P.r.e (Andalisuer)

Sea

Trådstartare
Jag ska kanske kopa en hast har i Spanien och undrar:Vad skulle ni tanka er att betala for en 4 arig andalusier valack som ar riden i drygt ett halvar. Har fina ganarter som han bar sig bra i. Lugn och snall men samtidigt framat. Har dock sweetitch (eksem) men det blir bra om han flyttar.
Sa nu undrar jag va som ar ett skalingt pris for honom. Hoppas att ni kan hjalpa mig med det!

Sv: P.r.e (Andalisuer)

det beror på vad för exsem det är.
min förra häst kliade sig alltid i man och svans sommartid, men kunde ändå gå på sommarbeten och ridas som vanligt.
(svinknotts/solallergi)

Priset kan ju skifta enormt, att säga generellt är ju jättesvårt, mycket beror ju även på färg, storlek, utbildningsståndpunkt, stammen kanske inte är så viktig med tanke på att han är valack. Det finns en del regioner där en del hästar drabbas av ett slags eksem, kallas fuego. Denna typ brukar försvinna om hästen byter region. Tittar man på prisbilden rent allmänt allt mellan 4 000 och 12 000 euro.

Sea skrev:
Lugn och snall men samtidigt framat. Har dock sweetitch (eksem) men det blir bra om han flyttar.

Jaså? Vart ska du flytta honom? Kan inte tänka mig att det är bättre klimat i Sverige tex än i Spanien. Oftast blir eksemet mycket värre vid ett miljöbyte, om det inte är till extrema knottfria öppna miljöer, tex nordliga havsbeten.

Det ar en speciell insekt har som gor att han far eksem och den finns inte i norden.
Hastar som har bytt region har i spanien har ocksa blivit bra. Det har jag sjalv sett.
Han har bara problem pa sommaren och varen. Nu har han blivit bra igen. Men det ar inte hallbart att ha honom har for sweet itch blir varre for varje ar och han ar ju sa ung. Darfor saljer agaren honom och vill att han ska komma till skansdinavien.
Annars har han papper och borde ju da vara renrasig. Han ar just nu morkgra/brun men kommer att bli mork skimmel, mest gra alltsa.
Han ar grundutbildad och fin exterior. Inte sa jattegrov som endel kan bli, men ingen klenis heller. Har fint ganska litet huvud och fina torra ben. Korset ar som pa den gamla tyoen av andalusier ganska rekt och platt (for att señoritan skulle sitta bra dar bak =).
Hoppas att ni kan saga nagot mer precist nu!

Korset ar som pa den gamla tyoen av andalusier ganska rekt och platt
Om du läser rasstandarden för PRE, på de svenska föreningarnas sidor, eller här: http://www.equiandalusian.com/inicio.cfm
så står det överallt att korset på en PRE ska vara rundat, inte platt.

Det är ganska omöjligt för någon i Sverige att säga hur mycket du ska betala för en häst i Spanien. Har du inget kort på den att lägga in?

Det är möjligt att hästen blir bra om den slipper ifrån insekten, men räkna inte med det. Ofta är det så att om man har disposition för allergi så är risken stor att man även blir allergisk mot något annat.

Finns det svidknott i det området hästen bor nu? Om så inte är fallet så är risken troligen mycket stor att hästen kommer att utveckla allergi mot även den insekten, den är stakt alllergiframkallande och mycket rikligt förekommande i stora delar av Sverige. Om hästen blir/är allergisk mot svidknott kan du räkna med en eksemsäsong på minst 5-6 månade i hela göta och svealand.

Vad är hästen allergisk mot förresten?

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik Skriver från ett utlänskt tangentbord, så inga å, ä och o da det blir for omstandigt.. Tillhor den hastlosa gruppen av manniskor som...
Svar
1
· Visningar
1 527
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Hej! Jag star infor att skaffa min forsta hast :) Har ridit hela mitt liv och haft hastar 'som min egen' men aldrig agt nagon med...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: Soppan
·
Övr. Barn Jag ar gravid i v.23 med tvillingar. Har haft 2 hastar de senaste 6 aren och inser ju att jag maste salja en innan bebisarna kommer...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 410
Senast: Aliina
·
Avel Jag ska kanske kopa en hast har i Spanien och undrar:Vad skulle ni tanka er att betala for en 4 arig andalusier valack som ar riden i...
Svar
3
· Visningar
1 336
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama