Överviktiga medelålders karlar som rider western

Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Alla som inte är små borde låta bli att rida hästar, djurplågeriiii! :nailbiting:
)

eller så skaffar man en häst som passar till ryttaren.
Tycker själv det inne är något konstigt med det då hästar inte är gjorda att rida på.
Inne tycker jag hela värden är mot mej för att jag är för tung för min ponny.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

De är inte ett dugg anorektiska. Jag är 176-178 lång så man behöver inte vara miniliten för att rida.
Dessutom var inte sadelns vikt med i ekvationen, det är ryttarens vikt det talas om. Sadelns vikt kommer i tillägg.

Det är väl helt uppenbart att det är bättre ju mindre ryttaren väger? Optimalt för hästen är en väldigt lätt och väldigt duktig ryttare. Att dra in hästens övervikt hör inte hit, man utgår såklart från hästar i normalhull i en sån undersökning, inte de som behöver banta 100 kg pga grotesk övervikt.

Det är heller ingen studie som säger att man måste väga max 10% av hästens vikt, endast att det är det optimala. Upp till 15% är acceptabelt. Över 15% ej rekommenderad och över 20% direkt skadligt.

Det betyder att om man väger 90 kg så behöver man en häst som i normalhull väger minst 600 kg. Det är inte särskilt mkt och behöver inte vara en jättehäst, en grov liten häst kan lätt väga så mkt.

Är man 2 meter lång och byggd som Stallone så kanske man får inse att ridning inte är en lämplig hobby. Det är ingen människorätt att rida.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Nu har jag inte läst tråden, men är av åsikten att är man fet (med normallängd eller längre) ska man inte rida. Fetma är inte ett funktionshinder utan något som går att bota! Kan man inte göra det själv så bör man söka hjälp hos exempelvis en psykolog eller liknande!

Annars får man nöja sig med aktiviteter på marken eller körning.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Optimalt för hästen är ingen ryttare alls.

Men om jag drar en liknelse till människan, scenariot fjällvandring:
Jag går mycket, mycket hellre 1 timme med en riktigt tung ryggsäck (20kg, 25% av min vikt), som sitter bekvämt i kombination med bra kängor, än gå med en lätt ryggsäck (10kg) som skär i axlarna i kombination med platta converse. 1 timme får man ju dessutom knappt träningsvärk av, och skadar definitivt inte ryggen.

Absolut, man ska välja häst som är tillräckligt stor. Och sen hjälpa den att bygga muskler så att den orkar, och ha välsittande utrustning. Men jag tycker också att vi ska vara källkritiska och inte tro att hästar är gjorda av socker.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag tycker dock att det har varit stor skillnad på de rejäla valacker på 140+ som jag ridit och mot små ston på ca 130. De rejälare är i klass med en fjording eller nordsvensk i mina ögon och därmed bättre för en välbyggd ryttare medan de små stona är mer som stora russ .... Det som stör mig är väl när jag ser en välbyggd dam eller herre just på en liten isis. Tycker man borde välja en större och rejälare ... Samma sak med quarter - de små är ju som en smäcker ridponny medan de större ju är som ett medelstort halvblod ... Förstår inte riktigt varför man inte väljer en större modell om man är mot XL ...
När vi letade häst till man ville han ha en lusitano eller PRE och ett sto .... Många ston i de raserna ligger runt 155 -160 cm - för litet för en normalstor svensk gubbe tyckte vi båda . Vi fick leta ett halvår och köpa utomlands, men tillslut hittade vi ett lusitanosto på 173 cm! De passar perfekt ihop min man ser dock för stor ut på mitt PRE sto på 160 ...
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag har svarat i rödtext...

Ja, jag tänker på E.S. fast det var några år sedan jag såg henne rida, då på Sun City Roundup och jag tror att det är tre eller fyra år sedan.

mycket snyggt av en duktig ryttare.

Den tunga ryttarinnan (jodå det var en kvinna) sågs också på en tävling i Värmland. Namn är helt oväsentligt och ska inte användas på ett öppet nätforum.
120-130 någonstans väger ryttarinnan.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Ja, jag tänker på E.S. fast det var några år sedan jag såg henne rida, då på Sun City Roundup och jag tror att det är tre eller fyra år sedan.

mycket snyggt av en duktig ryttare.

Den tunga ryttarinnan (jodå det var en kvinna) sågs också på en tävling i Värmland. Namn är helt oväsentligt och ska inte användas på ett öppet nätforum.
120-130 någonstans väger ryttarinnan.

Helt rätt. Vi ska inte hänga ut någon.
E.S vet vad hon pysslar med, helt klart.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag vet inte varför jag bryr mig om att svara, men än en gång ska jag försöka förklara hur jag menar.
Procentsatserna i sig är inte anorektiska. Det har ingen heller påstått.
Däremot säger jag att JAG får anorektiska tendenser av såna siffror, då de visar att jag är på tok för stor för mina hästar.

Men nu har jag en så god självbild att jag vet att jag inte är för stor, trots att jag väger i mesta laget enligt denna undersökning det pratas om i tråden.


Back on topic:
Ja, det finns överviktiga ryttare. De finns i alla discipliner. Det är knappast norm att vara överviktig i någon disciplin.
Min personliga teori är det syns tydligare med överviktiga ryttare i western i och med att vi är så pass få utövare.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag vet inte varför jag bryr mig om att svara, men än en gång ska jag försöka förklara hur jag menar.
Procentsatserna i sig är inte anorektiska. Det har ingen heller påstått.
Däremot säger jag att JAG får anorektiska tendenser av såna siffror, då de visar att jag är på tok för stor för mina hästar.

Men nu har jag en så god självbild att jag vet att jag inte är för stor, trots att jag väger i mesta laget enligt denna undersökning det pratas om i tråden.


Back on topic:
Ja, det finns överviktiga ryttare. De finns i alla discipliner. Det är knappast norm att vara överviktig i någon disciplin.
Min personliga teori är det syns tydligare med överviktiga ryttare i western i och med att vi är så pass få utövare.

Nu vet du hur jag känner när vi komma in i foderstat och antal mask ägg ;)

Hästar ta mer belastning an folk tro.
Sanning är att det är vikten som trottner ut hästen.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Tyckte sammanfattningen i slutet innebär att jag kan rida min ponny då jag ligger på 30% av hennes vikt och hon tillhör dom viktbärande raserna:banana::banana::banana:.

Hoppas bara att någon drar ner mej från ryggen och ger mej än redig smäll om jag skulle komma på den dumheten.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

KL Sådana här trådar får mig alltid att undra hur kavalleriet kunde vara så revolutionerande inom krigföring. Och hur det kommit sig att ridning tills helt nylifen varit nästan uteslutande en manlig sport. Sporthästarna började f.ö inte kravla sig upp mot dagens mankhöjder på runt 170 förrän kvinnorna kommit på bred front...O_o
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Kavallerister var små! De uniformer som användes av svenska kavalleriet i början på 1900-talet visar detta med all tydlighet. De passar idag en kvinna i strl 38-40. Dels var ju medllängden och medelvikten lägre än idag, men man rektyrerade redan då småväxta män. Officerarna fick vara större dock. Deras uniformer passar en man i storlek 48-50 idag.
Tror man får vara försiktig med att dra historiska slutsatser - man hade ju även en helt annan syn på god djurhållning på den tiden ....
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Någon som vet medelvikten på dagens manliga ryttare i Svensk militär och inom Polisen?
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Vi har ingen militär hästar längre. När dom fanns var dom av det gamle ½blod typ från 155 - 165cm. Total vikten kunda vara up i 150kg. med rytter, vapen, sadel, packning och allt.
Som jag sa i KARL XII armé var vikten runt 135kg. for hästar av 135 - 145cm. Kungen var rätt sträng att "ingen övervikt fick förakomma än det som är föreskriven", dock var det så att vid ett battal hade soldater sina dyrbarhet av plundra guld och silver på sig for i ett sån träffning med fienden kunde man aldrig vet hur det skulle gå till! vid reträtt kunde det löna sig att slänga lite värdesaker for att bli av med förfoljenda och sabled bak i från.

Dom ridande polis som jag kände i Göteborg var runt 60 - 90 kg. på Stora varmblod hästar av 160 - 170cm.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

ja, det är klart att de gröne inte använder häst längre. Det skadar inte att tänka lite ibland. :-]
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Men vi har ju fortfarande ett "kavalleri"???
Det står väl iaf 100 hästar på K1 vid Gärdet som används till vakten uppe på slottet och ridande orkester osv.
De flesta hästarna ligger runt 160-170 cm, ryttarna normalviktiga, normallånga män/kvinnor så gissningsvis runt 60-80 kg. Väldigt vag uppskattning, var ett par år sedan jag var där sist och kollade...
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Rolig att du ta upp det.
Dom är Parad Hästar.
En bekänt till mig hade ett son som låg på K1 och ett security vakt jag kände var där också, båda två hade aldrig varit i närheten av en häst, rent av rädd för hästar. Märklig men det har sina förklarning, det är enklar att lär upp den okunnig än den som kan och ta med sig sina foredomer om hästar till regementet.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

:rofl::rofl: Vilket bevisas ständigt här på BUKE :rofl::rofl:

Sorry, kunde inte låta bli....

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 109
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp