Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur lång invänjingsperiod bör man ha när man övergår till hösilage? Har en hosthäst som inte kan äta hö.
Nu har jag börjat med att väva in silaget i morgonhöet. Hur har ni gjort för den bästa övergången?
Är hästen normalkänslig så brukar man säga två veckor. Detta gäller allt i foderväg, dvs från bete till hö, från ett parti hö till ett annat, från hö till bete, från hösilage till hö osv. Det gäller även vid invänjning av kraftfoder.
Två veckor brukar man säga normalt. Hur har din häst reagerat på foderbyten tidigare? Om den inte är särskilt känslig hade jag nog försökt göra övergången lite snabbare eftersom den inte mår bra av höet den äter nu. Börja försiktigt och om du inte får några reaktioner kan du byta ut allt mer. Det kan även vara bra att ge något preparat som stabiliserar magen.
Jag fick byta till hösilage av samma anledning som dig, därför gjorde jag bytet lite snabbare än vad som kanske är optimalt. Min häst fodras fyra gånger om dagen, så jag började med att byta ut hälften av höt mot hösilage i en av fodringarna, sen trappade jag bara upp det hela. Efter en vecka gick hon enbart på hösilage.
Hon fick under tiden även ett tillskott för magen som jag började ge några dagar innan jag började ge hösilage och som hon sen fick i några veckor till. Hon fick inga problem alls med magen.
Inte alls. ALLT byte av ett parti grovfoder till ett annat räknas som foderbyte. Spelar faktiskt ingen roll om du byter från ett hö till ett annat parti hö, då blir det ett foderbyte det med. Har du samma parti kan du byta rätt av. Varför tror du att det skulle vara mindre oproblematiskt att byta från hö till ensilage ?
Det tar ca 3 veckor för tarmfloran att ställa om sig till den nya foderstaten.
OM man har en högpresterande häst där det är viktigt att den presterar på topp hela tiden, Då kan jag kanske tycka att det är nödvändigt med en successiv övergång under den här tidsperioden. Men har man en lågpresterande häst kan man i princip byta rakt av från en dag till en annan. Det kanske blir lite oreda i magen några dagar men det ger sig. Vissa hästar är känsligare än andra. Här byter jag alltid rakt av och hittills har ingen reagerat negativt på det. Men jag har ju inte tävlingshästar...
Fast ett byte rakt av kan faktiskt utlösa fång. Lite oreda i magen ska man inte bara ta lätt på..ett foderbyte är ju ändå ett foderbyte och ibland kanske det går bra, men ibland gör det ju inte det. Varför chansa ?
Jag gick över från hö till hösilage för nån månad sen , då höt var slut hos bonden och jag ändå tänkt byta till hösten.
Jag gav mina 1 pkt bakjäst i ca 2 veckor och blandade in lite i varje fodergiva och ökade upp efter nån vecka. Nu äter de bara hösilage och ingen av dem har blivit dålig i magen.
Fast det är ju en halvsanning. Enligt Ove Wattle spelar många faktorer in, och bla foderbyte ingår ju i detta. När det gäller ensilage bör man vara extra försiktig då varje bal innebär ett foderbyte pga av att varje bal genomgår en egen process, dessutom spelar den hygieniska kvaliteen en stor roll ang fång.
Vi fick pga miss i kommuniktionen med höleverantören gå över till hösilage på ett dygn. Detta tror vetrinär på ultuna utlöste akut tillväxt av balterien glystrid i tarmen på en av hästarna vilket ledde till brusten tarm och akut avlivning. Detta kom 6 dagar efter foderbytet och gick på 8h från första symptom till avlivning... Så jag skulle inte rekomendera hastigt foderbyte! Detta var en häst som inte varit känslig tidigare och ingen annan hade några symptom.
Foder & Strö
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Hundavel & Ras Man undrar ju över en del ställningar hundar kan sova i. Huvudet helt bakåtböjt och halsen pressad mot en kudde är en favorit här, och...
Hästmänniskan Skönt att höra! Hon är ganska ädel, långbent och högrest. 169 i augusti, men eftersom hon är tre år så lär hon bli ett par tre cm till...
Hästhantering Först hur mycket väger en, eller ska väga snarare? 200-250 kilo?
Är det hö och inte något annat med lägre ts så är det inga problem med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.