Sv: övervikt på häst??
Jag har en ponny som har lätt för att gå upp. När jag fick henne var hon riktigt tjock efter sommarbete i kombination med att hon inte fått tillräcklig motion under ett antal månader. Det tog mig säkert ett halvår att få ned henne i vikt, nyckeln en välbalanserad foderstat (tex uteslöt jag kraftfoder helt, när det var dags att börja med det igen blev Safe & Sound för fånghästar trots att hon aldrig haft fång) och mycket regelbunden motion (såklart med hänsyn till hennes vikt), men då blev hon riktigt fin. I början mycket skritt i skogen och tömkörning. Det är viktigt att ta det sakta så att senor och leder hänger med. Hoppningen har jag fortfarande inte börjat med, men markarbete med bommar är riktigt bra övningar när den tiden är kommen.
Precis som någon annan nämnde fick jag också en helt annan häst då kilona började försvinna. Från att ha varit lite mer lufsa i skogen mentalitet (vilket var ändamålet för mig), till att bli en riktig busponny. Steget blev mycket bättre och idag är hon en riktigt fin dressyrponny som förhoppningsvis gör tävlingsdebut till hösten.
Då vi var på kliniken i våras för en rutin genomgång trodde veterinären knappt på mig då jag berättade om hennes tidigare vikt.
Min erfarenhet är att du mycket väl kan få en kanonhäst även med en häst som är överviktig, men det tar tid och kräver mycket arbete, det måste man låta det ta. Självklart finns det risker med en överviktig häst och det är absolut något som bör åtgärdas