Övergång till lösdrift

Mooch

Trådstartare
Jag vill gärna höra erfarenheter av att låta en häst som varit van att vara uppstallad vintertid gå över till lösdrift. Jag har en islandshäst som är van vid lösdrift och en ny häst av kallblodsras som inte gått på lösdrift tidigare såvitt jag vet. Är nu nojig över hur nya hästen ska ha det under hösten och vintern.

Hur har ni andra gjort under första hösten och vintern? Har ni behövt använda täcke? Har hästarna fått rejäl vinterpäls redan första vintern? Har de behövt vara inne värsta nätterna? Har de varit frusna? Har det påverkat humör och energi hos hästen (positivt eller negativt)?

Lägger detta under Hästvård då det handlar om att få hästen att må bra!

Sv: Övergång till lösdrift

Jag flyttade och hästen stod ute första dagen och natten utan några problem. Han hade då stått på stall vintertid i 5 år. Inget täcke och ingen frusen häst, aldrig inne för att det varit kallt. Normal vinterpäls som dock blivit tjockare med åren.
Humör och energi bara positivt.

Skönt att höra! Jag har aldrig eller sällan oroat mig för islandshästen, men den nya uppfattar jag som en känsligare häst.

Hej!

Jag ställde mitt känsliga och frusna arabsto på lösdrift förra hösten. Innan har hon dels bott i utebox (med lång daglig utevistelse) och dels på stall (men också med ganska lång utevistelse).

Hon fick ha täcke på sej, eftersom hon inte alltid tilläts in i lösdriften (det var speciellt en häst som var ruskigt elak). Oftast växlade vi mellan ett 100 grams täcke och fleece + regntäcke. När det var ner mot minus 20 hade hon 400 gramstäcke eller tjockt innetäcke med regntäcke ovanpå. Vid nederbörd alltid täcke eftersom det är då hon fryser. Kyla påverkar henne knappt alls, hon förvandlas bara till sammet:-)

Jag såg henne inte frysa en enda gång, inte ens när hon blivit klippt (hela halsen och under magen).

I vinter hoppas jag kunna ha henne täckad mindre, hon trivs bäst naken..:-)

Min tjej är ganska överenergisk, och jag har inte märkt någon direkt skillnad i humör/energi. Tyvärr blev hon halt i vintras och la på sej väldigt mycket vikt- något vi fortfarande kämpar med. Får hon vila i vinter kommer hon få stå dagtid i sjukhage, så hon inte får fri tillgång till maten. Det jag märkt lite på henne är att hon blivit mer flockbunden när hon gått med andra hästar dygnet runt.

/Lavinia

Tack för intressant svar. Eftersom det här är en kallbodsras borde hästen tåla kyla rätt bra tycker jag, men han ger intryck av att vara åt det ädlare hållet och att vara lite tunnhudad - får lätt små sår och har rätt tunn päls ännu (jämfört med isisen som redan svettas och pustar).

Det här är också en häst med mycket energi och som lätt hoppar till och blir rädd för saker. Jag hoppades att utegång dygnet runt kunde slipa ner tittigheten lite... men å andra sidan kan han ju bli stirrigare om han inte trivs, antar jag.

Som det är nu kommer han gärna in och sover en stund på dagen men går gärna ut igen sen. På kvällarna har han inte visat tecken på att hellre vilja följa med in när man går.

Flockbundenheten har jag redan märkt av, de är väldigt tajta med varandra just nu, samtidigt som de fortfarande bråkar om rangen. Det vore förstås bättre om de gick flera tillsammans, men just nu är detta vad jag har att erbjuda. Och jag har tänkt att uppstallning med flera hästar kunde vara ett sätt att minska beroendet av varandra, lättare att lämna en ensam inne t.ex.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 973
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka