Nej man är alltid ansvarig som beställare.Det är ingen absolut sanning. Beror HELT på avtalet.
Och åker alltid dit om den som får fakturan vägrar att betala.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej man är alltid ansvarig som beställare.Det är ingen absolut sanning. Beror HELT på avtalet.
Ni hyr inte huset, din sambo hyr huset och du bor där som sambo.För vi hyr ju huset med det här avtalet som säger att det inte ska behövas göras mer än en gång om året.
Du kan ju, om du inte vill bråka om saken, tala om för hyresvärden att du anser att denne borde stå för kostnaden för själva jourutryckningen och du själv för tömningen och även varför du är av den åsikten. Sen får du ju se vad hyresvärden svarar. Antingen är du okej med det eller så inte.Tanken var bara full och inga skador på källaren har skett. Inte heller allvarligare skador på våra saker.
Jag har läst igenom kontraktet nu och vi ska stå för alla löpande kostnader, också tanktömning, vilket var det enda som behövdes göras i det här fallet. Dock blir det ju dyrare än en vanlig tömning eftersom det skedde på jourtid.
Hyresgästföreningen säger att hyresvärden ska betala, men nu börjar det kännas lite tvetydigt. Det känns som att vi borde stå för den normala avgiften och hyresvärden för resten, eller? För vi hyr ju huset med det här avtalet som säger att det inte ska behövas göras mer än en gång om året. Nu kommer vi också behöva betala för slamsugning oftare för att det inte ska hända igen, även fast företaget sagt att det ska räcka med en gång om året.
Hyresvärden säger nu att vi har en så billig hyra för att vi ska fixa mindre reparationer som uppstår och att även om det inte är brukligt så är det ett förtroende oss emellan. Men jag vet inte, sånt får ju i så fall stå i kontraktet.
Det gör att du blir beställare genom ombud och det är fortfarande beställaren som är ansvarig.Inte alls. Jag kan avtala med utföraren om vem som får beställa.
Som hyresgäst så har man en långtgående vårdnadsplikt på hyresobjektet och det kan nog anses att hålla koll på om avloppstanken blir full ligger i den plikten om tanken ingår i ert ansvar.Jag har läst igenom kontraktet nu och vi ska stå för alla löpande kostnader, också tanktömning, vilket var det enda som behövdes göras i det här fallet.
Men det är väl det i_u skriver? Hyresgästerna har fått lov att beställa i fastighetsägarens namn genom en slags fullmakt. Däremot kan man inte göra så om den fullmakten inte finns.Jag jobbar med just dessa förutsättningar, och där har ett av kommunens bolag så ordnat att vissa jourtjänster beställs av hyresgästerna själva (som t ex i TS fall) men med fastighetsägaren som betalningsansvarig.
Jag pratar inte om teori, det fungerar så i praktiken. Jag vet, för jag försörjer mig till del på det.
Då så har hyresgästerna en fullmakt som gör fastighetsägaren till beställare genom ombud.Jag jobbar med just dessa förutsättningar, och där har ett av kommunens bolag så ordnat att vissa jourtjänster beställs av hyresgästerna själva (som t ex i TS fall) men med fastighetsägaren som betalningsansvarig.
Ni hyr inte huset, din sambo hyr huset och du bor där som sambo.
Det är bara den som står på kontraktet som kan förhandla.
Om det kontraktet bara är skrivet för en person och det blir mera slam med två personer så kan det bli så att ansvaret för det är ert.
Eftersom att det inte ingår i hyran.
I mina hus så ingår det i hyran och jag beräknade fel och råkade ut för full tank när det plötsligt bodde en hel familj hemma på heltid i stället för som tidigare som mest ett par med heltidsarbete borta.
Men det var ju mitt problem då.
Ordet beställare är inte lika med "den som ringer telefonsamtalet" utan en funktion.vissa jourtjänster beställs av hyresgästerna själva
Då så kan det nog vara så att det är "slamsugarna" som skall stå för jouravgiften.Tömningen är beräknad, av "slamsugningsföretaget", för att tre personer ska kunna bo här.
Du kan ju, om du inte vill bråka om saken, tala om för hyresvärden att du anser att denne borde stå för kostnaden för själva jourutryckningen och du själv för tömningen och även varför du är av den åsikten. Sen får du ju se vad hyresvärden svarar. Antingen är du okej med det eller så inte.
Hade jag trivts med boendet och hv i övrigt hade jag bara sagt att jag ansåg att jag gjort min del varför hv borde stå för beloppet som överskrider normala tömningen och sett vad den säger. Hade accepterat att denne inte ville det för att undvika dålig stämning men blivit glad om jag slapp betala extra.
Angående reparationer ska det såklart stå i kontraktet om ni ska stå för sådana. Då får hv skriva ett nytt.
Ordet beställare är inte lika med "den som ringer telefonsamtalet" utan en funktion.
Nej det står inte klart.Och då blir det rätt klart att den svaga parten (hyresgästen) i detta fallet inte står betalningsskyldig för att ha ringt samtalet.
Det gjorde jag för flera år sedan då jag fick reda ut röran efter fakturorna som droppade in.Tänk, jag förstår att du har tröttat på ämnet.
Även med papper så kan det bli väldigt fel.Finns det inte på papper eller skriftligt kan det bli väldigt fel