Överviktig häst

M

MALINox

Om man ska banta en överviktig häst...Vad är bäst med tanke på hästen hälsa?
Att minska på proteinintaget och öka energin, eller att öka energin men låta proteinintaget vara kvar på samma nivå som tidigare?

Tacksam för svar!

Sv: Överviktig häst

man bör lägga protein/energi kvoten vara normal, och foderstaten uträknad efter den vikt man strävar efter, och så ska man motionera ner hästen till idealvikten..
bara foder gör ingen nytta.. fettet måste omvandlas till energi och muskler..

men är hästen fet eller bara bukig?
kolla manken och korset, är hästen normaltjock där och fet om buken, eller är hästen jämnfet över hela kroppen?

Om du har en mejladress kan du få en bild på hästen.....har ingen sida jag kan lägga upp bilden på! Är iaf en connemara på 144 cm som väger 475...jag tycker han är jämntjock! Vet dessvärre inte vad hans idealvikt är??

MALINox skrev:
Om man ska banta en överviktig häst...Vad är bäst med tanke på hästen hälsa?
Att minska på proteinintaget och öka energin, eller att öka energin men låta proteinintaget vara kvar på samma nivå som tidigare?

Tacksam för svar!

Förstår inte riktigt vad du menar. Ska man banta är väl huvudsaken mindre kalorier=energi inte mer? HH

Men för att hästen ska orka motioneras ordentligt kan man ju inte dra bort allt foder. Men något måste man minska på, eftersom han ska ner till den mängd foder han behöbver för sin egentliga vikt. Å du undrade jag bara vilket jag ska spara!

Man täcker hästen grundbehov med en minimigiva av Mj samt smrp, sen motionerar man bort överskottet. När hästen börjar anta rätt form och propotion, ställer man hästen på en utjämnande foderstat som räcker för den ridning man bedriver.

Du kan ju heller INTE räkna med att hästen ska orka från början motioneras ordentligt. Jämför med en tjock människa, dessa har ju knappast något vidare flås eller ork alldeles från början i en bantningsperiod...Dessa börjar ju knappast med att jogga flera km i skogen, utan startar med tex: lugna promenader och med tiden ÖKAS detta....Tids nog kommer orken då några kilon förvunnit.

Ja men självklart! Nu är inte fallet så att han är helt oriden. han rids kanske 2-3 ggr/vecka iaf. Men han ska sättas igång ordentligt eftersom tjejen ska börja tävla hoppning med honom. Han är dock överviktig och för att orka och hålla behöver han motioneras upp, och bantas ner en del!

Men tack ändå!

Läs mitt inlägg igen...Skrev INTE om överviktigt häst som bara stått och glott...Saken jag ville få fram var ju att: hästen måste ju INNAN ni tokmotioneras gå ned några kg så den orkar det ni sedan ska kräva av den. Det kan räcka att börja motionrida 7 dagar i samma tempo ni redan rider i...

Ja men självklart! Ingen mår bra av att köra igång för hårt. Men i och med att jag vill få ner honom i vikt, å ska dra ner hans kraftfoder till den vikt han ska väga, så ville jag veta vad jag skulle fokusera på, så att han inte helt tappar orken! För då kommer jag ändå ingenstans med ridningen!

Nu kanske jag är lite petig, men en överviktig häst (eller människa för den delen) behöver ju inte vara detsamma som en otränad häst/människa. Det finns hästar som får massa motion men ändå är lite... runda..., eftersom de får för mycket att äta.

Min erfarenhet är att hästar som bantas måste ha mycket protein.
Annars så orkar de inte ordentligt för att musklerna bryts ned.
Och så blir de bukiga och tunga av proteinbristen.

Intressent! Med mycket protein - menar du en högre kvot än den rekommenderade?

Ja det menar jag.
Samma mängd protein som de skulle ha haft om de inte varit överviktiga.
Och så mindre energi till det.
Det blir ju högre kvot.

Edit.
Just nu så tillskottsfodrar jag mina feta och bukiga ston som går på bete med extra proteintillskott.
Och de har redan på en vecka blivit betydligt mindre bukiga.
De går med sina föl och rids ej.
Men jag vill muskla upp dem med proteintillskott nu för att sedan ta igång dem i ridning om några veckor.

Senast ändrad:

Okey, tack!
Det var den sortens svar och tips jag var ute efter! Så om jag låter övrigt kraftfoder att vara mindre än vanligt, men har kvar proteingivan på den vikt han ska väga? Vilket tillskott är bäst då?

Har dålig proteinhalt i höet, så jag måste lägga till. Kraft groov, kraft protein eller lusern hackat?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka