Övergång från Galopp till trav, HJÄLP!!!

Leikna

Trådstartare
Tjohopp :p!
Jag tränar just nu inför en tävling med min foderhäst :D. Ska bli jättekul att tävla, men jag har ett problem....:(

När jag har gjort en galoppfattning på henne så går hon i jättefin och ren galopp, men sen när jag ska sakta in henne så går hon först ner till tölt/pass och sen ner till skritt! Och vad jag har hört gällande tävlingar så ska hästen först gå ner till trav och sen skritt... Så nu behöver jag hjälp... Hur ska jag få henne att växla över till trav istället för tölt/pass :confused:?

Jag travar med henne så mycket som jag kan, för att få in "travtänket". Sen när jag saktar in, och hon går över i trav så belönar jag henne jättemkt och går hon över i tölt/pass så driver jag fram henne i galopp igen och upprepar övningen! Ska jag fortsätta så eller är jag ute på hal is?

Tack på förhand!!! :bow:

Sv: Övergång från Galopp till trav, HJÄLP!!!

Ditt sätt att tänka verkar vettigt!

Försök att få henne att acceptera förhållningen utan att spänna sig och höja nacken. Låt avsaktiningen ta lite tid i början, så att hon kan hålla balansen. Se även till att du "tänker travtakt" innan avsaktningen så att du hjälper henne att hitta takten.

Lycka Till och träna på!

Tack tack! Jag jobbar och jobbar :). Hon blir lite bättre, men nu så tar hon först galopp, sen trav sedan slår hon över i tölt och SEN ner i skritt :p

sitt lätt vid nedtagningen, hon kanske inte har styrkan att bära sig än!?

Kanske inte... Jobbar vidare med traven :). Idag när jag galopperade med henne, och saktade ner till trav, så gick hon faktiskt direkt över i skritt :D:D. Fast bara en gång, men ändå :angel:

Jag har tävlat en hel del och har aldrig hört att hästen ska gå ner till trav först efter galoppen? Men det kan ju vara något jag missat också, men jag tycker det låter lite konstigt. Det är väl ändå fattningen och galoppen som ska bedömas?

Hur som helst, om jag var i din sits skulle jag träna på följande sätt:
Trava på kortsidan på en ridbana (om du har möjlighet att rida i paddock/ridhus, annars går det att göra på en relativt rak, lagom mjuk väg också). Fatta galopp när du kommer ut ur kurvan, galoppera ungefär en tredjedel av långsidan i lugn, balanserad galopp. Sitt i lodrät sits, men försök att inte vara för tung i sadeln, tänk trav. Gör en mjuk avsaktning med hästen fortfarande i balans. Om du inte kan ha henne i balans i avsaktningen får du galoppera lite längre (men helst inte förbi mitten av långsidan) tills du har henne i bra form och balans i galoppen. Viktigt också att det är lugn galopp. OM hon skulle ta tölt eller grisepass istället, fortsätt då bara rida trav och ignorera att det inte blev den gångart du tänkt dig. När hon travar (förhoppningsvis kan hon "travhjälper" från tölt iallafall, även om det inte blev från galopp) efter några steg berömmer du och saktar av, helst innan kortsidan. Skritta genom kortsidan och halva nästa långsida, kom fram i lugn, balanserad trav och upprepa (om du känner för det).
Du kan också prova på en stor (15-20 meter i diameter) volt. Trava då under nedsittning, fortfarande lugnt i bra balans. När hon går bra i traven, gör en galoppfattning. Galoppera en tredjedel till ett halvt varv på volten och gör sedan samma mjuka avsaktning som jag beskrev ovan, men håll henne kvar på volten.
Det beror lite på om hon töltar efter galoppen för att hon spänner sig (då rekommenderar jag volt) eller för att hon inte förstår (då rekommenderar jag fyrkantsspåret) men du kan ju prova och se vad som fungerar bäst :)

Jag tror själv på denna metoden av att ignorera "felen" men fortsätta be om rätt sak, hellre än att "bestraffa" felen och göra ett helt nytt försök. Oftast förstår hästarna snabbare om jag säger "galopp, trav, trav, trav, ja, bra, rätt!" än om jag säger "galopp, nej inte tölt, galopp igen, nej inte tölt, galopp igen, ja bra nu, nu var det rätt!"

Tack för tipset!! Vi har en ridplan, så nu blir det att jobba :p

Jag kan tipsa dig om longering, då kan du träna övergångar utan ryttare för att hästen ska hitta sin egen balans först. Gärna om man har en inhängnad volt på ca 15 meter i diameter att jobba i.

Har lite samma problem med min häst och jobbar mycket på det sättet för att stärka honom och låta honom hitta sin egen balans.

Hej=)

Jag har faktiskt inte heller hört något om att man måste få trav efter galoppen, kan ju säga att de har jag aldrig fått när jag tävlat:p, och de står inget om det i mina kommentarer.

Bedömningen slutar ju i mitten på kort sidan, där man då ska ha galopp ända fram, så efter det, ska inte domarna döma!
Så måste det ju vara?

Men självklart är de ju bättre att traven kommer efetr galoppen, för då är ju hästen tillräckligt lösgjord för att ta traven:) Så fortsätt att träna, men känn ingen panik ifall hon inte går ner i trav på tävlingen;)

Puh :p. Nu går hon faktiskt nästan alltid över till trav från galoppen :D:D:D. Hon har blivit så duktig :love:

Det finns inget krav att du ska gå över till trav från galoppen, men om man tävlar öppen klass så ska det ju vara tölt från galoppen. Så bra är ju om det alltid är du som väljer gångart efter galoppen och hästen inte väljer själv :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 492
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar