Sv: överlinjen
nyfikenjag skrev:
Hur tränar ni överlinjen på er häst? Jag vet ju hur viktigt det är med en väl utvecklad överlinje för att gångarterna ska sitta som de ska, men hur sjutton gör jag för att förbättra den? Kan passaktig tölt bero på dålig överlinje?
Min häst var också passaktig förut men har blivit bättre. Tex om du vill att din häst ska börja gå på tygel i traven är ett tips är att börja i skritt. Låt hästen söka sig neråt och låt den gå på tygel hela tiden. Efter ett tag kommer den att tycka det är skönt och gå där. Då blir det enklare i traven sendan när hästen går på tygel i skritt. För att hästen ska kunna gå på tygel måste den vara stark, klättra, hoppa och rida över bommar är bra att göra för att stärka hästen.
När hästen sedan är så pass stark kan du försöka krama ner den på tygel, i början går det ngåra steg sen ökar det hela tiden till flera steg, sen varv efter varv. Ett bra sätt är att trava på volt eller ställa hästen, då blir det enkare och den söker sig neråt då.:smirk:
Att din häst är passaktig i tölten kan bero på att den är svag osv. Det bästa är om du rider för en tränare som kan säga precis vad du ska göra, lite svårt här över nätet... kan förstå om du inte förstår vad jag menar...
Men på det här sättet har jag tränat upp min häst, som var passaktig i tölten och svag i traven. Nu börjar hon gå på tygel i trav och tölt.
När din häst väll har acepterat att gå på tygel i skritt, går det lättare att krama ner honom/henne sedan i trav. Efter det kan du börja krama ner din pålle i tölt också
Blev lite text det här, men hoppas att du förstår lite... jag skriver ibland lite otydligt... det är bara att fråga om du har frågor!
Lycka till!!
// Loddie