Övningar Till Bukig Mage

S

SMponny

Hur tränar man bort en bukig mage - jag menar en rund mage på en häst som inte är tjock eller överviktig för övrigt. Den bara finns där - till trots på nåt vis, han är så fin i muskler och lagom i hull för övrigt.

Buken hänger ju ihop med ryggmuskulaturen men jag skulle gärna vilja ha tips på övningar som kanske riktar sig till bukmuskelaturen också.

Är "Kolla masken" kollad och det behövdes ingen beh. :banana:

Proteinbrist: Omöjligt - har vart inne på det och han får 500 g lucern/ dag + fin hösilage med fina proteinvärden.

Har jag placerat den här tråden i fel tråd får moderator gärna flytta den :D

ALLA TIPS, ÖVNINGAR OCH FÖRSLAG ÄR SÅÅÅÅÅÅ VÄLKOMNA. INGET SVAR ÄR ETT DÅLIGT SVAR !!:bump:

Sv: Övningar Till Bukig Mage

Klättring och skritt på tex. sandstrand är bra för magmusklerna, även gymnastikhoppning.

Själv tycker jag att det jobbiga när de är bukiga är att det är svårt att få bort det.

Haqr också en bukig häst så jag vill läsa massor av svar!

Absolut bästa sättet är att köra hästen;) nu är ju inte alla inkörda men då är klättring ett bra alternativ.
Skritt uppför sega backar gör snygga magmuskler som drar upp bukigheten.

Sen blir många hästar lätt bukiga på betet och ställer man in dem så försvinner det på två dagar, det är så mycket vatten i gräset så det ser ut som om hästen är bukig.

Absolut bästa sättet är att köra hästen;) nu är ju inte alla inkörda men då är klättring ett bra alternativ.

Man kan ju tömköra med tyngd:idea:

Vet en hovis som rekommenderade att man fäste (hur vet i tusan) ett bildäck bakom hästen och sen tömkörde när man stod på däcket, tydligen gör de så i Tyskland bland annat. Jag har själv aldrig testat eftersom jag inte har nån vettig körsele att isf fästa däcket...

Tömkörning över cavallettibommar. Lägg ut sex bommar med ca 30 cm höjd i ytterkanten i ett hörn på spåret eller på en volt, så man kan variera steglängden. Super för att få upp magen och få en elastisk häst.

att cantra (galopp i lite ökat tempo) i uppförs backar(uppför ca 400-600m) är kanon bra, vi gjorde detta på mitt sto som hade en stoor fölmage(stått med föl i 2 år)ca 2 gånger i veckan och magen försvann på ca 3 veckor!!det som behövs är ju att du har tillgång till en galoppslinga eller en väg med mycket bra underlag och att den är ca 1-1,5km lång och att du håller galoppen hela tiden.annars så är ju sandstränder kanon oxå(som någon annan redan skrivit).

Sen blir många hästar lätt bukiga på betet och ställer man in dem så försvinner det på två dagar, det är så mycket vatten i gräset så det ser ut som om hästen är bukig.

Gäller det här även hösilageätande hästar? :cool:

Gäller det här även hösilageätande hästar? :cool:

Nja man ger kanske inte så blött hösilage, ts halten på gräs ligger väl på ca +-20 om jag inte minns fel, men visst det kan kanske vara så, det var 7 år sedan jag sist fodrade med hösilage och då var ts halten väldigt hög, nästan som hö, så jag har inget bra svar på det.

enligt min tränare så kan det vara lucernen som har en del i att hästen blir bukig. Vår häst är lite bukig o han får lucern.

Att rida öppna, sluta och rygga är nyttiga övningar för bukmusklerna, även galoppfattningar från skritt. Andra tips är att hoppa studs och trava över höjda cavaletibommar.

var GLAD om du ahr en häst med stor mage! :D det betyder at tdu är bra på att rida dressyr med h*n! för när hästen arbetar i form använder de bukmusklerna och då blir magen större (jämtför en dressyrhäst med ex. travare eller hopphäst!) sen kan det bero på att hästen har gräsmage alltså hästen går på gräs och eftersom de då äter massa gräs hela tiden blir det mkt mat i blindtarmen coh då blir magen större

Gymnastikhoppning och långa galoppass (gärna ute på något fält eller längs en lite mjukare grusväg/sandväg) tycker jag funkar bra för att få bort kulmagen.

Rid dressyr i en korrekt form så får du ordning på bukiga magar - det hänger som du sa ihop med ryggmuskulaturen så det gäller att jobba hästen rätt.

Min dressyrtränare visade mig en gång vilka muskellinjer som syns när hästen jobbar rätt, jag minns inte det i sin helhet med det var dels en längsgående muskel i halsen, ryggmuskler och en längsgående muskel längs buken som syntes mkt tydligt när min häst gick i korrekt form.

Sen finns det säkert andra anledningar också - har hört ngt om att proteinbrist kan ge bukiga magar också. Om det stämmer har jag dock inte kollat upp ordentligt.

Ursäkta?! :confused: Hur får du ihop det???

Min häst har aldrig haft bukig mage, och efter ett dressyrpass så är han mer slimmad än innan jag började. Dessutom så ser man hur väl han arbetar med sina magmuskler. :cool:

Till TS: Du har redan fått väldigt bra råd av andra. ;)

jag vet intexakt, men han tyckte vi skulle byta ut lucernen eftersom han blivit lite bukig. O det har han blivit efter att vi började med lucernen. Han kan mkt mer om dett än jag, men kan alltid höra mer om vad han menar.

Men det kanske hänger ihop med att det är ganska mkt vatten i lucernen, iaf i vår då vi blöter pelletsen. o ngt mer som finns i själva lucernen !?

jag vet intexakt, men han tyckte vi skulle byta ut lucernen eftersom han blivit lite bukig. O det har han blivit efter att vi började med lucernen. Han kan mkt mer om dett än jag, men kan alltid höra mer om vad han menar.

Men det kanske hänger ihop med att det är ganska mkt vatten i lucernen, iaf i vår då vi blöter pelletsen. o ngt mer som finns i själva lucernen !?

Ja fråga gärna hur h*n menar:laugh:
Att det skulle vara för vattnet har jag svårt att tro, isådana fall måste det vara extrema givor och dubbelt så mycket vatten så att hästen dricker lucernet?!

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som sedan han kom hit har haft en jättemage. Han är dessutom väldigt tunn och insjunken över ryggen, så magen beror väl...
Svar
19
· Visningar
6 779
Senast: cello
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 090
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Foder & Strö Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter...
2
Svar
20
· Visningar
2 927
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III