P.R.E / köpa häst utomlands

Sv: P.R.E / köpa häst utomlands

Tänkte att det var lika bra att förtydliga en sak !!!
MINA HÄSTAR ÄR KÖPTA FRÅN SPANIEN !!! Men jag har inte varit nere och sett ut dom där nere !!Du kan få kopior på import bevisen om du vill ;)
Så slipper du skriva om det :angel:

Synd att du ska vara en en sån tråkig människa som hoppar på när andra vill hjälpa till!
Undrar hur du är när någon ska ge råd om någonting annat!!
Om man tycker att en människa utger sig för att vara expert för att man delar med sig av saker som man med säkerhet vet att andra har upplevt , så förstår inte jag hur du kan leva i den här världen,
För mycket av det som vi lär oss här i världen är att ta del av andra människors erfarenhet ;) Och kanske kan hjälpa en annan människa att inte begå samma misstag.

Men om du vill så kan du ju PM a mig .så kan vi ta det här privat ,för det verkar som om du har en del på ditt hjärta att säga OM mig , så varför inte säga det TILL mig i stället! så slipper du förstöra mer trådar :angel:

Och när du pm så kan du ju skriva det hemska som du hört om mig så kan jag ju ge dig min syn på saker och ting!
Eller gäller det bara sanningen från annat håll en den du anklagar !!

Till trådskaparen så ber jag om ursäkt att tråden spårar ur :(
Och önskar dig lycka till med ditt hästköp.

Tesora

Jag har bott i Spanien i flera år och visst kan man hitta bra hästar till något billigare pris. Annars skulle det inte löna sig för någon att importera.
Sedan finns det jättexlusiva stället kända för sina hästar , deras stamm och deras kvalitet och dom får man tyvärr inte billigare som sagt ovan. Men kan ändå inte tro att dessa hästar ändå skulle vara ännu dyrare om köpta i Sverige.

ex http://www.santabarbarapre.com/potros.html

Men ska man ha något till sig själv och som jag tänkt någon gång köpa en trevlig valack/hispanoarab men då är det viktigt att tänak sig att det finns en anledning till att vaclacken blivit kastrerad och att man kräver en ordetlig vet undersökning.
Finns en ehl del "billigare" på den här sidan ex
http://goto.glocalnet.net/andalusier/Till Salu-filer/slide0001.htm

Har ingen aning om hur seriösa de är men de har någon som pratar svenska vilket kan underlätta att ta reda på det.

MvH Mumin

bobo skrev:
Vet DU helt säkert att hon har varit i Spanien och köpt sina hästar där? Jag har nämligen hört helt annat, därför frågade jag och ifrågasätter hennes "expertsvar" angående PRE och Spanien.

Ge dig nu bobo! Tesora är förmodligen en av de personer i Sverige som är mest insatt när det gäller P.R.E i Sverige.

Hennes vad du kallar "expertsvar" är faktiskt mycket insatta och dessutom välmenande råd. Tesora har träffat väldigt många som har köpt P.R.E som har blivit lurade på olika vis, just pga av att dom inte satt sig in i och lärts sig om rasen INNAN dom köper hästen. Finns även folk som köpt "P.R.E" som sedan visat sig vara korsningar. Alla för dyra pengar såklart.

Det blir väldigt dyra lärpengar att importera ett sto eller en hingst, betala mycket för dessa och sedan få inse att de djur man köpt in visar sig vara av sekunda kvalitet och där fölen blir mycket svårsålda.

Tesora vill arbeta FÖR rasen P.R.E inte mot den. Och det gör man bla genom att upplysa folk om rena fakta.

I mitt tycke verkar det som om du hackar ner på Tesora av rent personliga skäl.

/Kung Tulle

Jag undrar vad det är som du har hört om Tesora. :confused:
Innan jag lärde känna henne personligen, så har jag kommit i kontakt med personer som har P.R.E & dom hade bara gott att säga om henne.
EFTER jag lärde känna henne & kopplade ihop att Tesora & personen som PRE ägarna pratade om var samma människa, så har jag lärt mig enormt mycket om rasen.
Hon brinner för sin ras & är mån om att vi ska få en bra kvalitetsavel i Sverige.
Ingen är egentligen intresserad av att betala för mycket för en häst varesig det är en Shettis eller en PRE?
Det är många som har blivit lurade just vid köp av PRE, även vid köp av andra importerade hästraser.

JAg vill ha en PRE som nästa häst, men jag är medveten om att ska jag få någon som är hyffsat bra så får jag betala vad det kostar oavsett den är svenskfödd eller Spanskfödd. Och det tar ett tag att spara...!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 290
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 533
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31