Oxer skräck!

Sanette

Trådstartare
Jag har fått " oxer skräck":crazy: ! Rätt upp stående hinder är inga som helst problem att hoppa. Men så fort jag ska hoppa en oxer så fixar jag inte det. Kommer fel nästan hela tiden. Tack och lov så har jag en häst som alltid ställer upp och hoppar i alla lägen. :love: Någon som har något tips hur jag kan träna för att komma över detta problem?:confused:
Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Oxer skräck!

Du kan pröva att bygga en kombination med tex rättuppstående först och sedan en oxer. Det första hindret hjälper hästen att komma rätt och i och med det får du bättre självförtroende. Tänk också på att inte hoppa för högt innan du känner att det funkar. Lycka till!

Använd dig av markbom och marklinje..

Tex om du har en oxer på bara 40 cm med marklinje, 2 bommar i framkant och såklart 1 i bakkant, lite högre bak så du får ett stigsprång. 2.30m före oxern lägger du en travbom, och ytterligare 2 bommar innan detta med samma avstånd. Alltså 3 trav bommar (cavaletti) och sen liten oxer. (Dessa avstån passar för stor häst) Då kan du trava in och hästen fattar galopp ut över oxern! Lätt och smidigt!

Sen kan du ta bort de 2 första bommarna så du bara har travbommen på 2.30 och rida i trav på det. Sen ändrar du avståndet till ca 3.30 och rider an i galopp.. efter några gånger har du säkert fått flera jättefina språng och då känner du dig mer säker! Så kan du höja bara lite efter hand som det känns bra och öva flera tillfällen på detta innan du tar bort markbommarna helt, så hästen och du kan kan känna sig mer säker! Lycka till och berätta gärna om det går bättre! :)

Använd dig av markbom och marklinje..

Tex om du har en oxer på bara 40 cm med marklinje, 2 bommar i framkant och såklart 1 i bakkant, lite högre bak så du får ett stigsprång. 2.30m före oxern lägger du en travbom, och ytterligare 2 bommar innan detta med samma avstånd. Alltså 3 trav bommar (cavaletti) och sen liten oxer. (Dessa avstån passar för stor häst) Då kan du trava in och hästen fattar galopp ut över oxern! Lätt och smidigt!

Sen kan du ta bort de 2 första bommarna så du bara har travbommen på 2.30 och rida i trav på det. Sen ändrar du avståndet till ca 3.30 och rider an i galopp.. efter några gånger har du säkert fått flera jättefina språng och då känner du dig mer säker! Så kan du höja bara lite efter hand som det känns bra och öva flera tillfällen på detta innan du tar bort markbommarna helt, så hästen och du kan kan känna sig mer säker! Lycka till och berätta gärna om det går bättre! :)

Tack för tipset! Ska prova detta på tisdag! :) Hur ofta tycker du att man kan göra detta? Är det okej om man gör det två dagar i veckan nu i början så det inte går allt för lång tid mellan gångerna? Har inte tänkt att åka ut och tävla något mer i år utan bara träna på så jag känner mig säkrare.

Bygg en väldigt smal oxer. Sedan när du har övervunnit skräcken på den smala oxen breddar du den.

precis så gjorde jag jag var skit rädd för att hoppa oxer så jag började med den som var nästan som ett enkel hinder och sen gjorde jag bredare och bredare och nu är jag inte ett dugg rädd!

Titta bara pâ den första bommen i oxern och rid för ett "rättupp"

Ja det kan du göra 2 ggr i veckan.. är rätt lagom. Det som är bra med markbommarna är ju att du nästan uteslutande kan komma rätt på hindret, det gör att det byggs upp en trygghet för hindret oavsett bredd.

Hej.
Kombinationer är ganska bra, först ett räcke sen en oxer :) sen bara öva .. Förresten, jag tycker tvärt emot , jag älskar att hoppa oxrar men hatar räcken :S Lycka till =)

Jag har samma problem!! fick det därför att min ponny som jag hade förut ofta staannade på oxrar, men sällan på räcken.
men det sitter fortfarande I MIG, fast jag hae en superhopphäst som älskar stora höga oxrar :crazy: :crazy: . Snäll häst=bara att hålla i sig!!!! :bump: :bump:

Det är bara att möta skräcken och hoppa så mycket oxrar som möjligt!!!!!!!!!!!!!!!!! (skippa räcken en tid)

vet inte om jag är fel ute men jag hade samma problem ett tag efter en hoppolycka och det jag i efterhand misstänker var problemet var att jag satt och tjyvhöll och vågade inte rida fram, just för att jag var lite osäker. för när man rider framåt så är ju inte oxrar det minsta svårt, inte tripplar heller, men när man rider lite i undertempo så går det ju att ta sig över räckena, men över oxrarna så når ju inte hästen över ordentligt. då blir det ju en otäck upplevelse eftersom de känns för breda. risken är ju oxå stor att pållen börjar att stanna eftersom det blir för tungt/omöjligt att hoppa.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 876
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30