Övningar för orutinerad häst?

R

Real_Life

Har ni nåt tips på nån rolig och enkel övning för en orutinerad häst som ska träna upp sin hoppförmåga?
Han kan skutta runt en bana på 30 cm, ungefär där tar kunskaperna slut för tillfället. Enstaka hinder på 50 cm.
Hästen är 19 år och inte så stor (c-ponny) så det får ju inte vara nåt som kräver några höjder.
Han är ganska seg och bryter gärna av efter hindren, övningar för det skulle uppskattas.

Sv: Övningar för orutinerad häst?

små serier, studs, hoppa på båge, löshoppa, skutta på volt, rida snett igenom & hoppa ett hinder sedan snett igenom igen o hoppa, hoppa på serpentibågar och framför allt; Hoppa naturhinder!!

Man kan...
Ställa upp två-fyra hinder på en volt...
Bygga en bana...
fråga en trännare...
trava i snö e JÄTTE BRA för bakbenen...
Hoppa studds...
komma på egna övningar...

HA DE GÖÖÖÖT! :devil: :) :smirk: ;) :p

chokladmonster =) skrev:
trava i snö e JÄTTE BRA för bakbenen...
hmm jo i lagom mängder. att rida i djup snö frestar väldigt på lederna och särskilt haserna...........

Hoppa studs och andra serier är jättebra!!!!!! :bump:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Ridning Behöver tips på hur jag ska fortsätta igångsättningen av min häst som varit halt. Hästen har ridits på lätt hobbynivå under hela...
Svar
15
· Visningar
6 338
Senast: Rumbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka