Överviktig och omusklad, hjälp!

A

avon

vet ej om den här tråden borde ligga under foder eller hästvård, men vi chansar!

nu ska jag börja jobba med en 12 årig fjording, valack, som de senaste två åren enbart har gått och lufsat i en hage med spontana promenader tillsammans med ägaren nångång ibland.. detta har lett till att hästen är väldigt omusklad och väldigt tjock.

hur ska jag börja jobba honom på bästa sätt? promenader? hur långa och är det endast skritt som rekommenderas och hur länge isf? han är även inkörd men hur länge måste man vänta innan man kan börja spänna på en vagn o ge sig ut? barbackaritter? för sadeln lär väl inte passa på ett bra tag..

har sett den här hästen gå och "skräpa" allt för länge nu, så tog jag mod till mig och pratade med ägaren, jag fick fritt fram att hjälpa till men vill ju såklart inte skada/överbelasta honom!

Sv: Överviktig och omusklad, hjälp!

åå vad jag blir avis på dig.. om min fjording (27 år) ens vore tio år yngre skulle jag vara överlycklig:love:
Börja med att gå ut o skritta entimmespromenader, (barbacka eller leda om du inte har passande sadel) Varierad terräng! Ibland vägar/grusvägar, stigar o skogen, uppför o nerför, över stock o sten. Är inte hästen jätteöverviktig kan du börja trava o galoppera på bra underlag ganska snart, men var noga med att värma upp extra ordentligt varje gång då hästen inte är i kondition för att minska skaderisken. Och viktigt är att inte överanstränga om han stått länge. Så tänk mycket skritt i början så bygger du upp honom långsiktigt.

Åå tänk när du fått en vältränad härlig fjording att rida omkring på! Jag vill också!!:bump:

//maria som faktiskt bara ridit en fjording i hela sitt liv så hon vet inte om alla är såna krutdurkar men om de är de så äääälskar hon dem:love:

Sv: Överviktig och omusklad, hjälp!

Håller med dig!

Varierad träning är nyckelordet:) Och öka succesivt.

Dessutom, :bow: till dig som vågade fråga ägaren om du fick rida hästen, det kommer nog både du o hästen njuta massor av:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Magnum
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 732
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 804
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar