är ridet först 2 månader i våras och nu ytterligare en månad och hon är väldigt stadig och går i form av sig själv. Jag får hela tiden påminna mig om att hon bara är 3 år så att jag inte begär för mycket av henne!

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 673
Senast: Ajda
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar