Övningar för att få med baken bra! :)

G

Gauti

Jag behöver lite tips; Min häst är lite krånglig med att få med baken, vi skulle behöva lite tips på bra övningar som gör så att bakdelen också följer med när vi är ute och rider :rofl: Det skulle bli så mycket bättre då. Han är rätt stor, så det är mycket häst att jobba ihop. Så har ni några bra tips så skriv! Allt är av intresse

Sv: Övningar för att få med baken bra! :)

Testa mkt sidförande, halt, bak- o framdelsvändning och ryggningar... Använd spö o peta på baken om det går segt... :devil: Hare o lycka till.. :bump: Sof

Tack för de tipsen :) Tränar sånna övningar nästan varje gång jag rider. Han har nyss lärt sig att flytta åt sidan bra, då ingen lärt han det tidigare, så det går nog framåt får jag hoppas. På Island är de ju inte så intresserade av att lära dom dressyr tyvärr, så sånt har tyvärr missats i hans utbildning. Men nu tänkte jag lära han sånna saker.

Lura gärna hästen att börja använda baken genom att hoppa studs och trava över höga cavaletti!

Ryggnigar är bra, träna från alla gångarterna, börja i skritt, skritta-rygga-skritta sedan tölta-rygga-tölta osv i alla gångarter:) Fick göra de på träningen idag och de är en jätte bra övning för att dom skall få med sig baken;)

När jag rider ut brukar jag göra mycket övergångar mellan halt skritt och trav innan jag börjar med samling för tölt. Jag lovar att det är mycket lättare att få med baken på en häst som är uppmärksam. Annars är slutor ett superbra sätt, eftersom det är en samlande rörelse när den är korrekt utförd ( funkar super på min häst iaf ).

Tack för alla tipsen :d Många av övningarna har jag provat och gör dagligen, skulle bara se så det är rätt jag gör :) Många säger ju att man inte ska rygga islandshästar?! Varför fattar då inte jag, då jag tycker det är en jättebra övning det där med skritt-halt-rygga osv... Brukar rygga min nästan varenda dag jag rider så bra att veta att det inte är fel då

Rygga är självklart jättebra, varför skulle man inte rygga islandshästar?:confused: För att få ryggningarna extra effektiva, kan du lätta i sadeln och bara sitta på överskänklarna. På så vis blir ryggen fri och möjligheterna till att använda bakbenen ordentligt bättre. Det bästa är också att ta ett steg bakåt i taget och sen ge eftergift. Alltså back ett steg, släpp tygeln, back ett steg, släpp tygeln. Lycka till!

Rygga är självklart jättebra, varför skulle man inte rygga islandshästar?:confused: För att få ryggningarna extra effektiva, kan du lätta i sadeln och bara sitta på överskänklarna. På så vis blir ryggen fri och möjligheterna till att använda bakbenen ordentligt bättre. Det bästa är också att ta ett steg bakåt i taget och sen ge eftergift. Alltså back ett steg, släpp tygeln, back ett steg, släpp tygeln. Lycka till!

Ja det undrade jag också, tycker ju alltid att det varit bra att rygga jag... Det där med att lätta i sadeln har jag aldrig provat, men ett bra tips, det tackar jag för! Då får han ju arbeta mer med ryggen och det behövs ju.

Ett hett tips är att tömköra när du gör alla övningar du redan beskrivit att du gör. Då ser du hur hästen jobbar, om den får med sig baken ordentligt och kan hjälpa till genom att försiktigt putta lite på den. Annars är det de andra sagt super! Klättring är också toppen, då måste hästen arbeta med baken!
Lycka till!

Ett hett tips är att tömköra när du gör alla övningar du redan beskrivit att du gör. Då ser du hur hästen jobbar, om den får med sig baken ordentligt och kan hjälpa till genom att försiktigt putta lite på den. Annars är det de andra sagt super! Klättring är också toppen, då måste hästen arbeta med baken!
Lycka till!

Aldrig provat det, men det verkar vara ett bra sätt :) Brukar bara longera, det är ju bra det å, men det gör jag mest för att han ska bli mjuk i sidorna osv. Klättra har jag ju alla förutsättningar till att göra, har en stor grus/sand grop utanför stallet, men det glöms alltid bort av nån konstig anledning :smirk: Ska jag göra mer! Tack för svar

För Saga och mig har det lossnat jättebra med tölten!! :bump: Innan har jag inte kunnat rida på stång men nu har jag ridit på vanligt bett ett tag och hon går som ne klocka!! :D Går inte att rida alls på stång alls längre :angel:

Jag har ridit två dagar i veckan på ridbanan på volter och ställningar osv. Ute töltar jag bara i uppförbackar och har henne jättesamlad först innan hon får gå iväg, nästan så hon lätta i framdelen lite. Sen får hon gå iväg uppför backen men jag saktar alltid av direkt när vi har kommit upp. Hon springer bara iväg annars.

/Jenny

Se till att din häst är musklad för att kunna samla sej först. Skolornas (öppna+sluta) syfte är just att stärka hästens bärkraft i bakdelen, så att den orkar sätta sej och vinkla sej! Kan även tränas vid hand.
Du kan göra en hel del annat också, men skolorna är renodlad träning mot samling.
När din häst är stark nog kommer den också att få lättare för att "lyda" dina signaler när du vill samla den.

Hej!
Har en femgångare och då kan det ju vara lite svårare att få med baken. Har tränat mycket för hand på rak väg, i grimma,hästen går snett framför mig i öppna löst och avslappnat. Kan använda en väg kant eller dike som stöd i början om hästen vill gå framåt för bi dig. Vet inte om du fattar något! Titta så att hästen är rätt ställd den ska bakbenet närast dig "snett" under sig, ungfär där ryttare brukar ha sig tyngdpunkt! Vet inte om du fattar något! När man vet att det utförs korrekt så kan man börja använda det vid ridning. Ta hjälp av en bra instruktör! Galopp träning i uppförbackar är mycket bra, ju mer tränad häst destå brantare backe och mindre tempo. Tänk på att detta är mycket krävande så gör det försiktigt i början de får lätt träningvärk om de ej är vana. Har din häst förresten byggnad till att kunna trampa mer under sig! Alla hästar har ju sin begränsning! I och för sig även vi ryttare!
Lycka till och kämpa på det tar tid!

Hej!
Har en femgångare och då kan det ju vara lite svårare att få med baken. Har tränat mycket för hand på rak väg, i grimma,hästen går snett framför mig i öppna löst och avslappnat. Kan använda en väg kant eller dike som stöd i början om hästen vill gå framåt för bi dig. Vet inte om du fattar något! Titta så att hästen är rätt ställd den ska bakbenet närast dig "snett" under sig, ungfär där ryttare brukar ha sig tyngdpunkt! Vet inte om du fattar något! När man vet att det utförs korrekt så kan man börja använda det vid ridning. Ta hjälp av en bra instruktör! Galopp träning i uppförbackar är mycket bra, ju mer tränad häst destå brantare backe och mindre tempo. Tänk på att detta är mycket krävande så gör det försiktigt i början de får lätt träningvärk om de ej är vana. Har din häst förresten byggnad till att kunna trampa mer under sig! Alla hästar har ju sin begränsning! I och för sig även vi ryttare!
Lycka till och kämpa på det tar tid!

Han har varit lite dåligt musklad över rygg och bak, dessutom är han överbyggd baktill. Vilket han då alltid har varit sen jag köpte honom och så vitt jag vet är det svårt eller går inte alls att få bort en överbyggdhet :crazy: Öppna ja... Vet inte om jag gjort korrekt när det gäller den övningen, har gjort på ett sätt, sen läste jag om det och då stod det på ett annat sätt =/

Ett annat tips är att skritta i lagom sluttande nedförslut och göra lite halter då och då, och även rygga om det låter sej göras. Se till att det inte blir passtakt, för då skyndar sej hästen att avlasta sina bakben genom att sätta ner frambenen tidigare.

Det ska genast provas! Rygga är nåt han blir bättre och bättre på, så det ska nog gå i svagt lutande backe också får jag hoppas.

Han är inte så väl dressyr riden min häst, utan när jag fick honom var det först och främst viljan och konditionen som jag koncentrerade mig på. Utan det går ju ingenting.

Nu håller vi på att lära oss att flytta åt sidan & det har gått jättebra. Tränaren jag red för sa att dom har hoppat över/glömt vissa delar i hans inridning vilker gör att jag nu måste lära han dessa dressyrbitar som är nog så viktiga för att komma vidare i träningen. Utan bakdel och sidförflyttningar så funkar inte det andra heller. Man vill gärna jobba ihop hästen lite först för att kunna göra annat bra och fint.

Kom på en övning till som ju alla kan klara, även en häst i början av sin utbildning. Rid hästen på volt och öka/minska volten för skänkel/vikthjälp. Man behöver inte använda handen för att samla ihop hästen, jag gjorde detta på kurs en gång, i trav, och min häst samlade ihop sej själv efter en liten stund, så att jag plötsligt insåg att jag måste korta tyglarna en hel decimeter! Alltid bra när man kan samla utan att behöva ta framifrån, det blir ju så lätt fel annars.

Nå detta var menat mest som ytterligare en idé bland alla andra.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 549
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka