Övningar med konor.

attempt

Trådstartare
Nu har jag äntligen köpt in en massa konor, så att jag slipper använda hästarnas vattenhinkar.
Jag vill ha en massa olika övningar med konor. Jag vill veta alla :)

Sv: Övningar med konor.

Man kan göra massor med koner. Tex ställa ut dom som ett kors i en volt och trava runt bland, överraska hästen med svängar, stopp, ryggning, galopp på volt osv.

Sen kan man ställa dom som en kon 3 på varje sida så kan man rygga mellan dom. Istället för bommar:)
Rida/rygga sick sack mellan dom.
Det var vad jag kom på nu;)

TACK! Jag ska testa lite olika övningar idag om vädret tillåter, ibland när det är blåsigt blåser mina älskade konor bort.

Jag har en rolig, fast man måste vara två, eller ja du måste ha en person vid sidan om som hjälper dig. Kul om man är två kompisar som turas om.

Du ställer ut konerna som min tjusiga bild visar, en bra bit innan för spåret så det blir lite svängrum. Förlåt för att bilderna är lite stora..:angel:
vningmedkoner.jpg

Sedan skall du välja om du vill rida förbi konerna i höger eller vänster varv, alltså när du rider för bi en kon så måste den alltid vara på höger eller vänster sida om dig.

Numreringen på konerna gäller alltid.
Nu skall din kompis säga ett nummer på den konen hon vill att du skall runda. Ibland behöver man som synes bara rida förbi en kon för att komma till nästa nummer som hon sedan väljer att säga. Ibland måste man lägga en hel volt runt och rida tillbaka eller bara runda den.

Förstår du min konstiga beskrivning..?:D

Se denna bild...
vning2.jpg

Här har jag valt att alltid passera på konens vänstra sida, alltså konen är på min högra sida (höger varv).
Det är ingen övning som är kul om man är ensam, utan hela grejen har med att göra att man inte vet vart man skall förens man är vid konen hon ropat upp, hon kan lika väl säga samma kon igen så att du måste lägga en volt.

Det handlar ju om att man skall tänka på hur man rider och inte bara styr.. vilket är lätt när man leker med den här övningen och kör i mkt snabb galopp! :D :banana:

Låter som en rolig och bra övning, jag får rycka tag i min mamma och be henne hjälpa mig! :)

Låter som en riktigt kul övning =). Man tränar verkligen upp förmågan att snabbt planera och att med flyt ta sig dit man ska :idea: Antar att det också kan bli ganska kul, säg, om man är lite trött..:angel:

Det var en bra övning, speciellt så är den bra om man ska ut och tävla kom jag på eftersom när man ska värma upp på uppvärmningsbanan vet man ju aldrig om man råkar komma i vägon för någon annan och då bör man ju snabt kunna svänga undan..

Nej nej nej, behövs iga nummer lappar, bara ni två är överens om att konerna alltid har samma namn.. så att den hon tror är 1 är enligt dig nummer 4.. ja du förstår.

Ja den här övningen är rolig att leka med.. Vi brukar köra den i slutet på träninspasset.. då är man dels ganska slut i kroppen och i huvudet.. så dem flesta kör i trav, medans jag alltid tar galopp.. måste ju blir lite show över det hela ju..:rofl:
Dem andra är så stela av sig, ingen som vågar släppa loss och skratta liksom:smirk:

Ställ 3 koner längs ena långsidan . Rid i galopp. Den i mitten rider du på insidan av och de andra 2 rider du på utsidan av. Genom att flytta mittenkonen längre och längre in mot mitten av ridbanan blir det svårare och svårare. Det gäller att hålla samma galopp så att det blir förvänd galopp en bit på mitten.

Hoppas att du förstod.

Det absolut roligaste man kan göra med koner är ju att bygga små horsemanshipmönster :)! Det är jättenyttigt, både för ens egen förmåga att planera och lydnaden på hästen. Du behöver inte göra det så avancerat i början, kanske bara använda tre koner eller så (på en rak linje) och ta olika övergångar vid varje kon. Senare kan du lägga till volter och vändningar och göra "brutna" möster (att du kanske ställer konerna på en linje som går i 90 grader eller så). Använd fantasin :)!

Westerntjej: Skulle du kunna beskriva det lite tydligare, jag är lite trög. hehe.. Kanske alla vet vid det här laget. Gärna en bild :)

Ber om ursäkt, satt i mina egna tankar när jag skrev det :angel:. Du vet tävlingsgrenen western horsemanship, eller hur? Om inte, så består den av två delar; i den första delen rider du ett individuellt mönster, ofta med väldigt korta avstånd, som kan innehålla alla existerande "westernrörelser" (alltså allt från sidepass till roll back och stop).

den här sidan finns det massor av mönster :)! (även trail och showmanship, mm)

Ta det här t ex:
h3pat.gif

Detta mönster vad var jag menade med ett "brutet" mönster (kom inte på något annat sätt att beskriva det på) - efter kon C måste du göra en travpivå åt vänster, i det här fallet vända framdelen 90 grader.
Det börjar med jog/trav A-B, vid B lägger du en galoppvolt till vänster och saktar sedan av till jog/trav när du är tillbaka vid konen. Du fortsätter att trava till (och lite förbi) C, där du bryter av till skritt. Skritta fram till sista konen, stanna och rygga. Man kan tycka att mönstret ser lätt ut, men att få till mjuka övergångar precis vid konerna (med hästen i balans...) och att få till en bra pivå precis vid C är inte fullt så lätt ;)

Ett liiite svårare mönster:
horsemansmall.gif

vet inte om du ser vad som står;
1. Lope on left lead to and around second marker.
2. Midway between 2nd and 3rd marker, do a simple or flying lead change.
3. Lope around 3rd marker and to forth marker
4. Stop, do approximately 1,5 turn to the left
5. Jog to and around 2nd marker
6. Extend jog to 3rd marker
7. Stop and do a 360 degree turn to the right
8. Back - exit arena at a jog

Hoppas det blev tydligare nu!

Senast ändrad av en moderator:

Rebeccah skrev:
Nu har jag äntligen köpt in en massa konor, så att jag slipper använda hästarnas vattenhinkar.
Jag vill ha en massa olika övningar med konor. Jag vill veta alla :)
Är det nån speciell sort av konor, t ex "trollkonor" som du använder?
Mina konor vill aldrig stå där jag ställt dom, de bara går efter en stund! :rofl:

Aha, det är koner du pratar om, inte konor! Jag tänkte väl....:rofl:

du kan göra en åttvolt och när du kommer till mitten till nästa volt kan du bytta galopp.

gå sidvers mellan dem...:banana:

Du kan alltid backa mellan koner. (är ofta med i Trailmönster). Bild 1 är ett backningsmoment som jag själv råkat ut för på tävlingar.

Bild två så ska du backa en vanlig serpentin med bommar på sidorna också, så man inte kan göra hur stora svängar som helst.

Bild tre kan man gra mycket med. Galoppombyten mellan konerna, traavserpentn-öva på att få jämna mjuka svängar och att komma exakt mittemellan konerna.

Bild ett och två kan du också alltid jogga igenom..
http://http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_7/02360000-02369999/small/2360400.jpg

Liknande trådar

Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: fryckan
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Nepenthe
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat