Övningar till "bak-kärran"

W

waah

Hej! :D
Jag har en halvblodsherre som har svårt att få med sig bak-kärran i ridningen och i galoppen har han en tendens att bli kantig och (när fler är på ridplanen) stark och ouppmärksam (beror mest på att han är en fd. ridskolehäst, och han blir förvirrad när han inte får/ska göra som de andra)
F.ö försöker jag bygga upp hans ryggmuskler och göra honom mjuk och lösgjord, då han är väldigt stel.

Har ni några tips på bra övningar? :)
(dock inga övningar som inkluderar hoppning, då han inte får hoppa :()

tacksam för svar! :)
/isa

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övningar till "bak-kärran"

Felställning i galoppen brukar fungera rätt bra om han har en stadig galopp.
Jag hade en häst som gärna blev tvåspårig i främst högergaloppen, och då fick man nästan överdriva en ställning utåt för att få med honom (på rakt spår).
Det du mest kan göra också är mycket tempoväxlingar, övergångar och halvhalter. Flytta honom gärna för din inre skänkel några steg när du passerar ett hörne eller när du är på en volt. Tänk på att få fram ett sug framåt efter varje flyttning, han får inte lägga av och dö för dig. Acceptera också att han kommrt tycka att det är jobbigt, att han kommer slå sig fri och kanske t.o.m börja protestera. Bli inte arg, bli inte irriterad utan var på honom lite, lite till och släpp sedan efter.
Jag tycker också att övningen när du rider på en 20 metersvolt och går inåt i en slags spiral till en 10 metersvolt och ser till att få med dig en ordentlig böjning i den mindre volten och aktivitet för att sedan succesivt flytta utåt (hästen får inte trilla utåt!), steg för steg brukar aktivera rätt bra. Det bästa med övningen är också att du kan göra den i vilken gångart som helst.
Tänk också på att inte bara klämma ihop honom med handen

Bästa är ju också om du börjar träna för instruktör, åtminstone någon som kan stå och se när han släpper för dig och hjälpa dig med att aktivera upp honom.

vilka bra tips! :) Du kan ju även jobba honom i andra gångarter, lite cavaletti på böjt spår i trav är väldigt nyttigt för att få dem att verkligen bli runda o smidiga. Men man får vara noga med att de bär sig själv o att de verkligen lyfter i ryggen! Ridskolehstar vet ju hur man fuskar på sånt ;) Fram o Bak-dels vändningar i skritt är också väldigt nyttigt, en lätt övning för häst o ryttare som ändå ger resultat. Bakdelsvändningar kan man även göra i trav o galopp! Då får man mer tänka "samla ihop och vänd!", resultatet är ju såklart skiftande beroende på vad man har för förutsättningar. Det är en övning som jag har slitit med på ridskolehästar och den är "dödande" men mkt effektiv! man får inte hålla påför länge, och med mkt skrittpauser! Tricket är att sätta upp 4 konor med 20 meter emellan. Man rider på lite friskare mellan konorna och samlar ihop så mkt som man och hästen orkar utan att tappa aktion, o sen vänder man så gott man kan, sen återgår man snabbt till friskare arbetstempo innan man återigen samlar ihop!

Har samma problem som du ;) Jobbade mycket som förra personen skrev men vill också säga att halvhalter är viktiga ;)

Förutom de förslag du redan har fått så kan jag tipsa om tömkörning, gärna över bommar. Ett bra sätt att få hästen att jobba med ryggen utan en "störande" ryttare på.
Dessutom skulle jag använda massör regelbundet för att hålla musklerna mjuka och fina + att stretcha efter arbetet. Det kan hjälpa till att ta bort en hel del av stelheten.

Skolorna! Dvs öppna, sluta, förvänd sluta och diagonalsluta.
De bygger upp styrkan i bakbenen.

hej, tack för alla svar! :)
ska pröva era tips och se om det får min tjurskalle till häst att mjukna upp :love:

en till sak, (hehe) tömkör (som någon nämde ovan ;)) hästen ganska ofta, men det är ganska tråkigt tkr han att gå runt fyrkanten, på volter och över bommar. Har ni nå fler tips på några tömkörningsövningar som inte är allt för avancerade (då jag är rätt grön på de här med tömkörning) ?? :) :angel:

/isa

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Sar24BB66
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 841
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar