Överta en 7 årig sheltie

C

Chebban98

Hej allihopa, jag svarade idag på en annons om att ev. ta över en 7 årigt sheltie hane.
Han verkade jättetrevlig och snäll.

Det är ju så att jag o min pojkvän funderat på att skaffa en sheltievalp i slutet av året, men så fick jag se denna.
Fördel är ju att den redan är vuxen och uppfostrad.
I och med att det är min och pojkvännens första hund tillsammans så hade de ju vart bättre o haft en som va lite äldre, för valp är ju en hel vetenskap (finns ju dock kurser och utbildning för detta)..

För och nackdelar med en äldre hund?
Han kanske är för gammal?
Skriv gärna tankar och funderingar och fråga om det är nåt jag missat när jag skrev inlägget.

Kram Sandra
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

Har varit dagmatte åt en sheltie. Han var 5 år gammal. Han var så otroligt gullig redan från första dan. Hoppade upp i sängen till mig på morgonen då han kom. Ta den, tveka inte. Ni får en urgullig hund. Jag saknar den så.
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

tack för inlägget :) är vääldigt sugen må jag säga ;)


någon mer som har nån åsikt??

kram Sandra
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

Jag skulle inte ha tagit en 7-årig hund.. han kan säkert leva lika länge till men jag tycker det är rätt gammalt ändå.
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

En kompis till mig tog hand om en 7-årig sheltie. En jättego hund och det har gått utmärkt. Jag tror hon är runt 12 år idag..
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

7 år på en frisk småhundsras är dock ingen särskild ålder egentligen.

Alla:
När jag var mindre köpte familjen en 6årig springer spaniel (vilket jag inte räknar till en frisk småhundsras). Det är perfekt med en äldre och "klar" hund när man själv är nybörjare. Med denna hund fick vi 7 härliga och mycket lärorika år. Tycker absolut att ni iaf ska åka och kika på hunden, känns det rätt så tycker jag inte att åldern är något hinder alls, så länge hunden är frisk och kry :) Lycka till.
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

Min första egna hund var en sheltie som jag övertog när hon var 9 år.
Har aldrig ångrat det!

Hon levde tyvärr bara tills hon var 12, men de 3 åren jag fick med henne var absolut värda smärtan när hon försvann.
Jag tycker ni ska känna efter om ni vill vara med från början eller om det inte spelar så stor roll.
Gör det inte det, go for it:bump:
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

Kolla att hunden är försäkrad och att den vet.besiktigas innan köpet/övertagandet.
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

Jag och min mor föder upp shetland seepdog,och jag har även collie,mkt trevlig ras och 7 år är inte så mkt på en sheltie, min kev är 6 och bra mkt busigare är collien som är 2 år så du kan få många mysiga år med den:love:Lycka till:banana:
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

Om det klaffar mellan dig och hunden så skulle jag inte tveka en sekund! Då vet du vad du får! :idea:
 
Sv: Överta en 7 årig sheltie

Är den hälften så trevlig som våran 6 månaders sheltie, så kan ni inte tveka. Det är en underbar ras.
Många avrådde oss när vi skaffade sheltie, skällig småhund som är rädd för sin egen skugga, var det jag fick höra. Det kunde inte vara mer fel. Vi har en mkt social och trevlig tjej som är enormt lättlärd och framåt.

Mollie med lillmatte Felicia

mollie051.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! är en snart 17 årig tjej med hästar och andra djur som stort intresse. Nu till sommaren känns som ett bra tillfälle i mitt liv...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 817
Senast: nyponros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp