P-medel / sterilisation

Vill han ha fler barn? Annars tänker jag att det är i hans intresse också.

Vi är färdiga med barn båda två.
Men jag känner inte att en sterelisering är något man kan tvinga på en annan människa. Vare sig man vill ha fler barn eller ej.

Jag är inne på tanken för att det skulle underlätta för mig. Då jag inte är säker på att jag skulle kunna ta bort en oplanerad vägraviditet. Men jag vet att jag inte skulle klara en graviditet. Verken psykiskt eller fysiskt.
Jag bestämmer lika lite över hans kropp och vilja som han bestämmer över min.
 
Uppenbarligen. Det är så intressant att det alltid är kvinnan som ska göra ingreppet.

Vad som gör att han inte vill, det är inget jag behöver ta upp här. Det är inte vad frågan handlar om. Det är vårt beslut.

Han är inte på något sätt, på mig att göra ingreppet. Det är i så fall mitt egna val, till 100%
Skulle jag välja att inte gå på något alls. Så skulle det inte vara några som helt problem det heller.

Men att anta att han inte bryr sig, det känns ändå som lite väl lågt att gå.
 
Usch, så jobbigt för dig :(
Innebär inte en sterilisering även gynundersökning? Eller hur går proceduren till?

Om du mår dåligt på de tillgängliga preparaten och pga rädsla inte vågar sätta in spiral så kan iaf jag tycka att din man får skärpa till sig. Varför ska du utsätta dig för så mycket och han bara vägrar göra sin del? Det är ju orimligt.

Ingen gynundersökning i samband med min sterilisering.
 
Jo det gör det. Jag klarar det med rätt sköterska. Har en fantastisk på mvc som vart med under båda mina graviditeter. Så hon vet hur jag är.

Jag verkan kan eller vill tvinga honom till ingrepp på sin kropp, som han inte är mogen för. Det är något som får komma ifrån honom om/när han är mogen för det.
Likväl som han inte kan bestämma över ingrepp på min kropp. Där bestämmer jag helt själv. Sedan har jag vart inne på sterelisering länge, så tankarna har snurrat i flera år. Men nu när det är dags att planera för det. Blir jag osäker.
Kan den sköterskan som du litar på sätta in spiral? Det är ju framförallt barnmorskor som gör sånt.
 
Jag tror folk är förundrade över att han inte bryr sig mer än så.

Varför vill din man inte?

så kan iaf jag tycka att din man får skärpa till sig. Varför ska du utsätta dig för så mycket och han bara vägrar göra sin del? Det är ju orimligt.

Men jag undrar också lite varför din man inte vill?

Varför han inte vill utsätta sig för en sterilisering är väl ändå hans sak och har väl föga med "skärpa till sig", "ta ansvar", "inte bryr sig" etc. att göra.

Hur många skulle vilja göra ett för en själv, -troligtvis- inte tilltalande och onödigt ingrepp för sin partners skull? Jag gissar på att han skäl -vilka de än är- är helt acceptabla för ts och det är väl ändå det som är viktigt kan jag tycka.
 
Varför han inte vill utsätta sig för en sterilisering är väl ändå hans sak och har väl föga med "skärpa till sig", "ta ansvar", "inte bryr sig" etc. att göra.

Hur många skulle vilja göra ett för en själv, -troligtvis- inte tilltalande och onödigt ingrepp för sin partners skull? Jag gissar på att han skäl -vilka de än är- är helt acceptabla för ts och det är väl ändå det som är viktigt kan jag tycka.
Jag tror min poäng gick dig förbi.
 
Varför han inte vill utsätta sig för en sterilisering är väl ändå hans sak och har väl föga med "skärpa till sig", "ta ansvar", "inte bryr sig" etc. att göra.

Hur många skulle vilja göra ett för en själv, -troligtvis- inte tilltalande och onödigt ingrepp för sin partners skull? Jag gissar på att han skäl -vilka de än är- är helt acceptabla för ts och det är väl ändå det som är viktigt kan jag tycka.
Att genomföra åtgärder för att paret inte vill ha fler barn ser jag som bådas ansvar. Jag har svårt att förstå varför ena parten ska säga ”jag vill inte ha fler barn men du får se till att det inte händer”.
I min värld känns det rimligt att hitta en lösning tillsammans och då känns det relevant att väga varandras anledningar mot varandra.
 
Jag känner att det inte spelar någon roll. Det är hans kropp och hans val. Den kan inte jag bestämma över. Lika lite som han kan bestämma över min :)
Tycker du resonerar rätt. Hur det nu än är så är sterilisering mer ett "jag"-beslut än ett "vi"-beslut. Det är avslutet på sin egen fertilitet man beslutar om. Även om man har för avsikt att leva tillsammans resten av livet så vet man trots allt inte vad som kan hända.

Med det sagt så kommer jag troligen inte sterilisera mig i nuläget om det av någon anledning inte går att göra under snittet. Helt enkelt pga att jag inte vill utsätta mig för fler operativa ingrepp i onödan. Utan då får mannen avgöra om han vill göra det istället. Om inte så hamnar vi ju i ett småfisigt läge eftersom alternativen är så dåliga. Men det får vi ta då isåfall.
 
Nej alltså jag tror inte att någon har menat att du ska bestämma över hans kropp. Jag tror folk är förundrade över att han inte bryr sig mer än så.
Fast vem vet, mannen i fråga kanske känner lika stort obehag för att sterilisera sig som @YaHilweh känner inför att t ex sätta in spiral. Varför skulle då hans önskan vara mindre värd? Precis som @YaHilweh så klokt uttrycker det så är det ju rimligt att alla får bestämma över sin egen kropp utan att bli dömda/ häcklade över det.
 
Och trots ovanstående verkar du tycka att det är just en part -den manliga- som ska ta det ansvaret med tanke på ifrågasättandet när ts redan sagt att de -som par- pratat igenom det och båda är överens i var de står just nu.
Nej, jag vet ju inget om varför mannen inte vill. Det har ju inte framgått. Hans skäl bör väl vara väldigt goda iom den sits TS sitter. Typ att han inte har bestämt sig om framtida barn.
 
Nej, jag vet ju inget om varför mannen inte vill. Det har ju inte framgått. Hans skäl bör väl vara väldigt goda iom den sits TS sitter. Typ att han inte har bestämt sig om framtida barn.
Det finns ju många anledningar. Han kanske är rädd för narkos eller what so ever. Som liberal känner väl jag att alla har rätten till beslut om sin kropp utan att ifrågasättas på ett forum såhär. Om någon hade skrivit tvärt om att hennes man hade önskat att hon skulle steriliseras för att han inte ville göra det själv misstänker jag att det hade blivit ramaskri...
 
Vad hans skäl är spelar väl ingen roll för den här tråden. Helt uppenbart är de tillräckligt goda för @YaHilweh och att det inte "duger" för dig och några är väl helt oväsentligt.

Det finns ju många anledningar. Han kanske är rädd för narkos eller what so ever. Som liberal känner väl jag att alla har rätten till beslut om sin kropp utan att ifrågasättas på ett forum såhär. Om någon hade skrivit tvärt om att hennes man hade önskat att hon skulle steriliseras för att han inte ville göra det själv misstänker jag att det hade blivit ramaskri...
Ja det hade blivit ramaskri eftersom kvinnor i princip ALLTID ansvarar för preventivmedel. Speciellt preventivmedel som ger betydande biverkningar. Kan ni verkligen inte se att det spelar roll?
Kvinnor som grupp bär på preventivmedelsfrågan själva. Männen ”vill inte” eller what ever. Som om kvinnorna vill?

Det finns goda skäl till att frågan ställs helt enkelt. Det borde vara fullt begripligt.
Ingen har sagt hur de ska göra. Men det är rimligt att påtala systemfel när man ser dem.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 595
N
Övr. Barn I nära ett år nu har min barnlängtan eskalerat rejält. Den startade så sakta när en nära vän blev gravid och jag fick följa hennes...
2
Svar
25
· Visningar
2 364
Senast: jerseyko
·
  • Låst
Övr. Barn Här kommer en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle skriva! :angel: Som jag skrev på seniorforumet (men där går det ju så fort) så har...
Svar
9
· Visningar
1 261
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp