Övergången till nytt kraftfoder....

MagicaDeHex

Trådstartare
.......hur gör ni då?
Blandar ni successivt ut det gamla med det nya lr tar ni bort det gamla helt och börjar vänja in helt på det nya i små doser?
Hur lång tid har det tagit innan ni kommit upp i önskad mängd?

Sv: Övergången till nytt kraftfoder....

Jag byter sällan kraftfoder, men när det händer brukar jag både minska och höja successivt med några dl åt gången.
Många säger ju att man kan sluta rakt av, men det tror jag inte på. :p
Hästens mage vänjer sig ju vid kraften, och då tror jag det är bäst för magen att avvänja också.

Som sagt, några dl per höjning/säkning, och så väntar jag några dagar per ändring.

Sv: Övergången till nytt kraftfoder....

jo,precis så gör jag för tillfället. (och har alltid gjort) Men jag tänkte om det kanske va just bättre att sluta tvärt med det gamla?
Det jobbiga med att blanda är ju att det är olika foder,med olika värden. Gäller att hålla koll

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat