övningar ute i skogen.

M

mikaela-e

Skulle vilja ha tips om ridövningar som är användbara ute i skogen. Har varken tillgång till paddock lr ridhus, mer än 1-2 gånger i veckan. Men hästen måste ju ridas varje dag och jag har fått idétorka och vill nu ha massa övningar som är mestadels lösgörande. Min häst har ofta svårt att slappna av och fokusera till tusen ute i skogen, speciellt när det blåser.

Sv: övningar ute i skogen.

Menar du skogsvägar/grusvägar eller stigar?

På skogsvägar gör jag mycket öppnor och slutor. "Serpentiner" där hästen inte behöver gå rakt över vägen då, givetvis ;) Dessa gör jag gärna enbart med vikthjälper och skänkel. Skänkelvikningar funkar också bra :) Att ställa hästen när bägen faktiskt svänger och lägga volter där det finns möjlighet är också bra, tycker jag :)

Rid dressyr! :D Min häst går bättre ute på en skogsstig än i ridhuset.
Övergångar, tempoväxlingar, skänkelvikningar sick-sack över stigen/vägen.. Du kan i princip göra allt som du gör på en ridbana, i skogen. Använd fantasin :D

M-oaa

Måste det vara plant och stor yta för att rida som du gör i ridhus? :D Bara fantasin sätter gränser. Du kan göra precis vad som helst. Min donna brukar koncentrera sig bra om jag gör mycket skolor när hon är på tårna.

Håller med övriga, det går ju att göra det mesta, utom att möjligen lägga regelrätta volter. :D

Skolor, övergångar, små serpentinbågar, tempoväxlingar, halter, ryggningar etc, etc.

Just serpentinbågar över vägen är en jättenyttig lydnadsövning tycker jag. En del hästar blir väldigt konfunderade över att göra vägen så onödigt lång... ;)

Jag har det så lyxigt att det finns en äng med ridstig längs hela kanten (vet inte hur långt, men tänk en stoooor äng) och där övar jag allt ifrån övergångar, tempoväxlingar till ryggningar & skolor m.m. Helt oslagbart med gratis framåtbjudning! På vägarna kör jag skänkelvikningar eller skolor i skritt om underlaget inte tillåter högre gångart. I skogen lägger jag volter runt träd och övar bakdelsvändningar - perfekt för femåringen som annars blir lite spänd och tänker bakåt i skrittjobbet. I nedförsbackar testar jag att samla ibland. Så - som alla redan har sagt - din fantasi är det enda som begränsar dig. Naturen är det bästa ridhuset, synd ibland bara att det inte har tak...

Just serpentinbågar över vägen är en jättenyttig lydnadsövning tycker jag. En del hästar blir väldigt konfunderade över att göra vägen så onödigt lång...

Visst är det! Min häst tycker att det är TOTALT onödigt att göra vägen så lång, speciellt om vi är på hemväg;). Men just därför nöter jag på med serpentiner.

Skänkelvikning och öppna går bra dock, även om han måste ta lika många extrasteg då.

Jag brukar tänka lite så att kan man få hästen 100% koncentrerad och lydig ute så har man en lydig häst på riktigt. Till skillnad från dem som går bra på banan men flippar ur så fort de kommer utanför dressyrstaketen.

- kl -
Jag brukar försöka rida så som vägen är. Svänger vägen så böjer jag hästen, svänger den lite så lite böjning och svänger den mkt så mkt böjning. Jag har en liten kurva som nästan är som ett U, där brukar vi leka lite framdelsvändning runt innerkurvan. Är vägen rak så gör vi antingen öppna, skänkelvikningar och ibland försöker vi oss på en sluta. Det är jätteroligt!! :)

Används backar! Är verkligen lösgörande. Jag brukar rida skolor, övergångar och sidvärts både uppför och ndeför.

Visst är det! Min häst tycker att det är TOTALT onödigt att göra vägen så lång, speciellt om vi är på hemväg;). Men just därför nöter jag på med serpentiner.

Skänkelvikning och öppna går bra dock, även om han måste ta lika många extrasteg då.

Min förra häst var en travare, och fick närmast paniiik över att behöva sno så på vägen, det var ju helt galet människa! :D
Elivra har jag haft sedan hon var 2, så hon är nästan uppfödd på sådana idéer, men kan ändå protestera lite och ifrågasätta just denna övning.

Jag brukar tänka lite så att kan man få hästen 100% koncentrerad och lydig ute så har man en lydig häst på riktigt. Till skillnad från dem som går bra på banan men flippar ur så fort de kommer utanför dressyrstaketen.
Absolut! :bow:

Jag har tillgång till mycket stubbåkrar och andra gärden. Där tränar jag dressyr precis som om jag varit i ridhuset.
Är jag ute i skogen brukar jag göra lite sidvärtsrörelser osv.
Annars så är jag väldigt förtjust i att vara ute och galoppera. Mycket lösgörande :D

Ett tips på en bra övning som hjälper dig med rakrikting och inramning är att rida på en bra skogsväg precis i mitten av vägen. Då har inte hästen stöd från några kanter eller liknande, så det blir i princip samma sak som att träna rätt upp på ridbanan.

Långa skogsturer i skritt på lång tygel.

I övrigt, kan du göra allt som du kan göra på en ridbana, eller i ett ridhus. Halter, igångsättningar, övergångar, tempoväxlingar, serpentiner, volter, ryggningar, öppna, sluta, skänkelvikning, volter, volt tillbaka, vändningar eller inte ens vändningar utan bara vändning så pass att det blir som byte av riktning.... lite vänd vänster två steg och vänd tillbaka höger två steg...

Skogen är lika mkt ridbana och ridhus som någonting annat. Det är bara den egna fantasin som sätter gränser.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 689
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 737
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama