Övingar för dragig häst utomhus?

Trasdockan

Trådstartare
jag har en unghäst på 4 år som blir dragig och vill ligga tätt i rumpan på hästen framför när man rider ut.

Han är väldigt pigg men drar aldrig förbi flocken, men det är nästan omöjligt att hålla avstånd från hästen framför.

Hur ska jag göra för att träna bort detta? När han går först är han jättelugn. Släpper jag efter på tygeln är han också rätt lugn, men äter upp hästens svans före honom då..

Tips?

Sv: Övingar för dragig häst utomhus?

ett tips kan ju vara att rida förts och rida ut själv!
jag rider ofta ut själv på min 4 åring då har han ingen att ta stöd från och tränar sin egen balans. först blir nästan samma sak. han kan ej ta stöd av någon.

sedan att träna mycket på "lydnad" att han lyssnar när du ber honom att gå några meter bakom den andra hästen!

Lycka till!

Sv: Övingar för dragig häst utomhus?

Så där är mitt varmblod också. Rider jag ut med min kompis (som har en c-ponny) rider jag oftast först för annars får hon ju knappt skritta. Men rider man bakom ponnyn vagn så ska hon helst vara uppe på den och blir irriterad när man ber henne göra halt och sedan skritta ikapp, att hon inte förstår att hon tar skörre kliv och kommer ikapp fastän hon inte hetsar.

Hon gör likadant när man rider själv, att hon drar iväg lite mkt. Hon kan börja strutta/hoppa och trav direkt från halt och då gör jag halt om och om igen tills hon skrittar fram, har funkat jätte bra att göra halt och backa för att sedan skritta fram. Att det inte lönar sig med att alltid ligga först. Vet inte om det var till ngn större hjälp men. :P

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar