övervikt på häst??

T

tessan666

Ska köpa häst och har vart o kollat på en häst som fastnade i mitt hjärta, han var bara väldigt överviktig.

Nån som vet hur de är att banta häst? är de jättefarlig med övervikt?

Tar de lång tid?

mvh therese

Sv: övervikt på häst??

Beror val pa HUR fet hasten ar...

Men valbalanserad utraknad foderstat tillsammans med en valplanerad och genomtankt motionsplan saborde det inte vara helt at helskotta.. sa lange du ar med pa att det inte ar sarskilt smart att hoppa hoga banor, rejsa jarnet osv pa en smallfet hast.. :) Det tar tid att fa ner en fet hast till normal hull... sen kan en tjockis vara i ok kondition anda iofs.. :) Omojligt att saga HUR lang tid - det beror ju pa hasten, amnesomsattning, motion, foderstat och skicket hasten ar i dagslaget...

Lycka till!

Vi köpte en kraftigt överviktig häst förra sommaren. Det tog inte mer än 10 veckor innan hon utvecklat en präktig hovbenssänkning, och vi tog bort henne dagen efter att vi varit på klinik för att konstatera problemet. Vi var ändå väldigt noga med foderstat, och bantade henne försiktigt många kilo och hon var riktigt fin när fången tog henne.

Det finns alltid risker med överviktiga hästar, särskilt om de är igång, det sliter hårt på ben och resten av kroppen.

Hej vi köpte också en överviktig häst, ca 70 kg har bantats bort på ca 6 månader.

Kan säga att jag gör nog inte om det misstaget då ryggen visade sig ha problem eftersom sadeln var för trång, tog ett tag att få ordning på.

En annan effekt var att då dottern provred så var det lite lagom tempo på ponnyn då dottern endast hade 4 års rid och hästvana. Vi letade efter en trygg läromästare men efter bantningen fick vi en fullblodsmustang:devil:.

Nåja, dottern har ju fått lära sig ett och annat och som tur var så är hon inte typen som bockar, stegrar osv utan tycker att tempot ska vara högt till skillnad mot dottern som gärna lufsar runt....Men nu har de hittat varandra och är överens om vilket tempo som gäller:rofl:

Senast ändrad:

Jag har en ponny som har lätt för att gå upp. När jag fick henne var hon riktigt tjock efter sommarbete i kombination med att hon inte fått tillräcklig motion under ett antal månader. Det tog mig säkert ett halvår att få ned henne i vikt, nyckeln en välbalanserad foderstat (tex uteslöt jag kraftfoder helt, när det var dags att börja med det igen blev Safe & Sound för fånghästar trots att hon aldrig haft fång) och mycket regelbunden motion (såklart med hänsyn till hennes vikt), men då blev hon riktigt fin. I början mycket skritt i skogen och tömkörning. Det är viktigt att ta det sakta så att senor och leder hänger med. Hoppningen har jag fortfarande inte börjat med, men markarbete med bommar är riktigt bra övningar när den tiden är kommen.

Precis som någon annan nämnde fick jag också en helt annan häst då kilona började försvinna. Från att ha varit lite mer lufsa i skogen mentalitet (vilket var ändamålet för mig), till att bli en riktig busponny. Steget blev mycket bättre och idag är hon en riktigt fin dressyrponny som förhoppningsvis gör tävlingsdebut till hösten.

Då vi var på kliniken i våras för en rutin genomgång trodde veterinären knappt på mig då jag berättade om hennes tidigare vikt.

Min erfarenhet är att du mycket väl kan få en kanonhäst även med en häst som är överviktig, men det tar tid och kräver mycket arbete, det måste man låta det ta. Självklart finns det risker med en överviktig häst och det är absolut något som bör åtgärdas

Jag kan varmt rekommendera 'bantningstråden'.

Hur lång tid det tar att banta är VÄLDIGT individuellt, och kan vara vääldigt 'olika svårt'.

Och ja, det är farligt med övervikt, hur farligt är svårt säga generellt, men draget till sin spets kan övervikt innebära att hästen drabbas av åkommor som gör att den måste tas bort.

Men som sagt, tror bantningstråden är perfekt för dina frågor =)

Det är farligt med övervikt, allt för många hästar är överviktiga..
Jag tävlar ex. en häst som lägger på sig väldigt lätt! Han går ute i sin flock på dagarna och äter gräs, (ganska tunt bete och det allra mesta är uppätet) och på nätterna går han i en grus hage med ca 1-2kg hö. (är också islandshäst) men vi gör dettta för att han då håller i vikt. -går varken upp eller ner.

När du ska banta din häst så börja med att lägga upp ett noga uträknat foderstat. Och sen motionera hästen! -rid ut mycket i skog och mark där hästen verkligen får jobba. Rida gärna på i lite friskare tempo och bränn fett.

De är en nordsvensk men de kanske inte ha nån betydelse

Jag köpte en överviktig häst förra hösten och som andra har nämnt så blev hon bra mycket mer häst när kilona försvann, alltså piggare och mer energi till att bråka.
Jag bantade aldrig henne utan gav en korrekt foderstat med bra hö i ganska stor mängd och endast mindre mängd kraftfoder + mineraler och sedan skrittade jag långa rundor på 1,5 timme med trevligt sällskap. Om jag red i paddocken så red jag bara 20 minuter (knappt det ibland) för att inte slita på henne eller kräva nåt som som är fysiskt omöjligt.
Det viktigaste är att låta det ta tid, inte banta genom att ge för lite grovfoder och räkna med att hästen kan bli besvärligare när fettet minska och energi och levnadsglädje ökar :)
Min häst har inga skador efter sin övervikt men kanske har det varit positivt att hon hade stått helt i två år innan jag köpte henne och bara blivit igångsatt inför försäljningen..
Jag tror inte det är större risk med en betestjock häst än med någon annan häst, du vet ändå aldrig vad den har i bagaget, det viktiga är att besiktiga innan köp och att det känns rätt för dej.
Lycka till! :D

Håller med! Det måste få ta tid. Inte styra så mycket med maten...ja, kraftfoder kan man ju undvika men inte snåla med ett bra grovfoder. Har själv nordsvenskar som har lätt för att lägga på sig men lika lätt för att gå ner när de väl är igång igen. Den ena är dessutom väldigt känslig för proteinunderskott då han tappar ryggmuskler lätt. Så, mitt tips är att utifrån den motion hästen får och hur den svarar på det skulle jag se över foderstaten. Inte börja med att snåla på grovfodret.

Det kanske ger fel intryck att säga "banta", man "bantar" ju inte riktigt en häst. Öka träningen (konditionsträning bränner fett!) ta bort energirika kraftfoder, men ge tillräckligt med hö eller silage. Halm är ok att blanda ut höet med så blir det mer att tugga på för hästen, men energiinnehållet är ungefär detsamma. Tanken är att både bränna bort överflöd och att omvandla fett till muskler.

Om hästen kan ha fysiska problem nu pga fetman får vet avgöra, jag antar att hästen blir besiktigad. Men som flera skrivit, även om den är fräsch nu så kan den få problem i ett senare skede trots "bantning". Det beror ju också på hur fet den är, lite gräsmage efter betet brukar inte vara någon fara, men riktiga fläsknackar och daller är inte bra.

Ta reda på vad och hur mycket hästen ätit tidigare/nu.

Har hästen stått i stor gräshage hela sommaren och fri tillgång på grovfoder eller massa kraftfoder hela vintern, så kan man ju förstå att hästen är överviktig. Har hästen däremot fått en liten/rimlig grovfodergiva och inte stått på mycket gräs, eller kanske inte på något gräs alls, så kanske man ska fundera en gång till. Har hästen blivit fet trots att den har fått väldigt lite mat eller om de som äger den nu inte har lyckats få ner den i vikt trots att de kämpat länge och väl så skulle jag vara väldigt försiktig.

Självklart ska du ta reda på om hästen är igångsatt och om den har varit sjuk eller skadad på ett sätt som skulle kunna bero på övervikten. Även om ägaren inte säger det så kan det ju vara så att det har gett problem.

Jag köpte en fet häst för snart 2 år sen. En liten islänning som bantades ner över 100 kg. Idag är han i bra hull. Jag hade inga direkta problem med bantningen, han gick ner bra genom att dra ner på maten (hade stått på fri tillgång tidigare) och motionera regelbundet.
Min häst hade några små krämpor när han var fet som jag inte tänkte särskilt mycket på då och som varken vet. eller hovslagare tyckte var någon stor grej. Men nu i efterhand när jag har lagt ihop alla pusselbitarna så är jag 99% säker på att han var på väg att få fång. Som tur var gick det aldrig så långt, men hade det fortsatt att vara fet så tror jag bara att det hade varit en tidsfråga innan det slog till.
Småsakerna var sånt som problem med rinniga/kletiga ögonen, problem med röta i hovarna osv. Sånt som går över och inte är allvarliga problem i sig. Men efter att ha läst lite olika forskningstexter om fång/laminitis så har pusselbitarna ramlat på plats.

Rinniga ögon hela tiden då? För min ena har rinniga ögon när det är mycket flugor medan den andre inte har något problem eftersom han har rejält med pannlugg. Så nu när vädret slagit om till kyligare och regnigare har han inga problem med ögonen.

Min har inga problem med rinniga ögon med flughuva på. Utan däremot får han lätt svullna ögon.

Men vad jag tror, och som verkar stämma för många jag pratat med som har hästar med IR tex. så verkar en del reagera på höga sockerhalter genom att bli rinniga/kletiga i ögonen. Inte vattnigt rinniga som de blir av flugor, utan verkligen gult kletiga som om han hade haft ögoninflammation eller nåt.

Enda veterinären jag frågade visste inte om det stämde, men sa att det kanske kan ligga något i det. Kanske att slemhinnor och liknande påverkas.

Så jag kan inte säga att det är så, men det har stämt väldigt bra på min, och på en del andra hästar. Finns säkert minst lika många som det inte stämmer på, men det får stå för dem.

jag köpte den aldrig, hittade en annan nordis, som var smalare :-)

Jag har en ponny som har vatt väldigt överviktig,och haft bred hals och stor rumpa. Alltså fångvarning.
Efter mycket markarbete och dressyrpass och hoppning 1-2 dagar i veckan så är hon väldigt fin nu.
Jag rider henne 6 dagar i veckan. Vi tog bort kraftfodret från hennes matlista, och ger henne ist 1 morot per dag, och 3 kg hö sammanlgat per dag på vintern.:)

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
550
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 509
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈