Överförbara smittor råtta till människa?

P

Phillippa

Finns det sjukdomar/virus som smittar råtta till människa eller tvärtom?

Jag skulle resa bort över en helg för ett tag sedan och lämnade därför mina råttisar hos min moster, som själv har råttor. Vi har alltid gjort så att vi passat varandras råttor, fungerar jättebra och det är så mysigt att se en stoooor kärlekshög med råttisar som ligger på varandra och bara gosar...

Men så har vi stött på ett problem.

Ar: Artemis, min råtta (ca. 1 år, 8 mån)
Sa: Sasja, min råtta (ca. 4 mån)
Lu: Luna, min råtta (över 2 år)
Am: Amanda, mosters råtta (över 2 år)
In: Indra, mosters råtta (över 2 år)
Be1: Bebis 1, mosters råtta (3 v, fusk av djuraffären...)
Be2: Bebis 2, mosters råtta (3 v, samma som ovan)

Vi har en smärre epidemi i buren. Det började med att Am började rossla igen... Fjärde gången i år. Vi antog att det var mykoplasma (hon har haft det innan) och fick lov att avliva henne eftersom hon ju dessutom var väldigt gammal och blev MYCKET sjuk på väldigt kort tid. I samma veva avlivade vi också Lu, som pga ålder blivit blind och därför MYCKET aggressiv och framför allt disorienterad. När vi bestämde oss för att avliva rosslade hon också.
Strax efter att vi avlivat dem började Sa rossla för första gången i sitt liv. Vi antog att det var mykoplasma, gav henne penicillin. Hon svarade bra på det och blev frisk. Precis när hon blev frisk (för någon dag sedan) så insjunknade In för första gången i sitt liv. Nu började vi ana misstankar och därför har vi inte påbörjat hennes kur ännu. Idag lyssnade vi därför på Ar, Be1 och Be2. Mycket riktigt, de rosslar också, alla för första gången i sitt liv. Ar nyser dessutom något så förskräckligt och snorar. Alla är pigga och glada som vanligt.

Det verkar alltså som att vi har fått ett virus i buren. De står inte i närheten av fönster eller golv, det är alltså inget drag. Och här kommer det märkliga: Över natten blev min moster också sjuk med vätska i lungorna (hon rosslar också, haha :rofl: ) och nysningar. HELmärkligt!!

Så vad tror ni? Vi skall ta dem till vetten imorgon men tänkte se om ni har några funderingar. Finns det sjukdomar/virus som smittar råtta till människa eller tvärtom?

//Phillippa, icke smittad :crazy:

Sv: Överförbara smittor råtta till människa?

Kan det vara stress kanske? Det kan utlösa rossel.

Hur som helst så är rossel inte smittsamt mellan människa och råtta. Inte myco heller. Det finns inte en enda smitta som smittar mellan förutom typ pesten, fast den räknas nog inte ändå iom att den kom från svartråttornas löss :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 827
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?