Överskott på mineraler? Kvoter?

Contest

Trådstartare
Är det farligt om hästen får ett överskott på mineraler? Om hästen får för mycket av en mineral, tex 10-15g överskott av magnesium? Eller någon annan mineral?

Undrar också över vad som är en bra Ca/P-kvot? Har hört att 1.1 är minimigränsen, men på annat håll att det är 1.5. Vad är rätt?

Sv: Överskott på mineraler? Kvoter?

såvitt jag förstår är det ingen fara om det blir för mycket mineraler pga ett mineralrikt grovfoder, medan det kanske är mindre nyttigt om man ger för mycket tillskottsmineraler.

jag har fått öära mig att absolut lägsta Ca/P-kvot är 1,2 men den bör vara högre, helst 1,5.

Tack för svaret ameo!

Har en till fråga om E-vitamin. Är det så att hästen "kissar ut" överskottet av E-vitamin, och att det då inte gör något om hästen får i sig mer än den behöver?

En till fråga: MJ/Smb.rp ska väl vara på 6, men hur mycket mer eller mindre kan den vara?

Tack för svaret ameo!

Har en till fråga om E-vitamin. Är det så att hästen "kissar ut" överskottet av E-vitamin, och att det då inte gör något om hästen får i sig mer än den behöver?
E-vitamin är fettlösligt och lagras i kroppsfettet (om jag fattat rätt)
Så det ska man nog inte överdosera...
En till fråga: MJ/Smb.rp ska väl vara på 6, men hur mycket mer eller mindre kan den vara?
Menar du i totalfoderstaten då?
Hästens behov är ju inte en kvot utan en viss mängd energi och en viss mängd protein. Ger man mer energi än den behöver blir den fet, ger man mindre blir den mager.
Ger man mindre protein än den behöver blir det proteinbrist och en muskelfattig häst, ger man mer så är det ofarligt om det kommer från grovfoder, men är det mer lättlösligt så att det bearbetas tidigare i tarmen kan det orsaka störningar i tarmfliran.

Om hästen får i sig den energi och protein den behöver fast kvoten mellan dem inte är exakt 6, hur mycket mer eller mindre kan den gå utan att det är skadligt?

Om hästen får i sig den energi och protein den behöver fast kvoten mellan dem inte är exakt 6, hur mycket mer eller mindre kan den gå utan att det är skadligt?

Jag brukar inte använda mig av kvot när jag räknar - fattar inte vitsen med det alls. Men jag räknade ut för ngn dag sedan kvoten av det foder jag ger till min lättfödda ponny. Det blev ungefär 8.

Jag undrar om det verkligen finns ngn vetenskaplig grund för att svenska hästar ska ha en kvot på 6? Det är nog också ngt jag inte har fattat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 046
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar