Överskott av protein

I

Ideaal

Vad händer med överskottsproteinet när hästen har fått i sig det den behöver? Överskott från grovfoder sägs ju inte vara skadligt men kan det göra hästen tjock? Alltså kan överskott på protein omvandlas till fett/energi?

Sv: Överskott av protein

Ja överskottet av protein omvandlas till energi, men det kostar en hel del för kroppen att göra så. Blir det sen ett överskott av det, då kan i Mj så kan de bli feta. Men jag upplever att grovfoder med en hög kvot inte frammanar särskilt feta hästar, däremot ett grovfoder som håller kvoten runt 6-6,5 och hästen går på fri tillgång det brukar kunna generera till en del övervikt. Men då är det inte överskottet av protein som gör övervikten, utan snarare överskottet av energi som sätter sig som fett.

OK. Om jag förstår dig rätt då så om man har ett hyggligt bra värde på mj (ej överskott) och ett högt proteinvärde skulle då hästen kunna bli mager av att det kostar att omvandla proteinöverskott till mj?

Vi har ett hö med en kvot på 6,9 men det finns inte mer att köpa av detta så vi måste dryga ut det vi har kvar med ett hösilage som har en kvot på 9,4 (svårt att få tag i hö med bra värden i år där vi bor). Vi ger ungeför 1/3 av det med hög kvot och 2/3 av det med lägre kvot vilket innebär att det blir för mycket protein men relativt OK med energi.

Senast ändrad av en moderator:

Om kvoten är riktig hög så kan du få en mycket trimmad häst utan eller med väldigt lite underhudsfett, så ibland vill man därför sänka kvoten genom att tillsätta t ex olja.

Det verkar alltså som om jag ska tillsätta olja då för att få ner den totala kvoten?

Hur hög kvot har du då? Hur mycket äter hästen per dygn, hur ser den ut i kroppen.

Hur hög kvot har du då? Hur mycket äter hästen per dygn, hur ser den ut i kroppen.

Hästen äter 12 kg hö/hösilage ca. per dygn varav 8 kg av hö med kvot på 6,9 och 4 kg hösilage med kvot på 9,4. Jag vill inte ge mindre grovfoder än så.

Damen är halvblod/fullblod mer åt det tunnare hållet och lite svår att hålla i lagom hull på vintern.

Hon ser alltså Ok ut nu men jag vill ju inte att hon ska gå ner i vikt för att hon får proteinöverkott snarare gör det inget om hon går upp i vikt. Mj ligger alltså OK nu med hänsyn till att hon är något svårfödd.

Senast ändrad av en moderator:

Är hon ok i hullet kan man ju avvakta, men annars ge lite extra energi för att hålla hullet uppe. Dock tycker inte jag att kvoten blir extrem utslagen på ditt grovfoder, så det är ju fullt möjligt att ge mera grovfoder om hon orkar äta upp allt.

Har hon visat tecken på att dra tillbaka hullet, dvs har omfånget minskat så bör du börja ge oljan nu istället för att vänta.

Jag har inte gett av hösilaget med den högre kvoten mer än drygt en vecka. Innan åt hon bara hö med kvot 6,9. Damen behagar nog inte äta mer hö just nu eventuellt om det blir kallare. Hon har fri tillgång. Tyvärr är hon mycket sparsmakad när det gäller mat och risken finns att jag inte får i henne olja. Jag har fullt upp med att dölja Tokosel och hon lyckas lämna en del av det trots att jag blandat med lusernhack och havre. Havre och en gnutta vatten blandat med Tokosel och hon lämnar ändå kvar lite havre med tokosel i på botten:confused: Hon skulle kunna stå på fri tillgång på kraftfoder också egentligen för hon äter aldrig mer än 1,5 kg sedan tackar hon och lämnar resten.

Jag får väl helt enkelt lita på att hon fixar detta också för hon verkar aldrig falla ur fullständigt i hullet, utan blir bara lite för tunn för att matte ska vara nöjd:crazy:

12 kg åt en så stor och dessutom svårfödd häst låter inte speciellt mycket. Mina ponnyer äter den mängden ganska torrt hösilage. Jag skulle nog ge fritt med ensilage åt den hästen.

12 kg åt en så stor och dessutom svårfödd häst låter inte speciellt mycket. Mina ponnyer äter den mängden ganska torrt hösilage. Jag skulle nog ge fritt med ensilage åt den hästen.

Om hon skulle äta 12 kg av hösilaget så skulle hon få nästan dubbelt så mycket protein utöver det hon behöver. Behovet är 494 i smbrp och hon skulle då få 900. I Mj skulle hon bara ligga strax över behovet. Jag vet inte om du såg det men hon har redan fri tillgång.

Om hästen inte vill äta mer än de 12 kg du nämner är det ju ett problem men jag förstod inte om det var så? Annars skulle jag testa ge fri tillgång av båda sorterna. Då kan hon ju äta det hon finner godast för stunden.

I grovfodrets analys av energi är den energi som härrör från proteinet inräknad.

Om man ska göda en mager häst kan det iofs vara mer ekonomiskt att göda den med fett än med protein, det har liksom högre grad av energiutnyttjande men det kan aldrig hamna på minus.

Vill du ge ngt mer i fettväg testa med solrosfrön, kolla bara att de ser bra ut i påsen. Ibland är påsarna orensade. Jag har inte träffat en häst som nobbat solrosfrön.HH

Om hästen inte vill äta mer än de 12 kg du nämner är det ju ett problem men jag förstod inte om det var så? Annars skulle jag testa ge fri tillgång av båda sorterna. Då kan hon ju äta det hon finner godast för stunden.

I grovfodrets analys av energi är den energi som härrör från proteinet inräknad.

Om man ska göda en mager häst kan det iofs vara mer ekonomiskt att göda den med fett än med protein, det har liksom högre grad av energiutnyttjande men det kan aldrig hamna på minus.

Vill du ge ngt mer i fettväg testa med solrosfrön, kolla bara att de ser bra ut i påsen. Ibland är påsarna orensade. Jag har inte träffat en häst som nobbat solrosfrön.HH

Hon har fri tillgång på hö och det hamnar ungefär på 12 kg per dygn. Hon kommer nog upp i 15 kg om det blir kallare.

Det verkar som om hösilaget (hög kvot) går åt först så det är nog godast. Det är alltså så att det inte gör något även om proteinet hamnar så högt över hennes behov. Om jag förstår dig rätt så skulle hon alltså kunna lägga på sig av proteinöverskottet?

Jag ska testa solrosfrö till henne även om jag efter 27 år med denna damen börjar bli lite luttrad. Jag har släpat hem all sköns mat till denna häst under årens lopp som hon bara har fnyst åt. Enligt henne så ska hästar äta hö och havre och man ska sannerligen inte vräka i sig av det heller för det gör minsann inga fina damer.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
234
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix