Översättningshjälp från finska till svenska

Harbor

Trådstartare
Finns här någon som kan översätta en veterinärtext åt mig? @akleja ?

Molempien etujalkojensädeluissa ala etupinnalla kohtalaisen voimakasta ravintokanavien laajentumaa ja skleroosia ravintokanavien ympärillä ( ennuste huonompi skleroosin takia.)Pientä nokkamuodostumaa otj kintereen telaluussa, ei mielestäni kliinistä merkitystä.

Finns här någon som kan översätta en veterinärtext åt mig? @akleja ?

Molempien etujalkojensädeluissa ala etupinnalla kohtalaisen voimakasta ravintokanavien laajentumaa ja skleroosia ravintokanavien ympärillä ( ennuste huonompi skleroosin takia.)Pientä nokkamuodostumaa otj kintereen telaluussa, ei mielestäni kliinistä merkitystä.
Sorry, jag kan nästan ingen finska! Men brukar översätta vet diagnoser mha google translate. Om man vet ungefär vad det handlar om brukar det funka. Kanske nån annan kan?

Det här svaret fick jag av henne:

"Vi ska se vad vi får ut av det...

Hästens båda strålbenens (båtben?) nedre framytor lider av rätt kraftiga utvidgningar av näringskanalerna samt skleros runt om kanalerna (frambenen). Prognosen är sämre pga sklerosen.

Högra bakbenets has, språngbenet lider av lite"nokkamuodostuma" (det vet jag inte hur det ska översättas). Men det lär inte ha nån större klinisk betydelse."

Att tänka på är ju att hon är inte veterinär, inte ens hästmänniska, men det kanske är en bit på vägen för dig åtminstone.

Nokkamuodostuma = Näbbformation bokstavligen, på engelska lipping.. Genom att ben försvinner eller kommer till bildas en vass "näbb" på benet. Har bara varit i kontakt med det ang fånghästar vars hovben atrofierar i spetsen och det bildas en svängd näbb framåt, som en skidhoppningsramp.

Annors håller jag helt med KesoNeso. :)
Och beklagar för din häst, låter som strålbenshälta bägge fram, inte roligt.

nej, mycket jobbigt. Haft otur med hästarna. Förra hästen hade helt friska ben, men halvtokig. Den här hur trevlig som helst och nu detta.
Tack för hjälpen ändå.
Någon som haft egna erfarenheter av detta? Undrar vad vi har att vänta. Veterinären har vårdat hästen och säger att han är ridbar som vanligt efter det, och att skoningen är viktig och ska korrigeras, vilket vi gjort. Men men.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka