övertänjning i sakroilialeden?

Pigalle

Trådstartare
Har ngn erfarenhet av detta? Min häst är väldigt öm över detta området runt kors/bäcken.
Reagerade starkt runt detta område när Equiatrikern masserade. Ofta håller han svansen åt vänster, kan detta ha nåt samband? :confused:

Sv: övertänjning i sakroilialeden?

Japp, Kiropraktorn gjorde en övertänjning av Si-leden på min häst förra sommaren eftersom leden satt låst. Hon var öm och hade muskelknutar runt det området innan behandlingen, men det försvann efter manipulationen med massagehjälp bla.
Hon behövde en behandling, och hon har inte haft problem där sedan dess. :)

Har din häst precis blivit behandlad?

Det är andra gången hon masserar honom och denna gången reagerade han mkt mer än första. Han har riktigt ont på ett ställe när hon trycker. :( Det sitter på högra sidan. Det som är konstigt är att det just är på den punkten och han verkar ju inte ha ont runtom.. eller om det sitter nån låsning just där :confused:

Det kan mycket väl vara en låsning där, min reagerade precis som din med ömhet/ont över Si-ledsområdet.
Antagligen hade min häst gått med denna låsning i många år, och flera veterinärer hade tidigare konstaterat att hon hade ont där och behandlat med tuppkam/kortison och akupunktur. Men det hjälpte ju bara för stunden :crazy: , kort efter hade hon ju ont igen.

Jag fick tag i en veterinär som också behandlar kiropraktiskt (kiropraktoriskt?), och han konstaterade på ungefär 3 minuter att min häst hade en låst Si-led. Om man tittade riktigt noga bakifrån när hon (hästen) gick, så såg man att höger bakhalva inte "åkte upp" lika mycket som den vänstra. Men skillnaden var liten, jag hade inte sett det förr.

Veterinären gjorde en övertänjning av Si-leden och på 10 minuter var han klar!
Efter det skulle min häst inte ha belastning på ryggen första veckan, men viktigt med rörelse. Promenader alltså, gärna 2ggr/dag.
Efter det försiktig skritt på lång tygel en vecka, och massage eftersom hästen ofta får träningsvärk.
Efter det var det dags att börja rida stryrketränande och lösgjort!

Hon behandlades för snart ett år sedan, och låsningen har inte gått tillbaks, jag tar ut vet. varje halvår för kroppsgenomgång i samband med tandkollen.

Jag skulle börja med att låta en vet. kika på din häst, och sen ta ut en Kiropraktor .De flesta kiropraktorer kräver nämligen att hästen är vet.undersökt innan de behandlar(Nu har jag sån tur som har en veterinärkiropraktor i en o samma person :D )

Lycka till!

/Petra

Senast ändrad av en moderator:

Det vore jättesnällt om du kunde skicka ett PM med namnet på denna veterinär. Jag är själv i behov av hjälp!
Tack på förhand!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022