P-medel / sterilisation

Känner till den kritiken, men jag skrev faktiskt bara att jag har positiva erfarenheter av det.
Källa som i 3000+ Svenska tjejer som hittills berättar samma historia som jag upplevde (2013 vilket var innan det sk internet-drevet) när jag vandrade runt i vården över ett år och gjorde alla möjliga tester, bland annat hjärnröntgen (!) innan jag fick tips av en annan som haft liknande besvär att överväga om det kunde vara spiralen. Den togs ut och det blev SNABBT bättre, även om det kom dagar då besvären tog i rejält, men så som jag mådde sådana dagar var så som jag mådde varje dag innan den åkte ut. Ute i världen finns ännu fler som vittnar om samma sak.

De som velat anmäla biverkningar har blivit nedskjutna av vården med "det finns inga biverkningar" vilket såklart gör att inga rapporteras, trots att det är vårdens skyldighet att rapportera, inte att bedöma. De hundratals studier om kopparspiral som gjorts enligt någon expert i medierna finns inte att finna, inte heller hänvisas det någonstans till vilka dessa är. Sanningen är att det inte är några gjorda. Inga studier gjorda på den ökade kopparmängden (380) och hur den påverkar. Det finns däremot flera studier som påvisar höjda kopparnivåer hos användare, att det behövs fler studier påpekas samt att ett par propsar på att kopparspiral inte ska användas mer än max ett par år.

Jag hade min första kopparspiral i fem år utan ett enda problem, däremot när jag bytte ut den som man ska efter den tiden så bar det utför snabbt. Jag blev alltså rejält sjuk.

Att det är många som inte får problem (eller inte kopplar ihop sina problem med preventivmedlet) betyder inte att det inte finns de som faktiskt får problem.

Att det inte blir någon riktig utredning, utan Läkemedelsverket tar bara Bayers ord (inga studier eller liknande presenteras) på att det visst är säkert och ofarlig att använda kopparspiral, är så sjukt så det finns inte.
 
Jag var på samtal för sterilisering (hade varit smartast att skriva in att jag ville ha det om det blev snitt med förra barnet, men missade det). Avråddes dock då mitt BMI är för högt och jag har gjort två snitt. Risken för "major complications" var alltför hög för att det skulle vara ett alternativ för mig kände jag.

Nu blev det iofs inget av nånting, räknar med att kroppen är för gammal, äggen för sega och att vi kan köra avbrutet när det behövs för säkerhetsskull. OM det skulle bli en till så är jag ok med det också faktiskt (även om hjärnan påpekar annat).
 
Källa som i 3000+ Svenska tjejer som hittills berättar samma historia som jag upplevde (2013 vilket var innan det sk internet-drevet) när jag vandrade runt i vården över ett år och gjorde alla möjliga tester, bland annat hjärnröntgen (!) innan jag fick tips av en annan som haft liknande besvär att överväga om det kunde vara spiralen. Den togs ut och det blev SNABBT bättre, även om det kom dagar då besvären tog i rejält, men så som jag mådde sådana dagar var så som jag mådde varje dag innan den åkte ut. Ute i världen finns ännu fler som vittnar om samma sak.

De som velat anmäla biverkningar har blivit nedskjutna av vården med "det finns inga biverkningar" vilket såklart gör att inga rapporteras, trots att det är vårdens skyldighet att rapportera, inte att bedöma. De hundratals studier om kopparspiral som gjorts enligt någon expert i medierna finns inte att finna, inte heller hänvisas det någonstans till vilka dessa är. Sanningen är att det inte är några gjorda. Inga studier gjorda på den ökade kopparmängden (380) och hur den påverkar. Det finns däremot flera studier som påvisar höjda kopparnivåer hos användare, att det behövs fler studier påpekas samt att ett par propsar på att kopparspiral inte ska användas mer än max ett par år.

Jag hade min första kopparspiral i fem år utan ett enda problem, däremot när jag bytte ut den som man ska efter den tiden så bar det utför snabbt. Jag blev alltså rejält sjuk.

Att det är många som inte får problem (eller inte kopplar ihop sina problem med preventivmedlet) betyder inte att det inte finns de som faktiskt får problem.

Att det inte blir någon riktig utredning, utan Läkemedelsverket tar bara Bayers ord (inga studier eller liknande presenteras) på att det visst är säkert och ofarlig att använda kopparspiral, är så sjukt så det finns inte.
Jag har aldrig ifrågasatt eller bett om källa. Jag har konstaterar att jag mår bra och att jag känner till att det finns kritik. Inget värderande i det alls.
 
Ja det hade blivit ramaskri eftersom kvinnor i princip ALLTID ansvarar för preventivmedel. Speciellt preventivmedel som ger betydande biverkningar. Kan ni verkligen inte se att det spelar roll?
Kvinnor som grupp bär på preventivmedelsfrågan själva. Männen ”vill inte” eller what ever. Som om kvinnorna vill?

Det finns goda skäl till att frågan ställs helt enkelt. Det borde vara fullt begripligt.
Ingen har sagt hur de ska göra. Men det är rimligt att påtala systemfel när man ser dem.
Grejen är att jag hade varit med på ramaskriet där, jag hade tyckt det var förjävligt om någon oavsett kön hade försökt övertala någon annan att sterilisera sig (eller förstora brösten eller vad som helst). Jag blir bara så förundrad över att när det i det här fallet är en kvinna som klokt och respektfullt skriver att HON vill göra på ett sätt med SIN kropp för SIN skull, då blir hennes man häcklad för att han inte vill göra ett dylikt ingrepp på sin. Hade det handlat om att karln försökte övertala henne för att han inte ville själv- fine, då hade jag också vrålat, men reaktionen här är ju snarare tecken på ojämställt tänkandet åt andra hållet; ”kvinnor har alltid varit underlägsna män, så nu är det banne mig dags för alla män att helt ge upp sina egna önskningar på alla plan- kollektiv total paybacktime”. Ska vi få jämställt måste vi väl ändå börja se människor som just precis lika värda och se till varje individs rätt till sig själv och sin kropp, tänker jag...
 
Hur gick förberedelserna till inför? Om jag får fråga?

Träffade BM på familjeplaneringen där vi skrev papper till Socialstyrelsen, ringde och bokade tid.

Sedan fick jag en kallelse på posten två månader senare, fyllde i lite hälsoblanketter.

På operationsdagen nyduschad och fastande, fick dropp pga väntetid, pratade med opererande läkare, kändes som en sista koll att jag ville och förstod innebörden.

När det var min tur så fick jag lägga mig på bordet utan trosor men med sjulhusrock (gynstol, man kan få lugnande innan) och sedan kollade de att jag låg bekvämt och lade på extra täcken innan jag fick narkosmedel och var borta. Min klinik klipper bara äggledare med hjälp av titthål, inga inplantat osv.

Jag gissar att ”tillståndet” gick mycket smidigare än vad det kan göra.
 
Träffade BM på familjeplaneringen där vi skrev papper till Socialstyrelsen, ringde och bokade tid.

Sedan fick jag en kallelse på posten två månader senare, fyllde i lite hälsoblanketter.

På operationsdagen nyduschad och fastande, fick dropp pga väntetid, pratade med opererande läkare, kändes som en sista koll att jag ville och förstod innebörden.

När det var min tur så fick jag lägga mig på bordet utan trosor men med sjulhusrock (gynstol, man kan få lugnande innan) och sedan kollade de att jag låg bekvämt och lade på extra täcken innan jag fick narkosmedel och var borta. Min klinik klipper bara äggledare med hjälp av titthål, inga inplantat osv.

Jag gissar att ”tillståndet” gick mycket smidigare än vad det kan göra.

Tack för information :)
Jag vet som sagt att sjukvården inte kommer sätta sig emot, ifall jag väljer en sterilisering. Vilket känns bra.
Inplantat? Det har jag missat, hur gör man det?

Jag har bara läst om titthåls och att man kan ta det den "vanliga" vägen med lokalbedövande?
 
Tack för information :)
Jag vet som sagt att sjukvården inte kommer sätta sig emot, ifall jag väljer en sterilisering. Vilket känns bra.
Inplantat? Det har jag missat, hur gör man det?

Jag har bara läst om titthåls och att man kan ta det den "vanliga" vägen med lokalbedövande?

Det är inplantat (googla essure) som man placerar ”vanliga vägen”.
 
Ah, spännande. Den hade ändå inte vart aktuell, någon som vet varför den inte är ok längre? Eller inte äsker nog? Får googla på det :)

De innehåller bla nickel och en del har fått problem med vandrande implantat. Jag kollade upp det när det var aktuellt med sterilisering för min del (det är länge sedan så det var när de använt den ett par år bara). Nu blev det aldrig av pga idiot till kurator på gyn.

Nu är det inte ett problem längre... jag är 45 år :meh:
 
Ah, spännande. Den hade ändå inte vart aktuell, någon som vet varför den inte är ok längre? Eller inte äsker nog? Får googla på det :)
Det har varit en hel del skriverier runt dem, så googla gärna om du är intresserad :) Dels det med nickel, att implantaten vandrat och kvinnor som fått en hel del märkliga och obehagliga symtom som försvunnit när implantaten plockats bort. "Halvkänner" själv en kvinna som blivit gravid trots Essure.
 
Efter lite diskussioner kör vi en period med p-spruta istället. så får vi se vad framtiden säger.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 595
N
Övr. Barn I nära ett år nu har min barnlängtan eskalerat rejält. Den startade så sakta när en nära vän blev gravid och jag fick följa hennes...
2
Svar
25
· Visningar
2 364
Senast: jerseyko
·
  • Låst
Övr. Barn Här kommer en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle skriva! :angel: Som jag skrev på seniorforumet (men där går det ju så fort) så har...
Svar
9
· Visningar
1 261
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp