överlinjen

N

nyfikenjag

Hur tränar ni överlinjen på er häst? Jag vet ju hur viktigt det är med en väl utvecklad överlinje för att gångarterna ska sitta som de ska, men hur sjutton gör jag för att förbättra den? Kan passaktig tölt bero på dålig överlinje?

Sv: överlinjen

Hej!
Min häst har en dålig överlinje just nu.Hon har inte alls så mycket muskler som det skulle behövas, och de som finns, finns som underhals (= blir stark och tung:crazy: ) På min häst kan man känna att nacken är mycket mer mjukare och slapp en liten bit över manken. som liksom ett hål. Detta gör att hon inte riktigt orkar bära sig ordentligt, spec inte i tölten, vilket märks genom att huvudet åker upp och underhalsen kommer fram. Träna upp överlinjen gör man bäst genom att rida i rätt form. För min del märks det mest skillnad på hennes tölt ju mer muskler hon får, att den blir mindre passaktig och den flyter mer genom hela kroppen, samt att hon orkar böja sig och vinkla nacke/huvud på rätt sätt. Både i sidled och neråt.
Så mitt tips är att rid bara i rätt form, så tränas överlinjen. Det är svårt,men ta hjälp av en tränare så får man bra övningar:)

MVH Anna

nyfikenjag skrev:
Hur tränar ni överlinjen på er häst? Jag vet ju hur viktigt det är med en väl utvecklad överlinje för att gångarterna ska sitta som de ska, men hur sjutton gör jag för att förbättra den? Kan passaktig tölt bero på dålig överlinje?

Min häst var också passaktig förut men har blivit bättre. Tex om du vill att din häst ska börja gå på tygel i traven är ett tips är att börja i skritt. Låt hästen söka sig neråt och låt den gå på tygel hela tiden. Efter ett tag kommer den att tycka det är skönt och gå där. Då blir det enklare i traven sendan när hästen går på tygel i skritt. För att hästen ska kunna gå på tygel måste den vara stark, klättra, hoppa och rida över bommar är bra att göra för att stärka hästen.

När hästen sedan är så pass stark kan du försöka krama ner den på tygel, i början går det ngåra steg sen ökar det hela tiden till flera steg, sen varv efter varv. Ett bra sätt är att trava på volt eller ställa hästen, då blir det enkare och den söker sig neråt då.:smirk:

Att din häst är passaktig i tölten kan bero på att den är svag osv. Det bästa är om du rider för en tränare som kan säga precis vad du ska göra, lite svårt här över nätet... kan förstå om du inte förstår vad jag menar...:crazy: Men på det här sättet har jag tränat upp min häst, som var passaktig i tölten och svag i traven. Nu börjar hon gå på tygel i trav och tölt.

När din häst väll har acepterat att gå på tygel i skritt, går det lättare att krama ner honom/henne sedan i trav. Efter det kan du börja krama ner din pålle i tölt också:) Blev lite text det här, men hoppas att du förstår lite... jag skriver ibland lite otydligt... det är bara att fråga om du har frågor!

Lycka till!!

// Loddie

det låter klokt! vill bara inflika ett litet-litet tips! långa rundor skritt, samt skritt i djupsnön! bra för "allt", nej men mkt! :)

Åh vad mycket bra tips:rofl: tack! Om jag fattar rätt är det alltså varierad ridning men på tygeln som stärker överlinjen. Hon spänner sig så när jag rider på volt men jag antar att det är för att hon inte vill/orkar använda rätt muskler så det är väl bara att jobba vidare. Jag ska börja rida för instruktör här i vår igen då det är bra att ha någon som ser alla våra (mina :angel: ) fel. Jag tror min lilla pålla luras lite med mig ibland oxå då det känns som att hon trampar under sig ordentligt och är på gång att komma ner på tygeln men jag är osäker på om det är så rätt som det känns....

Nattuggla skrev:
det låter klokt! vill bara inflika ett litet-litet tips! långa rundor skritt, samt skritt i djupsnön! bra för "allt", nej men mkt! :)

Aa att rida i snö är jättebra! Lät min pålle spring i djup snö idag och hon var inte lite svettig efterråt:angel: Fast det är bra för dom sätter under sig när dom springer i djup snö:D

Det är lite farligt att leda hästen neråt med handen, tror jag. Rid hellre med skänkel och säte så hästen kommer i rätt form. Min häst hittar den långa, låga formen av sig själv när han jobbar rätt. Skulle jag däremot börja fippla med handen, så skulle det nog lätt bli en framtung Alfur.

Om hästen jobbar på ett bra sätt, söker dom väl sig framåt/nedåt per automatik (vid full eftergift)?

alfur skrev:
Det är lite farligt att leda hästen neråt med handen, tror jag. Rid hellre med skänkel och säte så hästen kommer i rätt form. Min häst hittar den långa, låga formen av sig själv när han jobbar rätt. Skulle jag däremot börja fippla med handen, så skulle det nog lätt bli en framtung Alfur.

Om hästen jobbar på ett bra sätt, söker dom väl sig framåt/nedåt per automatik (vid full eftergift)?

Om jag har förstått min tränare rätt så ska hästen söka sig ner av sig själv. Lättare blir det om man travar eller vad man har för gångart på en volt eller öppna längst fyrkantspåret. Som du säger ska man inte såga ner hästen för den ska gå snygg på tygel som inte håller i längden, utan hästen själv ska söka sig ner och tycka det är skönt att gå på tygel. Sen när hästen väll söker sig ner kan man vara mjuk på handen osv.

Passaktig tölt beror alltid på stelhet sa min tränare. Om du får din häst riktigt mjuk i båda sidor och rider på en volt, och om hästen är passaktigt så böjer du den mer och mer, tills den fått ren takt.
Jag tycker det är lättast att rida "runt" en uppstäld volt i ridhuset/paddocken. För,a jag vet inte, men det går i alla fall bättre för mej, tetsa det ni som har "problem" med ridandet på volt.:rofl: :angel:

Med risk för att låta som en hårdhänt ryttare (vilket jag inte är) men är det inte väldigt svårt att få en häst med dålig/svag överlinje att böja sig och gå i korrekt form på tygeln utan att "krama" ned henne? Jag vill ju självklart rida henne så mjukt som möjligt men är det realistiskt att tro att det kommer komma enbart av att rida med säte och skänklar tror ni? Om man "kramar" ned henne på tygeln kan det då inte bli att hon upplever det läget som positivt och då väljer den formen själv? Eller är det bättre att jobba volter och dylikt utan att hon går på tygeln tills det går att få ned henne med säte/skänklar? Ja mitt huvud snurrar det i ;) men hur resonerar ni? Till saken hör att min häst är egentligen av den lätta/ nätta typen som pga av olika omständightere inte blivit riden på ett tag men som eg. är hyfsat mjuk i sig själv. Det minsta jag vill är alltså att rida henne fel så att hon blir en "tung,hård" häst.

Steg 1 är att från halt få hästen att söka sig nedåt och sträcka ut överlinjen. En bra "signal" till hästen är att man böjer halsen t ex åt höger. När hästen böjer halsen slappnar den av och det är naturligt för den att söka sig nedåt. De första gångerna är det bra att ha en medhjälpare som står bredvid med godis i handen. När hästen böjer halsen i sidled sätter medhjälparen en godis framför mulen och lockar med hästens huvud nedåt innan den får sin godis + mycket beröm. Efter ett par gånger räcker det att böja hästens hals i sidled för att "skicka ner" den. När detta fungerar rider man långsam skritt med mycket drivning. Det är oftast lättare om man håller hästen lätt böjd i halsen. Om huvudet kommer upp gör man halt och börjar om, d v s böjer halsen för att "skicka ner" huvudet. När man tränat ett tag kommer man att kunna behålla formen genom att bara öka drivningen när hästen vill ta upp huvudet - d v s så länge man har "bakdelen med" på ett bra sätt kommer hästen att behålla formen! När det fungerar i skritt börjar man med långsam tölt. Detta bygger MASSOR av muskler!!!

aa men min häst är ganska lik, altså rid på en lagom stor volt, det är lättast om du har möjlighet till att ställa upp som en vol som du rider runt, det blir mycket lättare då. Och då rider du med lite lätt stöd på ytter, och tar och släpper på inner, altså ledande tygeltag innåt. Och så fort fin häst svarar rätt, altså sänker huvudet och tänker "på tygeln" så mäste du ge en "belöning", altså släppa lite på tygeln, och då måste du vara VÄLDIGT nogrann att "belöna" väldigt snabbt efter att hästen gjort rätt. Det är det viktigaste säjer min tränare.;) Det är han som visade det här för mej, så gjorde dom tydligen på Hólar. och min häst fungerar jätte bra nu, "tack vare det" hon går i fin form i skritten, och går fint i traven fast den är ganska ostabil fortfarande, och i tölten börjar hon komma ner nu också. :banana:
Men om det är någon som har nåt tipps om hur jag ska träna henne i galopp? när jag rider i ridhuset och fattar höger galopp så blir det bra 2-3 meter sen blir det grisepass, och hon klarar ungifär hälften så mycket i vänster varv. Men när jag rider ute är galoppen mycket bättre, i alla fall den högra, men när jag försöker fatta vänster så blir det bara korsgalopp eller höger galopp eller grisepass. nåt tips?:confused: Och om någon har något jätte efektift knep på att träna den ökade tölten så blir jag glad för svar :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft precis samma problem som du med galoppen men nu funkar den bra:banana: . Min tränare körde hårt med att jag skulle enbart fatta galoppen precis i en kurva i ridhuset och sedan driva driva driva ut ur kurvorna. Höll på att ge upp många gånger men skam den som ger sig. Nu håller galoppen i så många varv som jag bestämmer. Min häst galopperade också bra ute och aldrig i korsgalopp men för att träna galoppen på mina villkor och inte bara då hon tyckte det var ok att springa så hade jag och min tränare även många lektionspass ute på ett fält. Då red jag hela tiden på en stor volt och i början blev det mycket korsgalopp i det ena varvet men vartefter hon musklade på sig funkade det bättre och bättre och nu går hon alltid rent i galoppen. Enligt min tränare berode det, i mitt fall, på att min häst var ojämnt/dåligt musklad att hon gick över i korsgaloppen på volter och i ridhus. Att springa rakt fram kräver ju inte lika mycket av hästen.

Tömkörning!!! Den absolut bästa träningen för min häst. 4-g med mycket trav, stjärnkikare, inga ryggmuskler och en för länge sedan tappad bakdel+en enorm underhals. Nu överdriver jag lite kanske,men detta var för fyra år sedan. Min tränare sa åt mig att glömma tölten på ett år. För att variera träningen började jag med tömkörning. Skitkul tyckte båda hästen och jag. På lång töm fick hon söka sig framåt/neråt, cavaletti och mycket öppna. När jag rider för jag över de övningar som hon lärt sig i tömkörningen. När jag travar står jag i trepunktsits och hon får lång tygel. Sen kan jag samla upp henne lite i taget. Nu är underhalsen så gott som borta och hon har fina ryggmuskler. Hon sätter under sig bra och tölten har blivit mer ren i takten. En del som inte sett henna på ett tag känner knappt igen henne.:)

jo det där med att driva kör ju jag med, men det är det att min häst är himla seeeg, och man jämför med min mammas häst så skulle hon flyga ur skinet om jag drev så mycket på henne som på min. I mitt fall beror det på att hon har välldigt mycket grissepass i sej + att hon är säkert dåligt musklad, och hon är kanske sned i bogmusklerna. Jag vet inte, ska ta en närmare titt på det på lördag med min tränare.

Dels är det väl bra att nöta galopp på volt men jag skulle även träna mer galopp ute om hästen är piggare då! Mycket galoppfattningar och nedsaktningar (gärna till trav) och tempoväxlingar i båda galopperna! Har du fortfarande snö så är ju djupsnöträning bra för galopp! :)

aa vi har så mycket snö så min häst lär strejka om ja säjer att hon ska sätta sin hov där :mad: det blir likosm att hon får hoppa om inte flyga över all snö :bump: . aa jag har testat med allt det där, men det är det att hon fattar inte vänster ute, bara höger, aa hon är piggare ute men det blir ju 5 km grissepass efter galoppen innan hon fatar att dte är skönare i trav, men ja ska prova med att fatta och sen sakta ner i trav, och hålla på så. det var bra tips :D

hehe, okej, så är det nästan här med, så jag låter henne skritta i snön istället, (går nästan upp till magen på henne nästan... ) men det är ju jättebra styrketräning det med!

Min ena häst har också JÄTTEsvårt att ta vänster när man rider ute! Och när hon tar den är den MYCKET sämre än den högra men det är bara att kämpa på!

Överdriva galoppfattningen så mycket att hon i stort sett inte KAN ta högern, tar hon höger ändå är det bara att bryta av och försöka igen... Och då gärna bryta av till skritt/göra halt för annars har hästen lätt kvar "högertänkandet" tycker iaf jag att det känns som. Äldre hästen klarar byten med ett travsteg mellan men lilltjejen har det lite svårare :D

När du försöker sakta av till trav så tycker jag att det med är lättare i uppförsbacke och då om man försöker sakta av mest med sätet och rösten brukar det underlätta för traven. :) Jag tror det är bra att fatta och ta ner till trav om man vill få bort pass-tänkandet ur en femgångares galopp!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
953
Senast: ufot
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka