övningar?!

C

Callitsson

Okej, nu har jag förstått att NH är horse man chip. Och jag skulle verkligen behöva jobba psykiskt med min häst som är otroligt smart och behöver stimullering och använda huvudet. Eftersom jag är helt ny på det här så skulle jag jättegärna vilja ha några övningar man kan göra tillsammans med hästen? Skulle vara bra om någon har nått tips man kan göra i stallet tex om det är en regning dag och man inte ska rida. Min pålle blir ofta väldigt het och busig om han får vila mycket när det är regndagar!! några tips? :p :)
 
Sv: övningar?!

Det finns inte riktigt någon "motion" att göra i stallet. Det är bara att bylsa på sig med regnkläder och ut. Eller låta hästen vila. Men iaf. Något som alltid är bra att göra är vänskapsleken. Speciellt om man inte har jobbat med NH förut. Bra att börja med. Sedan kan man ju göra saker som inte är riktigt NH. Kanske något fyndigt trick? Allt som behövs är fantasi, tålamod och en häst ;)

Lycka till,
 
Sv: övningar?!

Det finns inte riktigt någon "motion" att göra i stallet. Det är bara att bylsa på sig med regnkläder och ut. Eller låta hästen vila. Men iaf. Något som alltid är bra att göra är vänskapsleken. Speciellt om man inte har jobbat med NH förut. Bra att börja med. Sedan kan man ju göra saker som inte är riktigt NH. Kanske något fyndigt trick? Allt som behövs är fantasi, tålamod och en häst ;)

Lycka till,

Jah fast jag menade inte endast i fall det regnade utan tog det som ett exempel. Och menade inte motion utan "hjärngympa". men iaf, Vad är vänskapsleken? :D /Hanna
 
Sv: övningar?!

Finns mycket man kan göra i stallet fast det beror på din häst.
Man brukar utgå från individen.
Du kan lära hästen att stå still och inte gå ut genom box dörren fast den är öppen.
Du kan flytta undan hästen för tryck. På halsen, nacken (så halsen sänker sig) vid frambenet vid bakbenen,svansen mm.
Du kan lära hästen genom tryck och ord sänka huvudet så du kan få på grimman lättare.
Man kan med ett grimskaft göra många övningar inne boxen så som lyfta benen.
Bara fantasin som sätter stopp.
 
Sv: övningar?!

Ett tips som är gratis är att söka på internet efter horsemanship, men det bästa är ju att köpa en bra bok att fördjupa sig i.
 
Sv: övningar?!

Okej, jag missuppfattade dig ;)
Ska försöka göra en kort liten sammanfattning. Du börjar med att röra hästen över hela kroppen, finns det någonstans du inte får röra? Börja t ex på halsen, där du vet att det inte stör hästen. Om hästen reagerar när du rör någonstans, fortsätt bara vidare förbi och gå sedan tillbaka. Gör detta tills hästen accepterar att du rör den överallt. Målet är att hästen ska acceptera massa saker som händer och rör vid hästen, även du, utrustningen osv.. Det är väldigt viktigt att hästen inte blir skrämd, det heter ju trots allt VÄNSKAPSLEKEN. Kan du senare göra vänskapsleken med en plastpåse? Ett spö? Hoppas du forstod hur jag menade, är svårt att förklara exakt hur jag gör. :) Lycka till!
 
Sv: övningar?!

NH är inte horsemanship. Det är Natural horsemanship, en viktig skillnad. I engelskan betyder horsemanship att man är en god hästmänniska och sköter om sin häst på bästa sätt, på gammalt traditionellt vis, det har ingenting med begreppet NH att göra. NH går ut på att man ska "lura" hästen till det man vill, och att den ska straffa sej själv utan att man som människa behöver göra det. Det inefattar också en tydlig rangordning, och att man tar högsta rang platsen genom saker som hästen tycker är kul och förstår. Använder man sej av NH får man en häst som verkligen accepterar dej som ledare och vän.
 
Sv: övningar?!

Förklara motsättningen för mig! :confused:

I engelskan betyder horsemanship att man är en god hästmänniska och sköter om sin häst på bästa sätt, på gammalt traditionellt vis ...

Använder man sej av NH får man en häst som verkligen accepterar dej som ledare och vän.

LIA
 
Jag tyckte detta var intressant...

NH går ut på att man ska "lura" hästen till det man vill, och att den ska straffa sej själv utan att man som människa behöver göra det.

Kan man säger så, man kan föreslår nåt med hästen,sen övertala de, men aldrig lura.

Man kan möligt vis lura en häst en gång, men inte två. Och Att får en häst att "straffa sig själv" händer inte heller, Det ALLTID kommer från oss, för vi har fångat de, gör de till tamdjur, bergär saker av de, och tyvär finns det många som "straffa" deras hästar och inte äns vet att de göra det. Och om man är i NH tillräkligt djup så förstår man att det finns ingen straff att utföra. Det är oss som gör fel, inte hästen.
 
Sv: övningar?!

Okej, jag missuppfattade dig ;)
Om hästen reagerar när du rör någonstans, fortsätt bara vidare förbi och gå sedan tillbaka. Gör detta tills hästen accepterar att du rör den överallt.

Det här var intressant o låter som något jag måste försöka med hästis. Innebär ovan att jag ignorerar att hon reagerar när jag rör henne någonstans, eller ska jag uttrycka på något sätt att jag inte tycker det är ok? Min häst är tex väldigt kittlig under magen o när jag borstar där så surar hon och försöker ibland bita efter mig. Jag visar då med rösten att det är något jag inte uppskattar o fortsätter borsta tills hon lugnat sig, men det är ju uppenbart att hon inte accepterar dettq eftersom det är samma visa nästa gång jag ska borsta under magen. Kan du beskriva lite mer?
 
Sv: övningar?!

Som sagt, horsemanship är ett begrepp från den klassiska engelska skolridningen, som innefattar spön, sporrar och det traditionella sättet att se på häste som riddjur. I NH undiviker man spön så mycket det bara går.
 
Sv: övningar?!

Okej, då, inte lura, men jag tycker det är ett passande ord. Säg så här då, du har ett moment du vill genomföra. Hästen vill göra på ett sätt, du vill att den ska göra på ett annat. Du gör hästens lösning svår, och din egen lätt, och får på så sätt hästen hellre att välja din. Du lurar (eller övertalar) hästen att göra på det sätt du vill att den ska göra det på.
 
Sv: övningar?!

jag skulle lära min häst trick enligt ntt pinciper.. jag gör det med min häst och det är jättebra hjärngympa för honom!
de har en hemsida som det står lite om tricken och filosofin bakom dem på.. www.trick-training.nu
 
Vi kanske vet det nu, men tack för upplysningen.

Men jag har två helt olika uppfattningar mellan att luras och att övertalas.
 
Sv: övningar?!

Jag tycker inte att övertala är rätt utryck när man har med hästar att göra efersom man inte kan argumentera med en häst. Därför tycker jag lura är bättre. Men inte "fult" lura, för man vill ju göra en bra sak.

Tack sthu för påpekningen!;)
 
Sv: övningar?!

Kan du förklara varför Natural Horsemanship inte skulle betyda att "man är en god hästmänniska och sköter om sin häst på bästa sätt"?
Spön och sporrar behöver väl inte innebära att man inte finns under "Horsemanship"? Dom är redskap/verktyg och som sådana neutrala. Om man ska anses tillhöra "beteckningen horsemanship" hänger väl närmast på hur man använder dom?

Att man lagt till "Natural" ska närmast ses som inriktning, dvs att man som "Horsemanshipare" försöker utgå från det naturliga och då fr a hästens naturliga förutsättningar.

Jag kanske har missuppfattat vad du ville komma fram till, och i så fall är jag tacksam om du förklarar.

LIA
 
Sv: övningar?!

Kan du förklara varför Natural Horsemanship inte skulle betyda att "man är en god hästmänniska och sköter om sin häst på bästa sätt"?

Jag har aldrig sagt att man inte gör det som NH människa, utan att det är den klassiska benämningen på enbart horsemanship enligt den engelska skolridningen, dvs ordets ursprung. När uttrycket horsemanship myntades så var det ovanligt med välskötta (med dagens mått mätt) hästar i england, därför uppstod uttrycket horsemanship för att beskriva den "nya tidens" hästmänniskor, som alltid såg till hästens bästa och som en vän och hobby, och inte enbart som ett redskap som sköttes om enbart så den höll och överlevde, praktiskt taget.

Spön och sporrar behöver väl inte innebära att man inte finns under "Horsemanship"? Dom är redskap/verktyg och som sådana neutrala. Om man ska anses tillhöra "beteckningen horsemanship" hänger väl närmast på hur man använder dom?

Precis det jag säger, detta kan man änvända om man har ett gott horsemanship, men inte Natural Horsemanship.

Att man lagt till "Natural" ska närmast ses som inriktning, dvs att man som "Horsemanshipare" försöker utgå från det naturliga och då fr a hästens naturliga förutsättningar.?

Inte bara naturliga förutsättningar, utan så naturligt och okonstlat som möjligt med, utan konstgorda hjälpmedel, så som sporrar, spön och hjälptyglar. Det är det som är skillnaden mella Horsemanship och Natural Horsemanship, som jag förklarat hela tiden.

Jag kanske har missuppfattat vad du ville komma fram till, och i så fall är jag tacksam om du förklarar.

Hoppas du förstår nu.
 
Re: Sv: övningar?!

Jag har aldrig sagt att man inte gör det som NH människa, utan att det är den klassiska benämningen på enbart horsemanship enligt den engelska skolridningen, dvs ordets ursprung. När uttrycket horsemanship myntades så var det ovanligt med välskötta (med dagens mått mätt) hästar i england, därför uppstod uttrycket horsemanship för att beskriva den "nya tidens" hästmänniskor, som alltid såg till hästens bästa och som en vän och hobby, och inte enbart som ett redskap som sköttes om enbart så den höll och överlevde, praktiskt taget.

Det är mer så att Horsemanship lika som Sportsmanship är nära till Horse Etiquette. Back i tiden när ordet kom fram så kan man tänka att det var menat mer för de högre klass människar. Men i dag ser jag horsemanship i samma ljus men för alla, man ska vara rättvis mot hästen.

Horsemanship: the art of riding horseback: equestrian skill.

Sportsmanship: 1. skill or instance of skillful performance in some sport 2. Conduct becoming to a sportsman and involving fair honest rivalry, courteous relations, and graceful acceptance of results.

Etiquette: 1. The forms required by good breeding or prescribed by authority to be observed in social or official life. 2. The rules of conduct, action or practice binding on members of a profession in their relation with one another.


Spön och sporrar behöver väl inte innebära att man inte finns under "Horsemanship"? Dom är redskap/verktyg och som sådana neutrala. Om man ska anses tillhöra "beteckningen horsemanship" hänger väl närmast på hur man använder dom?


Precis det jag säger, detta kan man änvända om man har ett gott horsemanship, men inte Natural Horsemanship.

Det är inte sant. Jag använder spör i min dagligen träning i NH. Man kan och ska använda vad som helst, för att kunna hJälpa oss kommunicera, för att hålla up spänning (så hästen inte blir uttråkad) eller för att hjälpa hästen får mer självförtroende och att känna sig trygg.

It's not WHAT you use, it's HOW you use it!

Jag har även använt en tandpetare för vissa övningar, det är inte i deras "natuliga" liv men det är för övningar till vårt vardag till example lära en häst att slappna av vid sprutar. spör eller sporrar kan hjälpa oss kommunicera vårt önskningar till vårt häst på ett naturlig sätt. Men igen det är upp till den individen att ser att de använder de reddskap/verktyg på rätt sätt.

Inte bara naturliga förutsättningar, utan så naturligt och okonstlat som möjligt med, utan konstgorda hjälpmedel, så som sporrar, spön och hjälptyglar. Det är det som är skillnaden mella Horsemanship och Natural Horsemanship, som jag förklarat hela tiden.

Men jag håller med dig att reddskap som hjälp tygglar, tiedowns, nosgrimma, martingale, m.m. är inte naturlig.

If is not a extion of your body (with the exception of the saddle, leave it in the barn.


Jag tycker inte att övertala är rätt utryck när man har med hästar att göra efersom man inte kan argumentera med en häst. Därför tycker jag lura är bättre. Men inte "fult" lura, för man vill ju göra en bra sak.

Detta kan vara en ord lek fram och tillbaks:)
För mig att luras är som inte sanningen är framme. Att hästen läras också att de kan inte lita på oss för vi har lurat de förut. Som folk försöker lura hästen i transporten.

Övertalas för mig är att vi kan argumenteras med hästen hästen vill ta dörr nr 2 och jag vill att den ta dörr nr 1. När hästen vill bort från dörr 1 så han den taget up en argument som "jag vill inte" "jo det vill du pga att dörr 2 har ett vägg bakom det så det skulle vara bättre att ta den som är öppen". I vårt träning är det så att vi inte tvinga hästen att ta dörr 1 men vi vissa att dörr nr 2 är inte så bra heller. Det till slut är deras val att ta dörr1 och vi har diskuterat och övertalat de att val rätt.

Men samtidet som sagt alla har deras uppfatting av ord med. Inte att du måste använder vad jag tycker men mer för att jag får säger vad jag tycker. Bara diskutera lite.;)

Samma som många tycker inte om när jag fortfarande säger "break in a horse" och andra hoppa på du kan inte säger "break in" en häst, bla bla bla.
Jag vet vad det betyder men, det betyder inte att jag gör vad det menar. :crazy: hoppas att det förstog ni.:angel:

Också vet jag att LIA tycker inte om när folk säger att de "fånga" hästen i hagen. Jag vet att jag inte ren "fånga" (med ett nät eller laso:rofl: ) hästen men jag använder ordet ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: övningar?!

"Det är inte sant. Jag använder spör i min dagligen träning i NH. Man kan och ska använda vad som helst, för att kunna hJälpa oss kommunicera, för att hålla up spänning (så hästen inte blir uttråkad) eller för att hjälpa hästen får mer självförtroende och att känna sig trygg."

Då är det inte Natural Horsemanship du håller på med, om du dagligen använder spön.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 683
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp