I
Ideaal
Vad händer med överskottsproteinet när hästen har fått i sig det den behöver? Överskott från grovfoder sägs ju inte vara skadligt men kan det göra hästen tjock? Alltså kan överskott på protein omvandlas till fett/energi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur hög kvot har du då? Hur mycket äter hästen per dygn, hur ser den ut i kroppen.
12 kg åt en så stor och dessutom svårfödd häst låter inte speciellt mycket. Mina ponnyer äter den mängden ganska torrt hösilage. Jag skulle nog ge fritt med ensilage åt den hästen.
Om hästen inte vill äta mer än de 12 kg du nämner är det ju ett problem men jag förstod inte om det var så? Annars skulle jag testa ge fri tillgång av båda sorterna. Då kan hon ju äta det hon finner godast för stunden.
I grovfodrets analys av energi är den energi som härrör från proteinet inräknad.
Om man ska göda en mager häst kan det iofs vara mer ekonomiskt att göda den med fett än med protein, det har liksom högre grad av energiutnyttjande men det kan aldrig hamna på minus.
Vill du ge ngt mer i fettväg testa med solrosfrön, kolla bara att de ser bra ut i påsen. Ibland är påsarna orensade. Jag har inte träffat en häst som nobbat solrosfrön.HH