Överviktig ponny med revben som känns

_moa_

Trådstartare
Konstig rubrik, jag vet :D

Jag har en shetlandsponny på ca 12 år. I somras tränade vi massor och hon var i bra kondition, men fet. Hon har en tjock nacke, och hon har fettpåsar på kroppen. Däremot så har hon inget fett över revbenen, jag kan lägga handen över revbenen med handflatan och känna revbenen, hon är mycket insjunken i flanken och det syns ganska tydligt. Nu har hon vilat en period för min vagn är sönder, hon har gått upp i vikt (suck) men trots det så är revbenen lika tydliga. Hon ser inte med blotta ögat lika insjunken ut, men samtidigt är hon som en björn i pälsen men hon är lika insjunken. Denna ponnyn har aldrig varit så tydlig i revbenen, aldrig. Just denna våren och sommaren har något gått så fel. Det känns inte riktigt rätt liksom. Hon ser väldigt skabbig ut i pälsen och grådassig i ansiktet.

Jag hatar sånt här... För hon är ju såklart fet, det vet jag. Absolut. Men vad kan det vara som är fel?
Så här såg hon ut förra sommaren, helt okej i hullet för att vara Moa.
2008
23512101.jpg

Såhär såg hon ut i våras (2009)
27131336.jpg

27131283.jpg

27131305.jpg

27131323.jpg

Såhär såg hon ut i somras...
27967101.jpg

Jag tycker att det bara blir sämre och sämre. Hon är som sagt var lika insjunken och revbenen känns lika tydligt. Hon har börjat gå in nu och får 1 dl st hippolyt och koppartillskott. Till detta får hon 1½-2 kg hö. Motionsbiten är lite dålig nu, mest skritt små skogspromenader och lite jobb i paddocken men det hela ska komma igång när vagnen kommer.

Är det någon som har tips? För inte är det väl normalt att vara smällfet men revbenen känns jätte tydligt och vara så insjunken i flanken?

Sv: Överviktig ponny med revben som känns

Hur ligger hon i proteinet?
Det ser ut som om hon har proteinbrist och att det är muskler som har försvunnit, det är därför hon ser insjunken ut.
Hon behöver förmodligen få upp proteinet ordentligt, då försvinner bukigheten.
Din häst är kanske överviktig men inte fet utan bukig.

Fast det känns som att hon borde fått tillräckligt protein i sommar genom gräset? Alla andra fick mer än tillräckligt. Fast det är klart.. Hon gick med betesreducerare och motionerade ganska mycket.
Jag har inte fått analysen ännu, ska hämta hö idag. Men om hon nu redan har proteinbrist, ska man fodra på med extra mycket protein ändå en period? Lucern eller något annat?

Det är svårt att säga om det är tillräckligt med protein i gräset, innan midsommar kan man nästan garantera det men det beror ju vad för slags gräs det är som växer där.
Nytt gräs, alltså det som är kortast är det som innehåller mest protein och sedan faller proteinhalten mer och mer vartefter gräset växer, överväxt gräs innehåller lite protein.
När det väl har blommat blir proteinhalten ganska låg.
Förra sommaren fick jag ge våra hästar proteintillskott på betet för att det var så dålig tillväxt.
En annan fundering, varför får hon koppar tillskott? ligger hon lågt? för koppar tillskott ska man aldrig ge om det inte är konstaterat med blodprov att de ligger lågt, men det kanske hon gör och då kan du ha orsaken där.
Vad säger veterinären om det? (om det nu är konstaterat genom blodprov att hon behöver koppar)

Hur du ska gå vidare beror ju på analysen men lucern är ju ofarligt att ge innan analysen har kommit.
Annars är soja ett billigt och bra proteintillskott.

Har hon gått på bete tills nu? Isåfall bör hon nästan ha proteinbrist för proteinhalten i gräset är väldigt låg nu, det har ju varit frost och då avstannar tillväxten.

Hon är avmaskad mot bandmask i våras så det tror jag inte att det är :)

Jaha, ska man inte ge koppar så? Har blivit rekommenderad det utav massor eftersom hon har problem med hovarna och att det kan bli bättre om man tillför koppar. Vad kan hända om hon får för mkt? Hon får 3 ml tror jag det är.

Ser ut o vara proteinbrist. Vad får hon att äta just nu? Värden på grovfodert? Hur mkt grovfoder får hon? Kan du byta ut en del av grovfodret mot Lusern eller tillsätta det till den grovfodermängden du redan har? Vet att du kämpat med Moas vikt väldigt länge, jag tycker dock inte att hon är så vidare tjock annars heller. Våga fodra din lilla ponny, hon kommer inte bli fet om hon får rätt foder o motion.

Moa får 1½-2 kg hö /dag nu inne. Hon kommer in vid 20.00 ungefär nu, kommer bli senare längre fram, ut kommer hon vid 8.00 och då finns det gräs i hagen. Jag glömde fråga om värdet på höt jag hämtade idag, ska ringa i veckan och få reda på det. Hur lite hö vågar man ge på natten? Hon står på spån.

Jag har ångest över Moas vikt, vi snackar om en ponny som fortsätter att äta när hon ligger ner och vilar:crazy:

Jaha, ska man inte ge koppar så? Har blivit rekommenderad det utav massor eftersom hon har problem med hovarna och att det kan bli bättre om man tillför koppar. Vad kan hända om hon får för mkt? Hon får 3 ml tror jag det är.

Nej koppar ger man enbart efter att ett blodprov har visat att det behövs.
Vad som händer kan jag inte svara på helt säkert men jag gissar att om det blir för mycket koppar så behöver järnet också höjas för att hon inte ska få brist på det.
Överhuvudtaget ska man inte ge extra mineraler enskilt utan att det verkligen behövs.
Det är viktigt att mineralerna balanserar varandra eftersom de slår ut varandra annars och då får man bristsjukdomar.
En häst med kopparbrist är oftast sjuk, riktigt sjuk och har dåliga blodvärden.

Om hon har dåliga hovar så ska du absolut ge ett mineralfoder som är balanserat ihop med ditt grovfoder, det är alltid viktigt att se till att alla mineralbehov är fyllda.
Tänk på att motion ökar behovet av mineraler.
Vissa hästar får bättre hovar av b-vitamin men det är bara om hästen har brist på b-vitamin.
En bra hovvård, bra underlag i hagen och i boxen, ingen gegga och beslag efter behov är det bästa sättet att få bra hovar när foderstaten är balanserad.
Det är lätt att man drar ner för mycket när hästen behöver gå ner i vikt och att man då inte tänker på att mineralbehovet inte stämmer då.
Ofta räknar man ju på önskad vikt och då blir mineralbehovet också uträknat efter den lägre vikten men hästen väger ju mer och måste få mineralbehov enligt sin faktiska vikt och motion.
Man behöver ofta komplettera med extra mineralfoder eftersom givan i grovfodret blir för liten.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: ameo
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·
Z
Hästvård Hej. Pga mitt misstag att tro att gräset var nog i sommarbetet gick Crow ner alldeldes för mycket.. och snabbt. :/ Såg ju dem varje...
Svar
18
· Visningar
2 263
Senast: helenat73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka