Överviktig häst

grodan21

Trådstartare
Hej!
Jag har en något överviktig fjording, som nu ska bli smal igen. Behöver lite råd. Hur tänker ni som inte har analys på fodret när ni gör upp en foderstart? Vill helst ha en, men när man står inhyrd och inte vet hur många olika gärden det är taget på så är det svårt att göras någon. Hon bor nu inne på näterna, men det finns lite att äta ute. Det jag undrar är hur mycket är det rimligt att en häst går ner på en vecka i centimeter... Vist det beror ju på hur tjock den är. Hon är nu mest bara rund om magen.// Anna

Sv: Överviktig häst

Är hela säsongens foder inne så är det inga problem ta analys, då har du ett medelvärde att gå på iaf.

Utan analys och med en tjock häst finns bara två tumregler:

1. INGET Kraftfoder
2. Minska grovfodret och ersätt med halm om ovanstående + motion inte hjälper.

Det är dock rysk roulette, du har ingen aning om hästen får proteinbrist t ex.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar