överlista sin egen hund- HJÄLP

P

Phakal

Jag har en otroligt envis och mkt klurig tik som har bestämt sig för att slickdermatit är hennes egna lilla hobby. Hon har haft det två ggr förr en gång på ett framben och en gång högt upp på låret. Alla gånger har ett liiiitet skrubbsår vart roten till det onda.
Denna gång sitter såret på ena bakbenet, hon har haft åkomman pinsamt länge nu och mina idéer börjar ta slut. Dessutom början ororn över att hon ska få en inflammation i benet gnaga på mig.

Jag har testat följande:
(rakar benet hela tiden eftersom det läker snabbare och hon blir mindre irriterad)

¤ Haft på henne tratt.
¤ Illaluktande samt illasmakande preparat.
¤ Krämer som bedövar eller minskar klåda.
¤ Plåstrat om henne.

OCH en kombo av allt på samma gång! Jag blir TOKIG!

Ringde veteriären idag för att få lite tips (har redan deras salvor sen förr) skötaren gick och rådfrågade veterinärerna.
Samtalet löd följande:

-Jag berättar om mitt problem och förklarar min plan om att ev en munkorg över natten med nylonstrumpa på vore en lösning, jag har sommarlov ett par veckor nu så hon kommer bara behöva munkorg över natten. Övriga tider om jag ska bort så får jag skaffa hundvakt.

- Skötaren säger att så får man inte göra för då kan det bli ett fall för djurskyddslagen.

- Jag berättar lite mer, att hon bla är en vinthund med långa ben och låång hals. Nu går skötaren och pratar med veterinären.

- Väl efter mötet säger hon följande: Vinthundar kan ju vara otroligt svåra med det dät och veterinärerna samtycker till metoden medx munkorg!
:crazy:

Så, om inte ni har bättre råd att ge så blir det munkorg, vilket jag helst vill undvika men om det är det eller att ev förlora ett ben så vinner munkorgen med hästlängder.

Gud vad långt det blev, tack om ni orkat läsa antar att jag delvis bara vill skriva av mig lite :)

Sv: överlista sin egen hund- HJÄLP

Aktivera henne trött så hon sover mer inne? Löser inte problemet helt men borde mildra det lite så att dina andra metoder blir mer effektiva.

Oj jag glömde visst skriva det.
Många som jag frågat om hjälp har sagt antingen att hon är under/överstimulerad och att beteendet handlar om uttråkning respektive avstressning.. Jag orkar inte förklara mer ingående än att det är en hund som varken är ngt av det, hon är helt enkelt bara förjälvlig när det kommer till slickandet.
Det underströk jag för vetrinären som lungt sa att "nejdå så behöver det inte alls vara och spec vinthundar kan vara svåra med det där"... Och så är det nog för hon har inte bara mani på sina egna sår utan tvättar gärna andras också!

Har du använt berikning på din hund? Att hon får utlopp för sina naturliga beteenden. Hon kanske bär på inre stress? Det finns mycket matnyttigt på nätet att läsa om berikning, annars ta kontakt med hundutbildningsgruppen, har hört att de ska vara duktiga!

Nej så är inte fallet, se svaret till skogstrollet, glömde skriva det i första inlägget.
Men tack för inlägget!

Provat att köpa större tratt så att den räcker längre än nosen? Det funkade på våran gammeltik när hon hade ett sår på juvret.

Tog av henne tratten dagtid men nattetid hade hon tratten på. Och det var det enda som funkade.

Provat de nya "stoppen"? någon sorts halskrage som man blåder upp så hunden inte ska kunna böja huvudet bakåt

En bekant har en saluki som höll på sådär ett bra tag, framförallt förut när hon var unghund.
Jag vet inte varför, men helt plötsligt slutade hunden med beteendet.
Har din hund hållit på så som hon gör länge?

Det här ska bli intressant att se om det kommer nåt bra svar på, för jag har en dvärgspets här hemma som verkar hålla på med samma sak:( I hans fall började det med att han bröt benet o inte lät såret vara sedan. Han höll på o slickade upp djupa sår på frambenen(kom han inte åt det ena bytte han till det andra) men han har haft perioder då han bara slutat o allt blivit bra. Men nu e han fördjävlig.. det e tratt storlek större dygnet runt för att han inte ska nå, för bandage drar han bara bort eller så slickar/biter han i kanten av det för att få bort det och skapar på så vis ett nytt sår:crazy:

Inte heller han verkar göra det pga att han har tråkigt, för han kan även göra det under lek, eller bara "för att" känns det som:crazy: Det som e synd är att tratten skavt bort pälsen runt halsen på honom. Men nu verkar han ha nåt annat med pälsen, om det inte är ålder, då hela han är risigare än en risbuske:(

/ägaren till Peppe där inte ens 24/7 passning verkar hjälpa:(

Men varför skulle du inte få använda munkorg???

Tydligen för att man enligt djurskyddslagen inte får låta hund ha munkorg till vardags utan endast korta stunder vid behov som tex rastning, kapplöpning mm.
Men nu tom råder veterinären mig att skaffa det så hon kan ha den under natten..
Jaja eftersom jag inte fått bättre råd i denna tråd än att jag understimmulerar min hund (vilket inte alls stämmer) så ska jag strax ge mig av och inhandla en munkorg.

Ja tydligen ska det vara lite typiskt vinthundar att skaffa sig liknande problem (?) dessutom just tikarna ska det vara värst på!
Grejen är att hon skapar aldrig egna sår bara sådär utan om hon hittar ett liiitet sår (kan vara nästan obefintligt) så ska hon genast dit och tvätta det..
Jag känner fler som har dethär problemet och det vara av uppfödaren som idén om munnkorg skapades (hon gjorde så på en tik en gång som efter ett kirurgiskt ingrepp fick tag i såret/stygnen hur man än bar sig åt).
Min tik har som sagt haft det 3 ggr nu första på frambenet, sen låret och nu bakbenet. De två första såren var lättare att göra så hon inte kom åt dom men detta sår kommer hon åt hur jag än beter mig. :S

Slutligen måste jag säga: GUD vilken söt liten valp!! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 164
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka