Överviktiga medelålders karlar som rider western

Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

...och 6.8 kg Hö/dag... Grattis! Hade mina hästar gått på den foderstaten hade de löpt amok. (Vad nu Hackeles är?)
Det går inte att dra alla hästar över en kam, det syns rätt rejält när en häst tycker det är för tungt.
I övrigt håller jag faktiskt med LuckyRider. Det är lika många feta kärringar som rider som "överviktiga medelåldersmän". Det jag stör mig på är när man ser tvååringar som rids av dessa, som man ofta ser i saluannonser.. Då syns det tydligt att hästarna fortfarande är bebisar.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Häckelse, hacket hö och hälm, bukfyller.
Det var den foderstat som änses hästen behöva för att vara känst duglig.

Nej man kan inte dra alla hästar över en kamm nåt mer än folk, men lika val behövs ett måtstack som man kan gå efter för att få fram bra material.
Med handsen av den Karolina hästar är det inte många av dagens hästar som kunde mätta sig mot dom oavsett ras.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag tycker inte att övervikt är problemet alls. Den bristande insikten att man är för stor för en viss häst däremot, det är ett problem.
Jag har sett normalviktiga personer som tror att det inte är någon fara om de rider B-ponny på 125 cm :cautious:
Problemet är väl heller inte specifikt till Western, eller för den delen nybörjare. Det går många "späda" storhästar och "viktbärande" ponnyer med alldeles för stora ryttare, underviktiga, normalviktiga och överviktiga.
Lägg till det vissa hästars egen övervikt och att en del är för lite/fel musklade.
Det handlar om att inse vad man själv kan sätta sig på utan att hästen tar skada.

Det känner jag däremot igen mer än det TS nämner. Folk har lite svårt att vara självkritiska och se att en häst kanske inte är idealet p.g.a. storlek. Jag är inte någon jättemänniska, 174 cm lång och väger runt 75 kg....törs påstå att jag efter över 40 år på hästryggen är rätt välbalanserad. Fick erbjudandet att rida en varmblodig ridhäst på 170 cm...men kraken var smal som en gärdsgårdsstör över ryggen... :crazy: ...jag vägrade faktiskt... Mina hästar är av lägre modell men båda har en helt annan bredd och muskulatur och båldjup och tar både längd och vikt på ett helt annat sätt än den där höga men jisses, smala hästen...ska tillägga att han inte var mager på nåt sätt...
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Frågan som kvarstår är dock: varför väljer vuxna människor att rida på små hästar när de lika väl kan rida en häst som är betydligt större och bär upp dem bättre? Finns har ingen XXL ryttare med liten häst som kan förklara? Själv är jag 168 lång, väger 72 kg och rider ett normalkraftgt PRE sto på 160 cm. Tycker det är väldigt lagom häst f mig. Det minsta jag har ridit som vuxen är en isis på 135 och det kändes litet ...
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag kan se det såhär; du vill satsa/är tränare på/inom t.ex reining. En tinker har inte samma förutsättning att lyckas inom sporten som en reiningavlad quarter.
Eller om du vill satsa på pleasure, samma sak där... En irish cob kan omöjligt hänga med i en cuttingklass som en cuttingstammad häst.
Jag tror faktiskt inte det är svårare än så - vill man satsa och komma högt upp, så köper man en häst som är lämpad för det.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

*KL*

Ja, jizzes då var det igång igen:banghead:

Det är så många andra faktorer än vikten som är avgörande. Givetvis är det hästens byggnad oavsett ras, hur bra balans man har som ryttare och kan jobba med hästens rörelser. Hur långa ridpassen är, hur lång du är, har du långa ben eller har du lång överkropp som kan påverka balansen. Hur vältränad hästen är och i vilken terräng du rider i.
Jaq är själv man 1,83 vikten mellan 86-90 kg och rider Islandshäst numera. Det har nordborna gjort i över tusen år och vi har fortfarande en väldigt stark och frisk hästras. Rider man på Island flera dager i sträck håller man ett bra tempo men varje ryttare har 3-4 hästar var som de byter av med ;)
Tror det kan slita mer av att harva samma rörelser i halvtimme eller timme/ar på ridbanan :meh:

Vad jag vill ha sagt är att man kan inte ha en viktgräns som nyckeltal utan det är helheten som ar avgörande. Jag har dock svårt att se att det går att avgöra på forum som dessa vad som är rimligt i varje enskilt fall.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Dock så är det ett välkänt faktum att endast skillnad på några kilo kan avgöra hur snabbt en galoppör kan löpa! Det betyder att alla kilon räknas. Jag reagerar när jag ser stora ryttare på små hästar. Var går gränsen? Är det när hästen kollapsar eller är det när hästen visar tecken på ryggont eller är det när hästen visar attityd och inte vill gå fram på det sätt som ryttaren önskar? Någonstans går väl en gräns? Jag vet inte var gränsen går men att säga att det inte har med saken att göra är väl ändå att gå för långt?
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Nu refererar du den undersökningen felaktigt. Det man kan kom fram till var att ryttaren inte bör väga mer än max 15% av hästens vikt, är ryttare tyngre än så börjar det synas på rörelsemönster, framåtbjudning och bärighet och det är skadligt för hästens hälsa och välbefinnande.

Det idealiska är att ryttaren väger max 10% av hästens vikt, men mellan 10-15% är godkänd. Över 20% hade en väldigt negativ inverkan på hästen med problem i rygg och ben som följd.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Klart det finns gränser, det kom ju fram i den undersökningen. För att göra talen klarare, så betyder det att en häst som väger 500 kg får bära max 75 kg och då är man egentligen för nära den övre gränsen.

Jag rider inte western men vikten är ju den samma oavsett vilken gren man håller på med. Har en häst på 480 kg och en på 670 kg. Jag vill inte att den lilla bär ryttare som väger mer än 60 kg (12.5%) oavsett hur rutinerade de är, så jag ser till att hålla mig under det. Utrustningens vikt kommer ju i tillägg så det är minst 10 kg extra som hästen får släpa på.

Att vissa hästraser skulle vara så extremt viktbärande att de kan bära dubbelt så mkt som en annan ras i samma stl bara för att de kommer från ett särskilt land är BS.

Om man är överviktig kan jag inte tänka mig något bättre incentiv för att börja banta än att hästen skall må bra.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Det där med häst-storlek och vikt är intressant.

Jag tycker också, när jag är ute och tittar, att det verkar vara vanligare inom western och islandhästridning jämfört med engelsk dressyr med väldigt tunga ryttare.

Jag klarar personligen inte avgöra så bra om det är ryttarens tyngd eller quarterns medfödda ganska markbundna gångarter som sänker många quarterhästar, men sedan jag för en vecka sedan fick en egen quarterhäst så ser jag att det åtminstone finns quarterhästar med ganska luftiga, framåtgripande rörelser så alla går inte och släpar hovarna under och efter sig så som jag tyvärr tycker mig ha sett på en del tävlingar. Men som sagt, det behöver ju inte vara ryttarens vikt utan det kan ju vara hästens medfödda rörelsemönster.

Jag har hästar av många olika raser, bland annat islandshästar och fjordingar.
Jag har inget behov av ett "fyrtorn" på dryga 170 cm i mankhöjd. Å andra sidan tycker jag att min 134 cm treåriga fjording är för liten för mig och jag hoppas att hon växer under vintern när hon ska vara inackorderad hemifrån. Jag är 170cm lång och väger ca 75 kg vilket hästarna tydligen fixar (ganska pigga och glada, verkar må bra, inga hältor) men visst är det på gränsen för de små. Och jag vet ju inte hur fina rörelser och hur mycket mer luft de skulle få under hovarna med en tio kg lättare ryttare.

Jag har väl inte så mycket att tillföra, mer än att ge en eloge till de "tungviktare" som väljer att köra hästen eller jobba den från marken i stället för att rida på den...

Så fort det handlar om våra nöjen och intressen, har vi människor en stor förmåga att blunda för våra egna svagheter och "köra på".
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Fast du svarar inte på min fråga: om du är en välbyggd man varför väljer du att rida just isis? Det finns ju massor av trevliga hästraser som är betydligt större.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag har läst två undersökningar på ämnet. Den ena satte gränsen lägre än den andra. Men slutsatsen i båda var att hästen kroppsbyggnad och ryttarens balans också spelade roll men var svåra att ta hänsyn till. I den som sa Max 20% mätte man effekten på hästens puls och andning med vikt på 10 15 20 och 25 % av hästens vikt och då kom förändringen när man översteg 20%.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag klarar personligen inte avgöra så bra om det är ryttarens tyngd eller quarterns medfödda ganska markbundna gångarter som sänker många quarterhästar,.

Vet inte riktigt vad jag ska svara på detta. :banghead:

Tror du ens för en sekund att hästarna är så tungt belastade att de inte orkar ta sig framåt utan att släpa hovarna i underlaget? Avel och ras är svaret på den markbundna gången. Det är inga problem att göra spansk skritt med en quarter, om det på något sätt är ett viktigt kriterium.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Klart det finns gränser, det kom ju fram i den undersökningen. För att göra talen klarare, så betyder det att en häst som väger 500 kg får bära max 75 kg och då är man egentligen för nära den övre gränsen.

Jag rider inte western men vikten är ju den samma oavsett vilken gren man håller på med. Har en häst på 480 kg och en på 670 kg. Jag vill inte att den lilla bär ryttare som väger mer än 60 kg (12.5%) oavsett hur rutinerade de är, så jag ser till att hålla mig under det. Utrustningens vikt kommer ju i tillägg så det är minst 10 kg extra som hästen får släpa på.

Att vissa hästraser skulle vara så extremt viktbärande att de kan bära dubbelt så mkt som en annan ras i samma stl bara för att de kommer från ett särskilt land är BS.

Om man är överviktig kan jag inte tänka mig något bättre incentiv för att börja banta än att hästen skall må bra.


Jag håller med dig!! Det är något korkat försvar för sitt eget samvete..

Sen är det tyvärr så att är man överviktig blir man direkt osmidigare på ryggen.. även om jag inte är överviktig så märks det direkt om jag ibland väger 7-8 kg mer. Så att jämföra en vältränad man och en överviktig kvinna som väger samma tycker jag inte går. Utför någon annan gymnastisk/idrottslig övning får ni se.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Okay vi har lite olika uppfattningar i frågan. Du anser att vikten och inget annat har betydelse medan jag anser att det är inte bara vikten utan så mycket mer. Eller har jag missuppfattat dig?

Rolle
IpL
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Det var ett knapplån så min avsikt var inte att svara dig.
Men det kan jag göra om du vill ;)

Jag gick över från storhäst till Islandshäst för c:a 11 år sedan efter några års uppehåll och anledningen är att jag tycker det är så mycket mer häst med 5 gångarter, stabilt lynne generellt, har aldrig varit med om en islandshäst som försökt bli av med mig än...:) m.m. Har inte funderat en sekund på att sluta med Islandshästar.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Det var ett knapplån så min avsikt var inte att svara dig.
Men det kan jag göra om du vill ;)

Jag gick över från storhäst till Islandshäst för c:a 11 år sedan efter några års uppehåll och anledningen är att jag tycker det är så mycket mer häst med 5 gångarter, stabilt lynne generellt, har aldrig varit med om en islandshäst som försökt bli av med mig än...:) m.m. Har inte funderat en sekund på att sluta med Islandshästar.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Dom orkar inte ;) Därför man skickar busiga ponnyer till vuxna :sneaky:
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Det idealiska är att ryttaren väger max 10% av hästens vikt, men mellan 10-15% är godkänd. Över 20% hade en väldigt negativ inverkan på hästen med problem i rygg och ben som följd.

Hmm.. Då måste jag alltså göra mig av med båda mina hästar och skaffa något stort. Skulle behöva något som väger minst 600 kg (jämfört med nuvarande på ca 450-500 kg). Ja, plus sadelns vikt då förstås. Och jag som rider fjording :o


Jag blir lite ledsen av såna här diskussioner, det triggar alltid smått anorektiska tendenser hos mig..
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

...och du är knappast överviktig sthu!
Jag kan se på min varmblod/halvblodskorsning på 150cm när hon tycker det är tungt - hon höjer ryggen och jobbar helt exemplarisk med varenda muskel - under en oerfaren ryttare på lång tygel. Min sambo växer 85kg (ej "överviktig medelålders...) + 15kg sadel och ja, det är i tyngsta laget för henne. Nån kvart (med den muskulatur hon brukar ha) klarar hon jättebra, men jag hade aldrig lämnat henne på t.ex träning hos nån som väger så mkt.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Hmm.. Då måste jag alltså göra mig av med båda mina hästar och skaffa något stort. Skulle behöva något som väger minst 600 kg (jämfört med nuvarande på ca 450-500 kg). Ja, plus sadelns vikt då förstås. Och jag som rider fjording :o


Jag blir lite ledsen av såna här diskussioner, det triggar alltid smått anorektiska tendenser hos mig..

Nej det behöva du inte göra!
Jag namn att en del quartern är för klen i sina ben, det är inte bara sadle/rytter vikt men hästens egen som är det knäckande + allt stilla ståenda i vanten att göra nåt på dessa tävlingar.
Ditt Fjord och Isis har lite mer ben än quartern för sina storlik.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 109
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp