övningar till väldig snabblärd 12 åring

P

Pia-Moni

Jag tränar en tjej på tolv år som skulle bara ha ridit 2 gånger i hela sitt liv.

Jag tänker ju inte på att planera speciellt mycket övningar första gången.

Hade tänkt att det skulle räcka att hon bara satt på hästen och man lärde henne att bara sitta kvar och att stanna och få fram hästen första gången.

Men när hon kommer och jag ska ha lektion för henne. så visar jag hur allt ska sitta på hästen och hur ett täcke ska sitta efter ridningen m.m. Sen så ska hon rida, Hon får börja med att skritta och jag lär henne och stanna och få fram henne. och hur hon skulle hålla tygeln m.m.

Aa nu har jag lärt henne det. då tänker man ju att det räcker med att hon får träna på det hela passet och verkligen lär sig de. Men ungen gjorde ju allt rätt, gjorde aldrig fel , man behövde bara säga hur hon skulle göra och hon gjorde det som hon gjort det hela livet. Hade perfekt sits, hälarna neråt hela tiden efter en tillsägelse ,och bra balans :o

Aaa vad ska vi göra nu då tänkte jag, hon fick träna på det och fick till och med prova att trava lite.

I dag var andra gången. Hon kunde allt från förra gången och jag behövde inte hjälpa henne med nått.

Lärde henne lite horsemanship genom att leda hästen och stanna och så bakom henne och backa när hon gick förbi henne, sen fick hon rida barbacka och träna på temoväxlingar. sen fick hon prova att trava också. Lärde henne framdelsvändning och efter 3-4 gånger var inte det heller speciellt svårt för henne.

det jag behöver hjälp med är hur snabbt ska man gå fram med henne. vill ju inte börja göra för komlicerade övningar för henne så hon inte hinner med i psyket. Har försökt göra teori i 30 min och 30 rida.
Men eftersom man inte behöver träna så länge på allt då det kanske känns lite tråkigt för henne om hon kan det superbra redan efter 2-3 gånger träning.

Vad ska man göra för övningar till henne som är svåra men ändå lätta ?
Hur snabbt ska man lära henne ?

Det är dem två frågorna jag behöver mest svar på. men ni får tipsa andra grejjer om ni vill ! :bow:

Sv: övningar till väldig snabblärd 12 åring

kan hon rida lätt i trav kan du lära henne att rida lätt i skritt också. Det övar upp taktkänslan och följsamheten väldigt mycket. Ett lättridningssteg=ett steg med varje hov för hästen. Upp på 1,2, ner på 3,4. Det är egentligen en rätt simpel övning, men ändå knepig, eftersom man verkligen måste slappna av och koncentrera sig för att känna hästens takt. Jag har ridit i 8,5 år, har precis fått börja lära mig det nu (bytt ridskola nyss), och det är helt omöjligt att komma rätt om man tänker på annat eller blir stel så man inte följer hästens rörelse ordentligt.
Man behöver (kan nästan inte) rida lätt i varje steg, men lite då och då...

är hästen snäll att rida ut på är det också en kul övning att rida "off-road". Hur jobbig terräng väljer man ju efter vad man klarar av, och då tränar man ocksp på att följa med och inte störa hästens arbete, utan hjälpa till och underlätt för den.

stå i lätt sits på olika sätt, jättemycket framåtlutad, nästan upprätt,rumpan bakåt mm utan att falla tillbaka i sadeln.

balansövningar är kul, som kaptensvändningar, jorden runt, damsadel (på små, snäva serpentiner och volter)... sitta och hålla armarna rakt ut, dra upp knäna och hålla ut benen så man bara sitter på rumpan och inget annat vidrör sadeln är både styrke- och balansträning...(om du vill plåga henne lite :p)

hur snabbt man ska lära någon är svårt, det beror på personen, men att se till så hon hela tiden har något att jobba med, utan att det blir för mycket för att hon ska klara av det.

Vad hade du vilja gjort om det var ombytta roller?
Tänk så, du vet redan det mesta som finns att göra (?) så det är bara tänka bakvänt :)

kan hon rida lätt i trav kan du lära henne att rida lätt i skritt också. Det övar upp taktkänslan och följsamheten väldigt mycket. Ett lättridningssteg=ett steg med varje hov för hästen. Upp på 1,2, ner på 3,4. Det är egentligen en rätt simpel övning, men ändå knepig, eftersom man verkligen måste slappna av och koncentrera sig för att känna hästens takt. Jag har ridit i 8,5 år, har precis fått börja lära mig det nu (bytt ridskola nyss), och det är helt omöjligt att komma rätt om man tänker på annat eller blir stel så man inte följer hästens rörelse ordentligt.
Man behöver (kan nästan inte) rida lätt i varje steg, men lite då och då...

är hästen snäll att rida ut på är det också en kul övning att rida "off-road". Hur jobbig terräng väljer man ju efter vad man klarar av, och då tränar man ocksp på att följa med och inte störa hästens arbete, utan hjälpa till och underlätt för den.

stå i lätt sits på olika sätt, jättemycket framåtlutad, nästan upprätt,rumpan bakåt mm utan att falla tillbaka i sadeln.

balansövningar är kul, som kaptensvändningar, jorden runt, damsadel (på små, snäva serpentiner och volter)... sitta och hålla armarna rakt ut, dra upp knäna och hålla ut benen så man bara sitter på rumpan och inget annat vidrör sadeln är både styrke- och balansträning...(om du vill plåga henne lite :p)

hur snabbt man ska lära någon är svårt, det beror på personen, men att se till så hon hela tiden har något att jobba med, utan att det blir för mycket för att hon ska klara av det.

Okej tack för tipset :) ska skriva upp de du skrev och prova lite grann (y) :P

Vad hade du vilja gjort om det var ombytta roller?
Tänk så, du vet redan det mesta som finns att göra (?) så det är bara tänka bakvänt :)

Men gud jag kommer typ inte i håg vad jag ville när jag började rida :P jag ville rida ute i skogen och var bara hoppa tyckte inte alls det var kul att lära mig saker som liten:crazy: . Så hon ska nog inte göra det jag ville som liten :P Haha , Men ska försök komma i håg vad vi gjorde för övningar (y)

Jag brukar annars träna lite äldre tjejer som man ska lära att arbeta med hästen. så jag är ju helt invand med det ;)

Balans övningar är både roliga och nyttiga.

Det finns ju jordenrunt som man fick göra på ridskolan

Rida utan stigbyglar

Prova blunda och sträcka armarana rakt ut osv.

Du kan ju gå brevid och hålla hästen med ett grimskaft när du inte har tillgång till paddock så hästen inte springer iväg :)

Du kan ju också träna henne på att styra hästen genom att hon får rida i skogen bland träd där hon går lite slalom mellan träden, kanske göra någon halt och kanske rygga några steg vid ett vist träd osv :)

:banana:

puffar upp tråden lite . Någon mer som har övningar som är bra ? :P

Du kan ju longera henne, därifrån kan man ju öva massor med balans och liknande.
En enkel "trailbana" kanske vore något?

du kan göra en bana med koner och eller bommar som hon får rida runt.
lägg in volter, halter, serpentiner, vinklar med bommar, gå över bommar. man kan variera i oändlighet med lite fantasi i detta.

Man kan göra den banan tillsamans med det jag skriver här nedan eller så gör man det var för sig :)

balans träning i lättridningen, stå två steg sitt ett stå två osv.
byta sittben i traven
göra halt från trav - från halt till trav osv.
rida utan stigbyglar
barbacka

sen tycker jag att det är bra att man tidigt lär sig hantera hästen utanför ridbanan, så ut i skogen lite då och då !

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 175
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30