Översvämning i hyrt hus - vem står för det?

Glimfeather

Trådstartare
Min sambo och jag hyr ett hus. Idag när vi kom ner i källaren stod den under 1 dm vatten ... Vi fick ringa nåt journummer och nu är det på väg en hit som ska slamsuga. Hyresvärden har ett avtal med den här firman och det ska slamsugas var 11-13 månad och det är gjort i februari förra året, så där är ju allt som det ska.

Men hur vet vi vem som betalar den här utryckningen?
 
Min sambo och jag hyr ett hus. Idag när vi kom ner i källaren stod den under 1 dm vatten ... Vi fick ringa nåt journummer och nu är det på väg en hit som ska slamsuga. Hyresvärden har ett avtal med den här firman och det ska slamsugas var 11-13 månad och det är gjort i februari förra året, så där är ju allt som det ska.

Men hur vet vi vem som betalar den här utryckningen?

Det borde stå om sånt här (eller liknande) i kontraktet. Hade jag varit osäker så hade jag hade bett dem skicka en faktura till hyresvärden, som i sin tur hade fått fakturera mig om det är jag som ska betala.
 
Det är min sambo som står på kontraktet och jag har själv inte läst det, hon bodde här innan jag flyttade in, men det står visst inget om just det här. Fakturan ska skickas till värden ja, men mer vet varken han eller vi.

Dock ska vi ringa hyresgästföreningen när vi pratat med slamsugaren och vet vad det här beror på. Beror det på oss så är det ju självklart vi som står för det, men om det bara är så att tanken är full eller om något har fryst, så är det mer oklart för oss. Men det kan ändå vara skönt redan nu att veta om det finns gällande regler om sånt här.
 
Det är min sambo som står på kontraktet och jag har själv inte läst det, hon bodde här innan jag flyttade in, men det står visst inget om just det här. Fakturan ska skickas till värden ja, men mer vet varken han eller vi.

Dock ska vi ringa hyresgästföreningen när vi pratat med slamsugaren. Men det kan ändå vara skönt redan nu att veta om det finns gällande regler om sånt här.

Jag skulle nog våga påstå att det beror på hur översvämningen har orsakats.
Några exempel:

Är det ett rör som har pajat = hyresvärdens ansvar.
Är det ni som har glömt stänga av kranen = ert ansvar.
Är det ett avlopp som är igenproppat pga dåligt underhåll = ert ansvar.
Är det någon tvätt- eller diskmaskin som ni har installerat som är orsaken = ert ansvar.
Är det en vattenledning som har fryst sönder = hyresvärdens ansvar.

(Ofta täcker hemförsäkringen både kostnad för pumpning/sugning och eventuella skador på grejer och möbler.)
 
... men om det bara är så att tanken är full eller om något har fryst, så är det mer oklart för oss.
Då så är det också oklart.
Borde ni ha kunnat veta att tanken höll på att bli full?
För då så skulle ni ha felanmält för att bli ansvarsfria.
Har det bara fryst eller har ni ställt till det?

Men jag tror nog att det bara har "råkat bli" och i det läget så skall hyresvärden stå för kostnaderna.
Hyresvärdens försäkring täcker skador på huset och er hemförsäkring skador på era saker.
 
Jag skulle nog våga påstå att det beror på hur översvämningen har orsakats.
Några exempel:

Är det ett rör som har pajat = hyresvärdens ansvar.
Är det ni som har glömt stänga av kranen = ert ansvar.
Är det ett avlopp som är igenproppat pga dåligt underhåll = ert ansvar.
Är det någon tvätt- eller diskmaskin som ni har installerat som är orsaken = ert ansvar.
Är det en vattenledning som har fryst sönder = hyresvärdens ansvar.

(Ofta täcker hemförsäkringen både kostnad för pumpning/sugning och eventuella skador på grejer och möbler.)


Japp, precis det jag skrev :) Men tack för lite tydligare svar! Hoppas på svar på vad det beror på när slamsugaren kommer. Och tack för tipset med hemförsäkringen, har funderat lite på om den skulle täcka något :)
 
Fakturan ska skickas till värden ja, men mer vet varken han eller vi.
Så kan man däremot inte göra.
Beställaren är alltid betalningsansvarig.
Så värden kan (om den är ful) bara skicka den åter till firman med motivationen att denne inte beställt arbetet.

Se till att hyresvärden står som beställare.
 
Då så är det också oklart.
Borde ni ha kunnat veta att tanken höll på att bli full?
För då så skulle ni ha felanmält för att bli ansvarsfria.
Har det bara fryst eller har ni ställt till det?

Men jag tror nog att det bara har "råkat bli" och i det läget så skall hyresvärden stå för kostnaderna.
Hyresvärdens försäkring täcker skador på huset och er hemförsäkring skador på era saker.
Tack för svar! Det ska tömmas automatiskt var 11-13 månad och det är gjort. Vi har inte misstänkt någonting, utan det kom som en blixt från klar himmel ... Enligt hyresvärden har detta hänt förr och efter det så fixade de avtal med slamsugaren så att det inte skulle hända igen. Nu kommer slamsugaren så så får vi nog klarare besked!
 
Så kan man däremot inte göra.
Beställaren är alltid betalningsansvarig.
Så värden kan (om den är ful) bara skicka den åter till firman med motivationen att denne inte beställt arbetet.

Se till att hyresvärden står som beställare.

Det låter ju dock som att det är något de kommit överens om med värden redan.
 
Så kan man däremot inte göra.
Beställaren är alltid betalningsansvarig.
Så värden kan (om den är ful) bara skicka den åter till firman med motivationen att denne inte beställt arbetet.

Se till att hyresvärden står som beställare.
Okej, då ska vi göra det. Vi har redan pratat om att fakturan ska skickas till honom, han har godkänt det alltså. Men det där med beställare borde väl företaget ha koll på?
 
Värden har ju kontrakt med utföraren och insatsen utförs enligt set kontraktet.

SOLKLART värden som får fakturan.
Inte alls.
Man kan som hyresgäst inte ringa runt till hyresvärdens leverantörer och beställa saker på egen hand.
Det har hyresvärden inte alls något betalningsansvar för.

Vet säkert - har den T-shirten också.
Jag betalade dock då jag ville hålla min väl med leverantören.
Men leverantören berättade vissa hårresande historier om liknande fall.
De brukade aldrig gå på den gubben men missade denna gång p.g.a. storhelg och ny personal.
 
Tanken var bara full och inga skador på källaren har skett. Inte heller allvarligare skador på våra saker.

Jag har läst igenom kontraktet nu och vi ska stå för alla löpande kostnader, också tanktömning, vilket var det enda som behövdes göras i det här fallet. Dock blir det ju dyrare än en vanlig tömning eftersom det skedde på jourtid.

Hyresgästföreningen säger att hyresvärden ska betala, men nu börjar det kännas lite tvetydigt. Det känns som att vi borde stå för den normala avgiften och hyresvärden för resten, eller? För vi hyr ju huset med det här avtalet som säger att det inte ska behövas göras mer än en gång om året. Nu kommer vi också behöva betala för slamsugning oftare för att det inte ska hända igen, även fast företaget sagt att det ska räcka med en gång om året.

Hyresvärden säger nu att vi har en så billig hyra för att vi ska fixa mindre reparationer som uppstår och att även om det inte är brukligt så är det ett förtroende oss emellan. Men jag vet inte, sånt får ju i så fall stå i kontraktet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 415
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 646
Senast: Glimra
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 061
Senast: Lobelia
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 590
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp