Överkänslig, men mot vad?

Gabriol

Trådstartare
Har tänkt mycket på detta nu, förvisso är det inte sommar på ett tag än men man ska ju vara ute i god tid. ;)

Det är såhär att pållen får mugg varje sommar (har haft honom 2 somrar hittils.) fastän jag rengör karlederna noggrant men försiktigt och fastän marken är torr.
Han får även solexem på mulen.

Har detta något samband? Kan hästar få mugg av solen?
Eller är det något i gräset som han är överkänslig mot?

Alla 4 karlederna är vita, detta gör ju att det blir extra känsligt, men mugg? Är det verkligen nödvändigt? :smirk:

Ingen aning om det där. ;)

Men vad brukar du rengöra och smörja in honom med då?

Min pålla hade väldigt problem med mugg på sitt ena (vita) bakben i sommras, gick knappt att få bort. Samt med soleksem på hennes (rosa) mule.

Muggen brukar jag tvätta rent med ex jodopax eller liknande.
Sen brukar jag strö på puder/potatismjöl. Det bästa jag prövat hittils i alla fall.
Till mulen har jag provat en massa saker, inte kommit fram till något som ger sådär jättebra framgång. :(

Vad använder du?

Ibland kan hudproblem komma från magen. Eftersom det kommer på sommaren kanske hästen är överkänslig mot betet?

Jag är absolut ingen expert, det var bara en liten tanke... :)

Ja, helt rätt, magen är ofta boven i dramat........kanske kan det vara omställningen från "vintermaten" till sommarbetet som orsakar en obalans i det här fallet.....vet inte.....

Ett tips vid magbesvär är i alla fall att köpa Pronutrin.
Funkar inte det kan man ju utesluta magen och börja fundera på något annat.

Eller Probimin som som funkar på samma sätt som pronutrin, fast biligare. Detta brukar vi använda vid betesövergång på känsligare hästar, och har visat sig funka bra.

Annars är även ett tips kallpressad tistelolja, som jag använder på min pålle istället för Probimin har ganska likartad effekt och skall även fungera immunförsvarshöjande.

Betet som han gick på i somras var ett naturbete och det han gick på förra sommaren igen var raka motsatsen, där var alltså klöver.

Har hesten hvite ben? Det KAN hende at soleksem og mugg har en sammenheng...

Mugg er jo sopp (er det svamp det heter på svensk, eller var det dansk?) For at soppen skal begynne å vokse må huden være skadet/irritert først, og det kan jo være soleksemen som setter i gang dette?

Hva med å smøre inn mulen og bena med solkrem beregnet på menneskebabyer?

Ja, du skrev jo at kodeleddene var hvite :o jeg så det ikke før nå :o Prøv med solkrem!

Jag har provat lite med solkräm på mulen, har bara tyckt att det blivit värre. :crazy:
Kanske inte var ett så bra märke, värt att prova igen.

Mulen smörjer jag med solkräm, med HÖG solskyddsfaktor.

Muggen uppkom efter att hon hade fått ett liiitet sår i karleden, sen spred den sig över hela karleden och satt som en "skorpa" eller som "blåsor" när det var fuktigt ute.
Efter att ha tvättat och smort "skorpan" med skillingaryd ett bra tag så pillade jag bort den, och smorde igen. Då gick det bort. :)

Många hästar är överkänsliga för just klöver, och får mugg eller andra utslag.

Ang. solen, så smörjer jag min skimmels rosa mule med solkräm för bebisar varje dag på sommaren, amnars blir han bränd.
Någon rekommenderade Skilingarydsalva, men det tycker jag du skall vara försiktig med, många hästar tål inte den!

Använd inte skillingarydssalvan när det är varmt, jag har sett hur en såg ut efter att den börjat koka pågrund av värmen i solen. Hästen fick kraftiga brännskador.

Undvik att använda jodopax på mugg det är kraftigt uttorkande och kan i sig orsaka mugg. Använd hellre koksaltlösning eller något annat milt att tvätta med, och smörj sedan in med någon mjukgörande salva t.ex. helosansalva eftersom den är bakteridödande, räcker inte det kan man prova med en svag kortisonsalva att köpa på apoteket.

Hoppas att det kan hjälpa dig!

MVH

Camilla

:crazy:

Har alltid använt skillingaryd på hästarna sommartid. Har aldrig märkt något negativt med den, snarare tvärtom...

Samma här, men jag använder den å andra sidan bara på ställen som sällan utsätts för direkt solljus. Under magen (bak mot juvren) och på bringan.

Smyger in en liten fråga till.

Får man inte bort mugg bäst genom att torka ut den?
Eller är det bättre att smörja med mjukgörande?

Ett tips till er med muggproblem är att använda en salva som heter Streptocillin vet.
Den är tyvärr receptbelagd men mycket bra. Använde den till min häst då hon hade åkt på en riktigt envis mugg och även rasp upp på benet. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Fiorano
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 523
Senast: SaraMara
·
Hästvård Jag har en pålle som de senaste åren fått mugg på betet. Första sommaren fick jag ta ut med veterinär som gav lugnande, och rengjorde...
Svar
2
· Visningar
1 022
Senast: Rie
·
T
Hästvård Mitt 14-åriga ridponnysto får lätt mugg som är väldigt svårt att komma tillrätta med. Förra sommaren fick hon mugg i en karled...
Svar
9
· Visningar
2 200
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar