Övningar för unghäst

V

Vicksan

Hej! Undrar ifall någon har lite bra tips på övningar man kan utföra med sin unghäst som är stärkande för muskler mm men inte allt för krävande? Min häst är 5 år nu (mognade sent drf sen utbildning). Rider för tränare regelbundet och får av henne får övningar att träna på, men skulle vara kul att för omväxlings skull få höra vad ni brukar göra med era hästar. Kanske olika ridvägar, tempoväxlingar eller vad vet jag :laugh:
Kom gärna med förslag på övningar som utförs i paddock i skritt och trav (det är där som man kanske sitter och nöter på samma grejer för länge ;)) Ej sånt som skänkelvikningar, öppna, sluta osv för där är han inte än hehe :)
Tacksam för förslag !! :)

Sv: Övningar för unghäst

Hej! Undrar ifall någon har lite bra tips på övningar man kan utföra med sin unghäst som är stärkande för muskler mm men inte allt för krävande? Min häst är 5 år nu (mognade sent drf sen utbildning). Rider för tränare regelbundet och får av henne får övningar att träna på, men skulle vara kul att för omväxlings skull få höra vad ni brukar göra med era hästar. Kanske olika ridvägar, tempoväxlingar eller vad vet jag :laugh:
Kom gärna med förslag på övningar som utförs i paddock i skritt och trav (det är där som man kanske sitter och nöter på samma grejer för länge ;)) Ej sånt som skänkelvikningar, öppna, sluta osv för där är han inte än hehe :)
Tacksam för förslag !! :)

cavaletti bommar är ju bra.
sen ryggningarna kan man öva mellan bommar (som ligger på marken) så blir det lite roligare plus att man kan öva på att rygga rakt.

slalom mellan koner är bra.

Det är kul för både häst och ryttare att variera.

Jag tycker att en unghäst ska ridas ut alla dagar utom den dag som den rids för tränare. Jag rider min dressyrhäst ute trots tillg till ridhus. Vi tränar på tempoväxlingar, övergångar mellan skritt trav och galopp. Vi tränar lite skänkelvikningar över vägen, många galoppfattningar. Dessutom rids hon i skogen så hon får lyfta på fötterna. Det är suveränt att göra allt ute för man får så mycket gratis i och med att bjudningen blir mkt bättre! Allt man gör på banan kan man göra ute. Olika underlag är bra för hästen.

absolut!!
variation är det bästa för att stärka musklerna :idea:

men TS ville ju ha lite ridbane-tips

Ett av de helt första jag lär en unghäst är...

att flytta undan för skänklarna när jag rider på ett böjt spår. Med hjälp av det så får jag en från början en nästan fullständigt lös häst och kan nästan till 100% garantera att jag kan få stopp på hästen om det behövs, även då jag rider ut. Hästen ska alltså med inåt ställning flytta sina bakben i kors steg för steg i skritt. Direkt hästen tar ett steg i kors med bakbenen blir jag fullständigt passiv. En häst som kan momentet utför det även mycket bättre i en panik situation.

Jo, men hon borde kanske skippa ridbanan om hästen är så lite riden. Men det är min melodi...dressyrtant som man är. Dessutom är det väl inget som säger att man inte kan göra samma arbete på banan? Övergångar är väl bland det bästa man kan göra, oavsett vilken häst man sitter på.

Att rida på en liten volt och lära den att flytta undan från skänklarna på det sättet jag beskrev mig göra vid inridning av unghäst är knappast något jag anser att man gör i en timma eller en halv. Utan före man rider ut på en ridbar unghäst. Anser precis som du att en unghäst ska ridas ut. Men att få stopp på en unghäst kommer direkt efter framåt tanke. Har aldrig ridit en häst fler än 7 gånger innan den första uteritten, oftast inte suttit uppe på hästen ens fler gånger än 3-4. Men å andra sidan så vet jag också att jag kan kontrollera hästen ifall något skulle hända. En häst som har lärt sig vara lös i ställning och flytta bakbenen kan du få under kontroll på ett ögonblick.

Tankar till en dressyr tant, från en islands tant. ;)

Nu står det ju inte hur mycket hästen är riden.

variation är ju som sagt det bästa, och jag hoppas och tror inte ts kommer att sitta o nöta på en ridbana flera timmar/dag.

jag har en unghäst också 5 år. han hade inga muskler när jag köpte honom. jag lösgör alltid innan jag börjar rida på riktigt. galoppfattningar är stärkande, klättring i skritt och galoppp, långa tyglar! då sänker hästen huvet och halsen och ryggen kommer upp.
som sagt cavalettibommar är också bra, rida lite på stubbåker då lyfter hästen på benen, rida i lågform är också bra. mycket repriser, skritt trav galopp. :)

Jag tycker du har en jättebra filosofi och du behöver absolut inte förklara dig. Jag tycker bara inte att man ska sitta och "nöta" inne på ridbanan. Man kan göra det utomhus istället. Jag rider på banan 1 gång i veckan sen rider jag ut. Men man kan ju vända på det, allt man gör ute kan man göra inne (nästan).

som några sagt innan rida lång och låg så han stärker ryggen och över cavaletti,, helst att dom ligger lite över backen.. jättebra och att påbörja galopp ombyten tycker jag om du inte redan börjat med det... ryggning ska man vänta med tills hästen blivit stark och går fram positiv.. eftersom du inte börjat med skänkelvikningar så hade jag väntat med ryggningar... mvh jenny.. lycka till :)

Jag tycker att en unghäst ska ridas ut alla dagar utom den dag som den rids för tränare. Jag rider min dressyrhäst ute trots tillg till ridhus. Vi tränar på tempoväxlingar, övergångar mellan skritt trav och galopp. Vi tränar lite skänkelvikningar över vägen, många galoppfattningar. Dessutom rids hon i skogen så hon får lyfta på fötterna. Det är suveränt att göra allt ute för man får så mycket gratis i och med att bjudningen blir mkt bättre! Allt man gör på banan kan man göra ute. Olika underlag är bra för hästen.

Rider du ut själv med din unghäst? Jag har alltid fått rida ut med mina unghästar själv pga brist på ridsällskap. en del påstår att man adrig ska ge sig ut i skogen själv med en unghäst. men jag har alltid gått mycket i skogen med mina unghästar så dom har varit vana vid olika miljöer.

Övergångar och åter övergångar.

Går att göra hur lätta som helst, till hur svåra som helst. I paddock eller i skogen. Stärkande och utbildande i alla lägen.

Tack för tipsen ;) Jag har faktiskt börjat rida ut mer nu, med tanke på det fina vädret och för att han ska få ha skoj och slippa alla krav som ställs på ridbanan. Ska skippa paddocken och ridhuset ett tag, så nu ska vi bara ha kul och rida ut och mysa och ha det bra, det är ju trots allt sommar! :) Sen så börjar jag någon gång i juli igen med den "vanliga" träningen. Tycker att han ska få smälta allt han har lärt sig nu under våren, vilket är en hel del.

Men som ni säger finns det även MASSOR att göra ute i skogen också! Ska träna på tempoväxlingar och så kan man ju rida inne i skogen där man tränar på att ställa hästen lite, och så kan man ju bygga upp egna små skogshinder och hoppa.. Haha ju mer jag tänker på det desto mer kommer jag på att göra. Men tack så jättemycket för alla tips, kul att ni engagerar er! :)

Liknande trådar

Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 806
Senast: leoparden
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Ridning Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären...
Svar
3
· Visningar
1 036
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama