överskrida smrp

Nominous

Trådstartare
christina planck skriver ju att om man har proteinrikt vallfoder kan man överskrida intaget av smältbart rp utan att det negativt påverkar hästen.

hur mycket tycker ni är okej att överskrida?

jag har räknat lite på min häst som är helt besatt av mat, slänger i sig allt hon hittar och har lite för lätt att lägga på sig och blir väldigt nervös om hon inte får äta tillräckligt länge.

för att få en hyffsad foderstat där MJ ligger helt rätt och hon får äta så mycket hö och lusern hon behöver för tuggbehovet så hamnar jag på +62 i smrp/dag. alltså hennes behov ligger på 468 g smrp/dag och hon hamnar på 530g smrp/dag.

tycker ni det är okej?? hon är ung och under uppträning så egentligen tror jag bara att det är bra med lite extra protein så hon har nåt att bygga av. men vore kul att höra era reflektioner. :)

Sv: överskrida smrp

tror inte det är något problem, min förra häst låg på bubbla proteinbehovet enligt tabellerna och mi nuvarande häst ligger oxå mkt över sitt proteinbehov. Men båda har/hade fri tillgång på grovfoder...
Har lärt mej att så länge det kmr från grovfoder så är det inte farligt, är skillnad om det blir massa överskottsprotein från koncentrat.

Dessa siffror är inget att bry sig på. Min valack står i ett stall med uppfödning. Där är vissa år hösilaget uppe på kvoter runt 11. Men det är inget som är farligt.
Han har fått i sig 200% av sitt proteinbehov.
// Linda

När de går på bete på försommaren ligger proteinnivåerna LÅNGT över behovsnivåerna, det är det aldrig någon som reflekterar över...

Protein innehåller kväve och det spjälkas till ammoniak så att det kan tillverkas aminosyror, överbliven ammoniak blir till urea i levern och kissas sedan ut. Att hästen får ammoniakförgifning händer väldigt sällan.
Men ger man mkt proteinkoncentrat kan det komma ner i grovtarmen och det bildas bakterier och hästen kan få varon von gruff sjukan...

Är det så mkt :idea: har för mej jag läst 13-14, men var länge sedan och minnet är inte det bästa :p

Hur räkar man ut den kvoten? Både behovet och vad grovfodret har?

Jag håller på och lär mig det här med att räkna ut foderstater ;)

du tar mängden SmRp (protein) och dividerar det med mängden MJ, kan at mitt hö som exempel har 55 g SmRp och 6 MJ får då en kvot på ungefär 9,1 vilket är en ganska hög kvot, ska ligga på minst 6.

Så med mitt hö fick jag då fram kvoten 9.6 vilket är bra?

smrp 76 / MJ 7.9 = 9,620

Tack för att du svarade förresten!! alltid roligt att lära sig något nytt!!

+62 behöver du absolut inte oroa dig för. Så länge överskottet kommer från grovfodret kan man ha ett betydligt större överskott utan att det påverkar hästen.

Vi har just nu ett hösilage med kvot 13,6..... MJ 5 och Smb Rp 68:crazy:
Hur sjutton räknar man på det? Till avelsstoet är det väl ok men till inackorderingarna blir det värre.

Hur gör man när man räknar ut hur mkt smrp och MJ hästen behöver/dag? Jag har 47 smrp och 6,2 MJ det blir en kvot på 7,5. Är det en bra fördelning av protein och energi? Har en "lätt" överviktig häst. Som ni förstår är jag helt lost på detta :confused:

Finns bra dataprogram där man kan räkna ut sin foderstat. Hippocampus tycker jag är det bästa av "gratis-programmen". Man kan såklart räkna för hand men det är lite komplicerat om man inte gjort det förut. Rekomenderar boken "Hästens utfodring" av Christina Plank, där står allt man behöver veta.

Vad är det för häst du har? Vikt, arbete, ras?

Islandsvalack Väger uppskattningsvis ca >400 kg Varierande arbete ca 6 dagar/v men nu är det inget bra underlag så då blir det lite lungnare ridning.

Min häst fick i sig för mkt protein då han fick ett väldigt proteinrikt ensilage i det ena stallet. Han blev stel i hela kroppen och missade flera tävlingar den våren. Fick Kraffts grov då vilket inte va en bra kombination.

Är väl ett bra foder för lättfödda hästar iaf :) skulle själv inte vilja ha ditt, har 6Mj i mitt hösilage och skulle vilja ha lite mer, men har ett fullblod så :p
borde ju vara ett bra grovfoder till avelston som sagt :)

korsförlamning ? överskott från grovfoder är inte farligt, utan det är från koncentraten när det rinner över till grovtarmen...

Min häst fick i sig för mkt protein då han fick ett väldigt proteinrikt ensilage i det ena stallet. Han blev stel i hela kroppen och missade flera tävlingar den våren. Fick Kraffts grov då vilket inte va en bra kombination.

Skulle tro att det är Groovens fel och inte ensilagets.
Mina djur får upp till 200% mer protein än vad de behöver genom sitt grovfoder. Varför ge dem kraftfoder när de redan får den näringen de behöver genom grovfodret?

Liknande trådar

V
Foder & Strö Hur lång tid brukar ni ta för foderövergångar, vid byte av foder eller introduktion av något nytt? Anledningen till att jag frågar är...
Svar
7
· Visningar
1 003
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka