Överviktiga medelålders karlar som rider western

teofil

Trådstartare
Senaste året har jag noterat en oroväckande trend - för hästarna :( - inom westernridningen...överviktiga medelålders (även yngre) män som börjat rida western och som, tyvärr, dessutom är nybörjare när det gäller ridning och inte kan/klarar av att rida sina hästar i rätt form :mad:


Om man lider av övervikt och ska rida är det ju ett "måste" att hästen går i rätt ridform annars tycker jag att det är rent djurplågeri :rage:
Det är naturligtvis alltid viktigt att hästen går i rätt form när man rider men det är faktiskt en viss skillnad om ryttaren väger 120 kg eller 50 kg.


Vad jag sett inom engelsk ridning verkar dom inte ha samma "problem" med överviktiga medelålders nybörjare som westernridningen har.
Problemet inom westernridningen är väl antagligen att oftast äger man hästen själv och rider man lektion så vill tränaren behålla sin kund och vågar inte säga till att ryttaren är för tung.

Är man överviktig och vill rida måste man först se till att gå ner i vikt - så är det bara!
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Det har ju ingenting med övervikt eller inte att göra.

Utan den totala vikten på hästen.

Du skulle troligen se rött om jag satte mig på din kuse men inte ha några invändningar om en 25 cm längre karl gjorde detsamma om vi har samma vikt. Belastningen från start är densamma. Sen avgör naturligtvis kunskaperna vem som kommer slita mest på hästen.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Det kan man se inom isis-världen också. Småponnysar som släpar runt på +100 kg.

Folk tänker sig väl inte för antar jag. Man vill rida och hästen är någonslags moped.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Man kan väl lära sig rida även om man är xxx men man får ju ha en rejäl häst! En rejäl tinker eller nordsvensk bär ju upp en tung ryttare betydligt bättre än en smäcker quarter eller liten isis.... Sen är det ju inte så snyggt och sannolikt inte så bekvämt när fettet skumpar runt och rumpan väller utanför sadeln men det är väl mer av ett problem f ryttaren ,,,
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Vad har TS för underlag till detta påstående? Under hur lång tid har har denna studie genomförts? Var har denna studien genomförts, på en lokal klubbtävling eller några stora nationella tävlingar? Eller är det bara en tanke som bara ploppat upp i TS huvud?

Överviktiga karlar finns, men de köttbullsformade överviktiga damerna, tjejerna, käringarna (välj själv, de finns i alla åldergrupper) vill jag nog påstå är i bred majoritet inom westernridning. Vissa måste man på något sätt hällt ner i ett par jättejeans. Mörka- de vill väl inte se stora ut kan jag tro. Personligen tycker jag det måste vara arbetsamt att rida med övervikt, eller otränad för den delen. Lägga mycket pengar på häst, utrustning, träningar och tävlingar, men förbiser att den största förändringen skulle ske om de kapar bort den övervikt de rider runt med.

!20 eller 50 kg är en stor skillnad, men jag vill nog påstå att man inte hittar medelålders manlig ryttare som väger 50 kg, men kanske någon eventuellt som väger 120Kg. De måste hur som helst tillhöra en promille av landets westernryttare.

Gäller övervikt bara karlar? Är en vältränad 95 kg karl sämre än 80kg tjockistant?

Smäcker quarter, varför ska man välja en sådan när man kan rida på de grisformade, inte helt olika cementsuggor, eller en kraftig ranchquarter? Vältränade och rätt rida tål de mycket vikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Mycket sant i den del du säjer, Övervikt! många som kämpa med det problem, man och kvinna!
Att påpeka trenden bland Isis folk är ingen ursökt för western folk eller för non av våra ridsporter.
Hästen ska passa till ryttern, inte bara i storlik men i temperment.
Tyvär är det så att många tro Western är inte western om dom inte har en Quarter häst, och många av dessa hästar är på det hela rätt så klen, en del runt 145-155cm, kraftiga kropp med för smala ben.

Man för titta på ett aveln som kan få fram lite kraftigar vikt barande hästar som har ett temperment mer anpassad for western wanna-bees.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag måste hålla med ts. Det verkar vara brist på insikt många gånger när man ser stora, långa män (kvinnor med) som rider hästar som är alldeles för små. Detta är ett känsligt ämne. Det är samma fråga som islandshästfolket har där man ser ryttare som är alldeles för stora för hästen. Betänk detta, inom galoppsporten så har varje kilo värde när man väger möjligheten för att springa fort. En jockey dom rider med 55 kilo har större möjligheter än jockeyn som rider på 60 kilo. Jag tycker att det är bra att frågan kommer upp. Detta gäller främst de reininghästar som inte når över ponnyhöjd som rids av ryttare som aldrig annars få rida en ponny.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Sorry, har inte sett nåt sånt så jag oroar mig faktiskt...:meh:
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag måste hålla med ts. Det verkar vara brist på insikt många gånger när man ser stora, långa män (kvinnor med) som rider hästar som är alldeles för små. Detta är ett känsligt ämne. Det är samma fråga som islandshästfolket har där man ser ryttare som är alldeles för stora för hästen. Betänk detta, inom galoppsporten så har varje kilo värde när man väger möjligheten för att springa fort. En jockey dom rider med 55 kilo har större möjligheter än jockeyn som rider på 60 kilo. Jag tycker att det är bra att frågan kommer upp. Detta gäller främst de reininghästar som inte når över ponnyhöjd som rids av ryttare som aldrig annars få rida en ponny.

Jag är övertygad om att vi båda är överens om att för stor ryttare på för liten häst, oavsett inriktning inte är bra. Men, ska man hänga fast vid övervikt eftersom det var TS oro, så vill jag påstå att det finns ett högre ohälsotal sett till BMI hos den kvinnliga delen av westernryttarna.

Bristen på insikt är säkert orsaken till fel personer på fel häst. Att detta är en eldfängt ämne vet alla som någonsin tagit del av en sådan debatt. Tyvärr brukar de olika sidorna överdriver sina argument på ett sätt som gör att en sansad debatt inte kan hållas.

Men visst är frågan intressant, om den inte spårar ut, vilket inte är ovanligt. Personligen tycker jag det år svårt, för att säga omöjligt att sätta någon klar viktgräns eftersom det är många faktorer som spelar in i bedömningen.

En fråga till TS. Vad är maxvikten på en ryttare tycker du?
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Vad då aldrig annars får rida ponny?
Det finns ingen åldersgräns annat än för att tävla mot andra barn. Du kan tävla din ponny bland stora hästar om du vill.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Maxvikten på en duktig ryttare, som kan rida sin häst i rätt form, är högre än på en dålig ryttare som ej kan rida sin häst i rätt form.
 
Senast ändrad:
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Tyvärr inte - om det vore självklart för alla ryttare hade jag inte behövt starta tråden :(
Ditt initiala inlägg handlade inte om alla ryttare. Det var ett nedvärderande och ett klankande på medelålders överviktiga män vilka inte ridit så länge.

Hade tråden handlat om överviktiga personer som på grund av bristande ridtekniska kunskaper kunnat antas orsaka onödig viktpåverkan på sin häst- DÅ hade vi haft en nyanserad tråd att nysta i.

De westernintruktörer som har lektioner för nybörjare av vilka jag känner några stycken jag säger ofta att de killar/män som kommer till lektionerna i snabbare grad blir hyfsade ryttare än tjejerna/damerna, speciellt om ingen av dom har någon tidigare riderfarenhet.

Stämmer detta kan man ana att de manliga ryttarna snabbare rider hästen bättre och då i snabbare grad minskar sin extra viktpåverkan på hästen sett till en tant som flaxar runt med sina, inte sällan många kilo. Men det är bara spekulationer.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag tänker på att just reininghästar verkar bli mindre och ryttare verkar bli större. Det är när ryttaren kräver en större sadel än vad som får plats på hästens rygg som man reagerar. Att ryttarna är duktiga hindrar ju inte att man många gånger upplever viktfördelningen snäv. Det är bra att man tar upp frågan om hur stor man får vara för att rida små hästar. En man på 90 kilo och 1,85 lång som rider en häst på 1,45 ser inte ok ut. Balanserad eller inte.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag tänker på att just reininghästar verkar bli mindre och ryttare verkar bli större. Det är när ryttaren kräver en större sadel än vad som får plats på hästens rygg som man reagerar. Att ryttarna är duktiga hindrar ju inte att man många gånger upplever viktfördelningen snäv. Det är bra att man tar upp frågan om hur stor man får vara för att rida små hästar. En man på 90 kilo och 1,85 lång som rider en häst på 1,45 ser inte ok ut. Balanserad eller inte.

Kan bara hålla med att det inte sällan det ut att vara lite hög tyngdpunkt. Att reinerhästarna blir mindre än nu vet jag inte om jag upplevt, snarare att det hysteriska med småttingarna sansat sig en aning till förmån för hästar runt 152-154 cm utan att bli långsamma i vissa moment. Jag har under sensommaren kikat efter ett par nya hästar och stött på ganska många hästar som med all sannolikhet blir högre än 150.
 
Senast ändrad:
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Tar sista ... Det finns studier som visar att en häst bör bära Max 20% av sin vikt. Dock med hänsyn tagen till hur hästen är byggd. Det innebär att en häst på 450 kg ( mindre quarter, rejält stor isis) kan bära 90 kg. Med tanke på att även sadeln väger bör ryttaren med andra ord väga Max 80 kg ...En rejäl ryttare på 90 -109 kg behöver om man ska gå efter detta en häst på 550-600 kg.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Senaste året har jag noterat en oroväckande trend - för hästarna :( - inom westernridningen...överviktiga medelålders (även yngre) män som börjat rida western och som, tyvärr, dessutom är nybörjare när det gäller ridning och inte kan/klarar av att rida sina hästar i rätt form :mad:


Om man lider av övervikt och ska rida är det ju ett "måste" att hästen går i rätt ridform annars tycker jag att det är rent djurplågeri :rage:
Det är naturligtvis alltid viktigt att hästen går i rätt form när man rider men det är faktiskt en viss skillnad om ryttaren väger 120 kg eller 50 kg.


Vad jag sett inom engelsk ridning verkar dom inte ha samma "problem" med överviktiga medelålders nybörjare som westernridningen har.
Problemet inom westernridningen är väl antagligen att oftast äger man hästen själv och rider man lektion så vill tränaren behålla sin kund och vågar inte säga till att ryttaren är för tung.

Är man överviktig och vill rida måste man först se till att gå ner i vikt - så är det bara!

Jag tycker inte att övervikt är problemet alls. Den bristande insikten att man är för stor för en viss häst däremot, det är ett problem.
Jag har sett normalviktiga personer som tror att det inte är någon fara om de rider B-ponny på 125 cm :cautious:
Problemet är väl heller inte specifikt till Western, eller för den delen nybörjare. Det går många "späda" storhästar och "viktbärande" ponnyer med alldeles för stora ryttare, underviktiga, normalviktiga och överviktiga.
Lägg till det vissa hästars egen övervikt och att en del är för lite/fel musklade.
Det handlar om att inse vad man själv kan sätta sig på utan att hästen tar skada.
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

Jag tycker det finns två aspekter på det här att fundera över: för det första varför många ryttare på hobbynivå inte ser sig som idrottare och är måna om att hålla sig själva i hyfsad form och därmed hyfsad vikt. Dels att problemet med för ryttare f hästen nog är vanligare bland western och isis ryttare än bland de som rider "engelskt" eftersom dessa discipliner är mer rasbundna och raserna är små. Jag är varken isis eller westernryttare men reagerar ofta just på stora ryttare på små hästar när jag ser just dessa discipliner - senast på uppvisning m isisar förra helgen och på westerntävlingarna på HC i somras ...bland de som rider engelskt är stora hästar ofta önskvärda och man ser ganska sällan oproportionerliga ekipage när det gäller vuxna. Överviktiga ryttare finns det dock gott om ...
 
Sv: Överviktiga medelålders karlar som rider western

KARL XI RYTTERIET 1680

Hans Kungl.Majt. fixerad den militärmått 1692 till 9 kvarter 2 tum, men ej över 10 kvarters höjd bakom sadeln: (139-150cm.)

Hästen skal vara rena och av goda ben, icka fullhoviga, tjocka och breda av kreutz och bringa.
Valacker är att föredra spsom det mera beständiga och härdig.

Ingen yngre häst för approberas än den som haver 4 år och går i det 5te- eftersom eljest man icka kan veta av vad godhet hästen hava för än han fått 4 år och kommer i det 5te.

Hästen ska hava
Hö 16 skopund (6.800gr)
Havre 2 kannor (5.2lt)
Hackeles 4 kannor (10.4lt)

Hästen ska kunna bahra
Rytter 70kg
Vapen & Kryllet 24kg
Sadelutrustning 16kg
Provian & Packning 25kg
Allså 135kg

Hästen ska kunna prestera 5 mil dags marsch.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 109
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp