Ovillig att lyfta en hov

A

Antilda

Vad kan det bero på om en häst är mer ovillig att lyfta en specifik hov? Det har varit så i flera år, att just en hov är mer krånglig att få upp. Hästen har varit lite halt för ett par år sedan men är det inte nu. Den gången hjälpte TVÅ akupunkturbehandlingar!

Jag har läst på hästkiropraktik-hemsidor att det kan bero på att hästen har problem med ryggen tex. Är det någon som har samma problem med att få upp en särskild hov? Är det någon som blivit hjälpt av något, ex kiropraktik.

Eller kan det bara vara en olat? Vet någon en häst som haft denna olat och som blivit av med det bara genom "uppfostran"?

Sv: Ovillig att lyfta en hov

Om det bara är EN av fötterna hästen krånglar med så skulle jag nog kolla upp den.

Men man kan inte sitta och spekulera om var problemet sitter på ett forum, det är bättre om du anlitar någon ET eller massör som kan titta på hästen. För jag antar att den inte är halt?

Som exempel kan jag berätta om vår nyblivna tvååring. Lagom när han flyttade till egen box började han krångla och rycka med bakbenen. Vid röntgen visade det sig att han hade lösa benbitar i båda haserna. Efter operationen har han lyft benen utan några som helst problem och gick till och med att sko utan problem för första gången i dag.

Ofta beror det på att hästen har ont någonstans, antingen i det ben man lyfter eller i det andra som den då står på. Om man är säker på att hästen inte har någon skada, kan man lyfta benet och hålla i tills den ger sig.

Äldre hästar kan ha svårt att böja bakbenen och vill inte att man lyfter för högt, då får man se till att hålla hoven lägre så att man inte bryter i de stela lederna.

Min häst visade dom tendenserna vid skoning. Till slut gick det så långt att hovslagaren inte ens fick lyfta benet. Jag tog ut en equiatriker som hittade låsningar i ryggen och åtgärdade dessa och nu är det bra. Det lustiga är att jag aldrig hade några problem att kratsa hovarna. Hästen visste väl att när hovslagaren lyfte benet så fick han stå längre och belastningen blev tyngre. Vid ridning märktes inget heller, dock tyckte jag att han gick kort och knyckigt i hagen.

ghost skrev:
Om det bara är EN av fötterna hästen krånglar med så skulle jag nog kolla upp den.

Men man kan inte sitta och spekulera om var problemet sitter på ett forum, det är bättre om du anlitar någon ET eller massör som kan titta på hästen. För jag antar att den inte är halt?

Som exempel kan jag berätta om vår nyblivna tvååring. Lagom när han flyttade till egen box började han krångla och rycka med bakbenen. Vid röntgen visade det sig att han hade lösa benbitar i båda haserna. Efter operationen har han lyft benen utan några som helst problem och gick till och med att sko utan problem för första gången i dag.[/QUOTE

Om det vore min häst så skulle jag tagit dit en kiropraktor direkt! Eller massör eller akupunktör eller ET. Grejen är att personen som äger hästen viftar bort det hela med att hästen är känslig och larvar sig. Och det hjälper inte att jag säger att jag läst på internet att just sånt här kan tyda på tex låsningar i ryggen. Hon säger att hästen aldrig skulle kunna gå så samlad om den hade ont, men det är frambenet som hästen inte vill lyfta. Så jag vill få reda på om många haft det här problemet och om det berott på något som gått att räta till med behandling . Eller om det är vanligt att hästar kan börja larva sig med just ETT ben. Det ska till äggas att hästen haft en liten skada på just det benet och ägaren menar att det är för att hästen minns den skadan som den krånglar.

Det hjälper ju inte att det är en nära släkting som äger hästen....:smirk:

Kontakta veterinär, hästen har med stoor sannolikhet ont någonstans. Min gmmelponny har varit styrig med sina fötter och är nu utdömd och tas bort på måndag morgon pga att han har ont i benen..

Varför hästen inte vill lyfta är rätt svårt att säga i med att jag själv inte ser hästen.
Men kan ju se en del på hästens kropps språk öron om hästen håller huvet högt eller långt.
Om hästen som du säger har varti halt så kan de själv klart vara en skada som inte läkt eller liknade eller så har han/hon rädd om sitt ben.

Men om du försöker lyfta oh när du väll får upp den*om du får de*
Lyster den högt upp precis om (Okej här är den ta den då)Så är de nog ren lathet.

Min ena häst var ju så innan att man nästan kunnde gunga i gång henne innan lyfte hon ville INTE.'
Dock händer deta bara under vintertid varför de har jag ingen aning om men hon är sån.

Men som andra säger här kolla upp de om de rör sig om en skada som inte läkt eller liknade.

Sen när de brukar handla om rygg problem vid lyft av fötter ska jag ha hört att då handlar de om bak bennen.

Senast ändrad av en moderator:

Ett litet tips...

Ställ hästen med ett ben "i varje hörn" alltså försök få den att stå med fötterna jämnt och huvudet rakt fram. Titta efter hur den fördelar kroppsvikten. Våger den över vikten på något speciellt ben? Vill den flytta fram eller bak något ben hela tiden? Ställer den sig alltid på ett visst sätt när du pysslar med den?
Det kan vara det benet som är svårt att lyfta eller det andra.

När den rids på volter, faller den inåt eller utåt i något varv? Balanserar den sig med huvudet? Detta är tecken på att något inte är riktigt rätt i kroppen och då hoppas jag att du lyckas övertyga ägaren om det.

Men jag förstår att det inte är lätt att påverka när det inte är din häst.

Vår relativt nyopererade häst mindes smärtan tills han kom på att det inte gjorde ont att lyfta bakbenen. Sen har han inte krånglat ett dugg

Lycka till!

Senast ändrad:

Nog är hästen lite sned, men inte mycket. Jag får upp hoven, men det är ett väldigt krångel, han snurrar runt om han får chansen och bara vägrar lyfta. Det var snöstylta en dag och jag skulle knacka lite på hoven...han blev inte glad:devil: Men jo, jag får ju hålla den för att kratsa, men blir INTE glad om jag håller kvar den om han tycker att det borde vara klart.

Nåväl...jag kan inte göra så mycket, jag har försökt på alla sätt men ägaren har bestämt sig för att det inte är något fel på den. Hon har en medryttare som har många fler års hästerfarenhet än vad jag har och hon ska tydligen ha sagt att om något vore fel på hästen så skulle den inte kunna gå så bra som den gör... Men jag har själv haft ont och vet att man mycket väl kan belasta fullt trots det, om man värmer upp och kan ignorera smärtan och är van att inte klaga. Och hästen är en riktig pärla som accepterar i princip vad som helst... :love:

Det är bara att hoppas att det blir bra...eller att ägaren kommer på bättre tankar och kollar upp det. Annars lär det ju bli sämre....och då märks det ju......trist iså fall.....:cry:

Antilda skrev:
Nog är hästen lite sned, men inte mycket. Jag får upp hoven, men det är ett väldigt krångel, han snurrar runt om han får chansen och bara vägrar lyfta. Det var snöstylta en dag och jag skulle knacka lite på hoven...han blev inte glad:devil: Men jo, jag får ju hålla den för att kratsa, men blir INTE glad om jag håller kvar den om han tycker att det borde vara klart.

Nåväl...jag kan inte göra så mycket, jag har försökt på alla sätt men ägaren har bestämt sig för att det inte är något fel på den. Hon har en medryttare som har många fler års hästerfarenhet än vad jag har och hon ska tydligen ha sagt att om något vore fel på hästen så skulle den inte kunna gå så bra som den gör... Men jag har själv haft ont och vet att man mycket väl kan belasta fullt trots det, om man värmer upp och kan ignorera smärtan och är van att inte klaga. Och hästen är en riktig pärla som accepterar i princip vad som helst... :love:

Det är bara att hoppas att det blir bra...eller att ägaren kommer på bättre tankar och kollar upp det. Annars lär det ju bli sämre....och då märks det ju......trist iså fall.....:cry:

Jag tror att du startade den här tråden på grund av din ryggradskänsla att något är fel? :)

En del människor kan hålla på med hästar ett helt liv och aldrig få den känslan och en del har det medfött.

Om hästen lyfter alla de andra fötterna helt nornalt och så protesterar så tydligt på den fjärde har du helt rätt. Något är fel.

Smärttåliga hästar protesterar inte förrän det är för sent. :(

Får jag blanda mig i tråden :bow: ?

Min fyraåring betedde sig likadant under vintervilan. Helt plötsligt blev det ett himla hallå om jag ville lyfta hö bak. Vid några tillfällen höll han på att dratta omkull - och då blev jag faktiskt lite nervig att något var på tok. Så höll han inte på under hösten.

Stämde av med en kompis som har unghästar, och hon trodde det kunde vara balansproblem (han växte rätt så mycket under denna perioden) så jag kontaktade aldrig vet. Hon trodde också det hade att göra med vilken sida som är hans starka resp svaga sida.

Sen jag började rida igång honom är det mycket bättre, och jag har inte märkt av någon hälta eller ryggont (palperat) på något vis. Fräsch i steget. Något enstaka tillfälle har han varit lite tveksam att lyfta hoven, men när den väl är uppe så är allt ok.

Även om jag numer inte märkt något tokigt mer än tveksamhet att lyfta hoven ibland, så gnager det i bakhuvudet att något kanske är fel fastän jag inte märker det. Kanske han är liiiite stel, kanske, ibland, kanske (ni hör hur fjantig jag låter :crazy: )
Kanske jag inte tittat på rätt ställe heller, trots att jag klämt och känt igenom hela hästen...

Om jag skulle gå vidare med detta, är det en ET jag ska ta ut, eller en kiropraktor, eller Vet. eller massör eller vaddå...? Jag blir alldeles snurrig av alla alternativ som diskuteras här...
Någon rutinerad som har något tips?

Jag tycker inte att du är fjantig. ;)

Om hästen inte är halt skulle jag välja en ET eller en massör. Sedan b eror det ju på vad du gör med hästen, om du´"bara" lufsar omkring och promenadrider så kanske du kan låta det vara men om du håller på att utbilda hästen skulle jag absolut rekommendera dig att ta ut någon.

Jag håller på att utbilda mig till massör och vet vilka fantastiska resultat jag fått på hästar som dressyrtränas. :idea:

Vad kul, en blivande massör :) !
Och vad skönt att jag inte är en fjant :p .

Tror du att en massör skulle känna av helheten, eller är det "bara" muskelrelaterat, eller vad man ska kalla det? Om man inte har en aning om orsaken, är det bättre med en ET då? Jag har iofs för mig att det finns en massör inte så långt härifrån, jag ska luska runt lite :cool: .

Under hösten har vi lullat i skogen och lärt känna varann, tränat lite start stopp och sväng mm, och nu efter vintervilan ska vi börja träna för tränare. Så jag vill ju gärna ha läget under kontroll på hur han mår - det är så tråkigt OM det kommer protester när jag börjar ställa högre krav på honom, och jag inte vet om han bara tramsar eller om det är något på tok. Borde nog kolla upp det egentligen, annars blåser väl hjärnspökena huvudet av mig :angel: .

Massörer lär sig också om skelettet men är givetvis mer kunniga på musklerna. :idea:

Men vi blir strängeligen tillsagda att vissa saker kan vi inte rätta till och då behövs det kanske veterinär eller ET eller något annat.

Faktiskt så är det vad min ET uträttat med mina hästar som gjort att jag valt att utbilda mig till massör. :idea: Jag insåg att jag genom att underhålla muskulaturen inte behöver anlita henne så ofta. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 294
Senast: Praefatio
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar