Övergående skum hälta

M

missan

Inga svullnader /ömheter varken i ben eller muskulatur, ingen synbar hälta i skritt. Halt i trav 30-40 meter sen släpper det från ett steg till ett annat, därefter ohalt. Får han stå still ett tag märks hälta igen. Vid longering kappt märkbart i vänster varv, men halt i höger varv.

Någon som har nån smart fundering? Ska förstås till klinik men kan alltid fundera under väntetiden....

Sv: Övergående skum hälta

Låter som om det finns ett problem med någon sena i mina öron.

Menar du en sena i benet (typ böj, sträck, gaffel) eller en muskelinfästningssena högre upp? Har oxå varit inne lite på muskel-senaspåret, kan hälta orsakad av en muskelsträckning /-skada "försvinna" efter en kort stunds ridning?

Låter som min häst... åkte till klinik m honom o röntgade- det var spatt! :( Fick massa bra hjälp, tips och råd av veterinären som faktiskt tror att han kan bli helt bra igen! :)
Bäst att du kollar upp det för är det spatt ska hästen arbeta regelbundet trots hältan men annars ska man ju absolut inte jobba en halt häst...
Lycka till!

Oj detta låter ju nästan identiskt med min lilla pålle. Han har tom gått på metacam i tio dar och blev bättre under medicineringen men är nu lika halt igen. Ska ringa vet imorron och rådfråga hur vi gör nu....

Jag läste precis ditt inlägg och det låter bekant. Vi får hålla varandra uppdaterade helt enkelt!

Ja helt klart!

Nu har jag ringt vet och han har semester så jag ringde en annan vet och han ville inte skriva ut mer metacam när han inte sett hästen.... (läs på min tråd om Stenis) Han rekomenderade "boxvila" tils jag kunde få tag på min vet....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka