Övningar för mer bogfrihet

jemeni

Trådstartare
Har fastnat lite i träningen, kan ni hjälpa mig med lite nya övningar för att stärka (bli mer rörlig) bogen (mest i galoppen).

Traven är bra och hon rör sig med "vift" fram men både i skritten och galoppen skulle jag vilja att hon tog för sig mer i fram (galoppen har hon lätt att bli framtung)

Har ni några tips på ridövningar?!

Sv: Övningar för mer bogfrihet

Åhå, spännande tråd, den ska jag följa!

Jag har lite samma problem. En sak jag har märkt hjälper i skritten är att göra övergångar i trav-skritt när jag rider rätt kraftig sidvärts på volt. Då sätter sig hästen lite mer i övergången och skritten blir bättre redan från första steget.

Film?

Det där viftet du känner kan också bara vara sprattel.. Som du själv säger så vill du att hon ska kliva i mer -framåt-. I skritten får du träna på att rida ökad skritt och bara hitta så långa steg som möjligt, så att du lär dig att 'tänja' hennes steg. I galoppen behöver du hitta och tänja på gränserna. Du behöver hitta den kortaste av galopp och den längsta av galopp.

Rid övergångar mellan skritt och galopp, hitta kort skritt (så det inte blir svårt att) gå över till kort galopp (den kortaste du kan tänka dig) bara 3-4 språng, men känn att det är kvalité i sprången, ingen halvdan travgalopp, utan tydliga språng, upp och ner, stridshingst. Ha den nästan rak (håll koll på ytter!) så att du känner att hon är rakt under dig, inte lägger sig på sidan, utan att du driver henne rakt upp in under dig. Sedan ner till kort skritt igen. (inte bara falla ner, utan tänk -upp- till skritt så att den är kvar i den korta formen hela övergången). Läng ut henne emellan och hitta arbetsskritten och gör om.

När du börjar få kläm på hur du rider den korta galoppen så rid tempoväxlingar i galoppen, gå från kort galopp (upp ner) och läng ut sprången, den får inte skynda sig, utan bara ta längre steg, långa långsamma steg och känn att du har kvar samma kontroll som i den korta galoppen. Öka inte mer än du känner att DU har kontroll, varje steg ska vara så kontrollerad att du när som helst kan gå ner i den korta galoppen igen utan massa krångel, utan bara be henne att korta stegen igen. Rid olika många språng (men rid inte runt runt.... några språng sedan omväxla). Detta är rätt jobbigt för hästen (rätt utfört) så håll inte på med övningen för länge, utan ta paus med lång och låg i trav och hitta långa kliv.

När galoppen är lättare att reglera kommer traven att förbättras också. Målet är att få igång bakkärran så att du kan växla takt och tempo som du vill, så att du bestämmer hur hennes steg ska se ut sas, utan att hon 'går av på mitten' och bara flänger ut frambenen och skottar bak, alla 4 benen måste kliva i framåt.

När sedan detta funkar bra så börjar man med sidvärtsövningar, detta lossar mycket med, men ryttaren måste först ha kontroll på hästen, känna rytmen och ha koll på ytter, annars får inte sidvärtsövningarna alls samma kvalité. Steg 1 på utbildningsskalan -takt = )

jag vet inte vad "vift" är...
men troligtvis är probelmet att hästen går inte på tygeln, om du börjar med att försöka rida den lösgjord över ryggen och får igång bakbene så ska du se att hästen kommer loss i hela kroppen. när den kommer loss i kroppen så kommer hela fronten att bli mer fri.
bra övningar är övergångar mellan skritt och trav, ryggning och skänkelvikningar. tänk på att inte ha näsan bakom lod.

Hästen har gjort två starter i LA:1 så jo hon går på tygel! Inga problem att öka/minska och göra övergångar hon har extremt lätt för samling och om man råkar hålla i lite för mycket och driva så hamnar man lätt o början till piaff och passage.
Skritten tvingar jag henne att skritta ut i skogen med en "snabb" skrittande häst så hon blir tvungen att länga för att hinna med.
Men i galoppen skulle jag (tränare/domare) vilja ha henne lite mer rörlig i galoppen och hoppas på lite nya tips och ideer från er för att stärka henne.
Bra galopp
Munka3.jpg

Munka2.jpg

"dålig" galopp
jonna022.jpg

untitled1.jpg

för det första så finns det inget samband mellan att starta LA och att hästen går på tygeln. På de bilder du lagt upp så går ju din häst inte på tygel, utan den går med sänkt rygg, avknäppt i nacken mellan 3-4 kotan och nosen indragen. Jag står fast vid mina träningstips i föregående inlägg.
När den slutar att gå i vad du kallar i form och slutar hänga på bogarna så kommer den att komma upp i fronten och bli mer rörlig

Rent generellt menar jag att mer bogfrihet och lätthet i framdelen kommer av ökad samling. De skriver själv att hon lätt blir framtung, klart att det är svårt att vara framtung OCH lätt i framdelen... Så träna mer allmänt på stärkande rörelser och att få upp henne på bakdelen så kommer lättheten fram "av sig själv"!

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?