Överkänslig för spöt

M

mimmi_t

Hej!
Skulle vilja veta lite om det finns något tips.
Köpte en ponny som var ganska "död" innan han kom till mig.Nu har han blivit jätte go och energisk.Men eftersom han under den tiden ansågs som "seg" så blev han ganska skänkeldöv.Men med mycket träning nu har han blivit mycket känsligare och lyssnar mycket bra.
Men vid vissa tillfällen när han inte lyssnar, så räcker det med att man bara snuddar honom med spöt så bockar han...Det kan ju inte vara att det gör ont?Vad tror ni? Han är fortfarande ung ... kanske bara livglädje? Han var väldigt rädd om sin bakdel innan han kom hit.Tror ni att han kanske har blivit illa slagen med spöt och att han kanske "kommer ihåg" det när jag bara snuddar honom? Några tips för att få honom att sluta?
Tack!

Sv: Överkänslig för spöt

Det kan vara som du säger, att han helt enkelt är rädd för att du ska göra honom illa med spöet. Du kan hålla honom i grimman/tränset i paddocken samtidigt som du petade på honom med spöet, först med ett hoppspö, litet och kort, sen ett allround, sen ett dressyr, och tillslut ett körspö, riktigt långt. Stå helt enkelt och stryk honom över ryggen, på benen, under magen, på halsen, prata lugnt med honom och visa tydligt spöet för honom så att han ser att det inte är farligt. Du kan också locka honom med något gott, så att han själv måste gå mot spöet för att få tag i godiset i din hand, det är ett bra sätt för honom att lära sig att spö inte betyder smärta. Dessutom förknippar han spöet med något possitivt och inte med smärta.

Lycka till!

Lär hästen acceptera och inte vara rädd för spöt. HÄRDA. Men i situationer du känner dej trygg, inte från hästryggen det första du gör. Hästar har oftast svårare att acceptera duttningar än tryck, så testa först och främst att gnugga spöt på hela hästen. När den vant sej kan du mer och mer "dutta". Byt också av med att gnugga med handen.

Ta bort spöet om hästen reagerar på fel vis. Det finns ju ingen mening att förstärka hans bockningsbeteende. En tillrättavisning med spöet skall ju leda fram till postiva resultat och inte tvärt om. Blir det fel så är det helt enkelt bättre att plocka bort spöet och försöka tänka ut andra metoder.

Spö använder jag ibland under en kortare period för att få bukt med olydnad. Då handlar det om en tillrättavisning som är omedelbar och kort.

Något som kan vara värt att tänka på är att om du själv tycker det känns otäckt/osäkert att använda spöet så har hästen nått det resultat den önskat. Nämligen "låt bli att slå mig, annars...". Då har du blivit rädd och hästens beteende förstärks. Följden blir att du bara vågar dutta lite lätt, vilket inte är en tillrättavisning som biter. Det blir bara onödigt våld på din häst.

Använd bara de metoder som du känner dig trygg med. Mycket kan åstakommas från marken och med hjälp av ditt kroppspråk, då du kan fostra och tillrättavisa din häst, utan att ens behöva röra den. Stora och tydliga rörelser när du leder och longerar din häst ger goda resulat. Tänk dig att du skall guida runt en människa utan att få använda din röst alls utan bara din kropp till att försöka tala om för människan vad du önskar att den gör. Precis så gör du mot din häst när du tränar den från marken. Går framför den häftigt för att få hejd på den. Jaga på den bakifrån genom att gå mot den häftigt för att få den att röra på fötterna osv. Det övertydliga kroppspråket som du i början behöver använda för att få din häst att förstå, kommer i slut ändan att leda till att du bara behöver ta ett lugnt steg i någon riktning för att din häst skall förstå. Då känns det verkligen som magi. Denna magi följer sedan med dig upp på hästryggen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Matilda o bonita>Ska försöka vänja honom med spöt från marken..får ser hur det blir!

Stopek> Jag är inte alls rädd för att han ska bocka, jag skrattar inombords fast sen tar jag mig samman och säger till honom.
Låter intressant , ska testa!

Jag tycker inte att du ska strunta i spöt, gör som de andra tipsen, vänj honom vid det istället på ett mjukt sätt. Om man ska gå efter principen att sluta med allt hästen tycker är obehagligt kan det tillslut bli väldigt mkt man inte kan göra! ;)
Min häst var precis likadan, men jag stod på marken och strök med spöet över hela kroppen - första gångerna rusade han åt sidan men jag bara höll i honom i grimskaftet, följde efter och pratade lugnt. Tillslut lärde han sig att det inte händer ngt hemskt fast än spöet var med. Fortsätt stryka med spöet även om han steppar åt sidan, han behöver lära sig att han inte kan komma undan genom att gå åt sidan. Men - när han stannar och står stilla - då tar du bort spöet å berömmer! Jag gjorde så några gånger under tre-fyra dar sen red jag med spöet och fortsatte stryka mot rumpan från ryggen. Då reagerade han bara genom att gå mer framåt. Nu kan jag använda spöet som jag vill. Visst är han fortfarande superkänslig, men det betyder ju att det räcker med att lägga spöet mot rumpan så går han framåt istället för att behöva rappa till honom.

Jag håller med dig Maja om känslan av magi! Visst är det häftigt när det stora djuret på 500 kg flyttar sig undan för minsta vink eller följer en som en hund?? Helt otroligt! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

inget inlägg till svar utan jag undrar bara hur du arbetade upp hästen så den lyssnade framåt när den var "skänkeldöd"

inget inlägg, undrar hur du arbetade bort skänkeldödheten i hästen och fick tillbaka framåtbjudningen?

melandersara skrev:
inget inlägg, undrar hur du arbetade bort skänkeldödheten i hästen och fick tillbaka framåtbjudningen?

Först så fick han ju ett mycket bättre liv , mer mat mm.Det gjorde honom mer frammåt.Sen mycket växlande ridning, så han hadde kul.
Och sen just om han inte alls lyssnade "nudda" med spöt , men det behövde jag bara göra 1 ända gång , sen lystnade han enormt bra.
Han blir ju halvgalen av det.

Värför frågar du? *nyfiken*

Just spöt är tro´t eller ej en mycket "snällare" signal än skänklarna eftersom det är tydligare och mer logiskt. Man ska inte behöva använda spöt, men å andra sidan tycker jag det är bättre att använda det på en skänkeldöd häst istället för att inte få någon reaktion för skänkeln (och till slut behöva sparka för att få en reaktion).

Totola skrev:
Just spöt är tro´t eller ej en mycket "snällare" signal än skänklarna eftersom det är tydligare och mer logiskt. Man ska inte behöva använda spöt, men å andra sidan tycker jag det är bättre att använda det på en skänkeldöd häst istället för att inte få någon reaktion för skänkeln (och till slut behöva sparka för att få en reaktion).

Håller till 100% med

Bra fråga, du! Min häst går inte att ridas med spö överhuvudtaget, bara man håller av det får han ryck och bockar och försöker kasta av mig typ :crazy: Han är iofs gammal galopp-pålla och på galoppbanan är de väl inte speciellt försiktiga med spön... en del tränare tror att han har "dåliga" erfarenheter med spöna. Kanske är det så för din med :(

Tycker du ska slänga spöt på sophögen. Eftersom du nu har en pigg o energisk häst som har fått mer mat o har roligt, som du skrev. Om han då "inte lyssnar" så beror det kanske på att du behöver förklara bättre vad det är du vill..? ;)

Nun skrev:
Tycker du ska slänga spöt på sophögen. Eftersom du nu har en pigg o energisk häst som har fått mer mat o har roligt, som du skrev. Om han då "inte lyssnar" så beror det kanske på att du behöver förklara bättre vad det är du vill..? ;)

... SKa försöka!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka