Övningar för hand! Tömkörning med mera!

L

Lord Owen

Hur gjorde ni när ni ville bygga pp er häst från marken?

Vad jag vill ha tips med är andra bra övningar för hand eller övningar som hör till tömkörning! :) Är ju nybörjare som just har börjat fatta vissa saker i det här med hästar så jag vill ha all hjälp jag kan få.

Jag har börjat (för någon vecka sedan) att tömköra min häst då jag vill bygga up honom utan min vikt på ryggen. Jag tömkör i skogen, utan inpänningar i kuperad terräng, inte så stora krav då vi nyss börjat. Sedan brukar jag promenerna med honom för hand i kuperad terräng.

Bra övningar för hand som bygger upp och stärker främst hästen rygg, kors och länd. Men också alla andra möjliga övningar för hand! :)

Tack på förhand!

(vet inte riktigt var jag ska sätta tråden så testar här också)

Sv: Övningar för hand! Tömkörning med mera!

Hej.
Dom övningar som du gör är jätte bra, men dom är bättre med dig på ryggen. För då har han mera tyngd och måste tänka sig för lite mera.
Nåt annat du kan göra är att ta ut honom i hagen/paddocken, med bara träns. Du går brevid och låter han förs skritta på "lång" tygel, plocka sedan upp och få honom att börja jobba, du tar alltså ihop och kortar tyglarna och jobbar försiktigt med "gungande" hand tills han börjar böja och går ner på tygeln, när du får till det och han svarar rätt så börjar han att trampa under sig och på så sätt börjar han att bygga upp fina rygg, kors, länd Och hals muskler. Du kombinerar den här övningen med serpentin gång och på volten. Jag har mycket bra erfarenhet av den här metoden. Du kan oxå börja rida i skritt gärna i backar och upp för kullar. Det stärker oxå muskelaturen.
Lycka till och jag hoppas att detta funkar för dig.
MVH Micki.

Flytta bakdelen. Lite beroend epå hur skolad hästen (och du :devil: ) är så är ju både öppna och sluta något som går att göra på töm med (personligen får jag till öppna men slutorna ser ut som eh.. pannkaka?). Även att ha hästen på en liten volt runt dig (liten!) och se till att hästen verkligen böjer sig, och så flyttar du undan bakdelen ett par steg så hästen måste kliva in med innerbak in under kroppen/tyngpunkten.

Bomövningar av alla dess slag, jag gillar att göra en serie där man lägger upp bommarna i ena änden, växelvis. Knepigt att förklara men jag ska försöka. Du har en sockerbit eller liknande i ena änden så bommen kommer upp lite från marken, andra änden ligger på marken. Nästa bom är likadant fast du lyfter andra änden. så om du tittar på det rakt framifrån så är det växelvis höger resp vänster sida som är upplyft.

Även lägga upp (helt, i båda ändar) varannan bom och ha varannan bom på marken.

Även på böjt spår kan man ju jobba över bommar fast det är nog lite överkurs för din herre just nu.

Löshoppning.

Galoppfattningar (fattningen och två - tre språng,s en bryta av, det är fattningen som stärker, förutsatt att hästen fattar och inte springer in i galopp eller häver sig över).

Arbeta på töm :)

Alltså du kan arbeta hästen som ett vanligt arbetspass på volt och fyrkant. Du kan även ha markarbete med bommar som du låter hästen gå över i någon gångart.

detta kanske du redan visste men ändå :D

:)Lät som jättebra tips!

Han har fått börja gå på böjt spår med ryttare i förr veckan. Tror du det är för tidigt att börja tömköra på böjt spår? Jag tycker det borde vara mindre påfrestande utan ryttare på ryggen och man kan ju ta det i korta pass. Och bomarbete/cavaletti är nog himla bra för herrns rygg. Du tror inte det kan vara dåligt för hasen (du vet vad jag menar) med bom/cavaletti? Eller det kanske bara är bra.

Lord Owen skrev:
:)Lät som jättebra tips!

Han har fått börja gå på böjt spår med ryttare i förr veckan. Tror du det är för tidigt att börja tömköra på böjt spår? Jag tycker det borde vara mindre påfrestande utan ryttare på ryggen och man kan ju ta det i korta pass. Och bomarbete/cavaletti är nog himla bra för herrns rygg. Du tror inte det kan vara dåligt för hasen (du vet vad jag menar) med bom/cavaletti? Eller det kanske bara är bra.

Får hon ridas på böjt spår kan hon tömköras på böjt spår är min åsikt. Ang hasen så beror det ju på problemet, för MIN valack är cavaletti/bomarbete rena DÖDEN, men hans besvär (defekten) stör ju just när han LYFTER benet (och ju högre han lyfter dessto värre är det). Men ta för säkerhets skull hasproblemet en gång tills å jag inte glömt något kringd et?

Det viktigaste enligt vet. var att allt gick långsamt och lite i taget.
Med hasen så var det en hasledsiflammation i mellersta hasleden.
Det var röntgenförändringar som de först trodde var spatt på hasen men sedan gick det över så fort så de sa att det kunde vara något annat också. Men han har alltså inget besvär med hasen nu när den är bra så att säga. :D

Lord Owen skrev:
Det viktigaste enligt vet. var att allt gick långsamt och lite i taget.
Med hasen så var det en hasledsiflammation i mellersta hasleden.
Det var röntgenförändringar som de först trodde var spatt på hasen men sedan gick det över så fort så de sa att det kunde vara något annat också. Men han har alltså inget besvär med hasen nu när den är bra så att säga. :D

Då tror jag inte det ska vara någon fara om du just tar det lite i taget och succesivt. Men det ska du ju iaf för musklers skull etc.

Men jag har aldrig sett din häst och är inte veterinär så villd u vara säker så bör du ju höra med vet. Men jag skulle köra på om det vore min häst =)

Alexandra_W skrev:
Då tror jag inte det ska vara någon fara om du just tar det lite i taget och succesivt. Men det ska du ju iaf för musklers skull etc.

Men jag har aldrig sett din häst och är inte veterinär så villd u vara säker så bör du ju höra med vet. Men jag skulle köra på om det vore min häst =)

Jo, det är klart att jag hör med vet. också men det är alltid kul med andras tips med! :D
Kan du inte kolla min träningstråd på hästvård eller var den ligger och se vad du tycker om min skiss på träningsschema? Vore trevligt! :bow:

Ja, jag tycker ju att det här med arbete för hand är en himla bra grej då jag inte fått tag på ny bra sadel än så han kan nog arbeta friare utan mig och sadel just nu och så har jag ju mer koll! :)

Ut och cykla med hästen :rofl: Bra motion för både dig och häst!

Rygga ett steg och sedan fram igen. Stärker.

Tryck på "sittbenen" så att hästen "skjuter rygg". Stärker också.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 451
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast. I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida...
Svar
9
· Visningar
2 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka