Överenergisk häst!

G

Globlesa

Det är så att jag har en liten överpigg 14åring, som bara vill springa och springa, det hälper inte att låta henne springa loss, då blir det nästan ännu värre. Jag sitter hela tiden och gör förhållningar, pratar lungnande med henne och lägger volter ect.
Maten som jag ger henne efter ridturen består bara av morötter och en näve pellets. Sedan är det bara gräs och hö hon får. På marken har hon blivit helt cool lugn än när hon kom (maj detta året). Men när jag sadlar så står hon och trampar och abra vill iväg.
Vissa dagar är helt okej, andra är hon helt vild.

Någon som har tips? Det känns som om jag och hon har fasnat i en lite ond cirkel.:confused:


Medans jag är igång, kan jag få några bra tips på att få henne även lite smidigare i bakdelen,tex; olika övningar för bakdelsvädning.
Tack på förhand!
 
Sv: Överenergisk häst!

har du nytt hö för hösten? kolla näringen i det (hjortenslab.se eller analycen.se) det kan vara lågt med protein i höet som gör din häst väldigt väldigt pigg..
 
Sv: Överenergisk häst!

ge hästen nått att tänka på hela tiden,, rid volter, fram/bakdelsvändningar, skänkelvikning, öppna, sluta, osv så hon måste tänka och inte bara springa
 
Sv: Överenergisk häst!

när min häst är så där energisk, brukar jag som du, lägga volter och krama i tyglarna. även om det inte hjälper allt för mycket.
Men min häst blir bara så där när hon har överskottsenergi (om jag varit borta och hon vilat tex 3dagar sträck).
Hur ofta rider du? eller spelar det ingen roll hur ofta du rider?
 
Sv: Överenergisk häst!

Många hästar som har ont kan reagera så. De vill helt enkelt springa ifrån det onda. kan vara därför det fungerar så bra på marken men att hon spelar upp sig så när du rider.
har hon alltid varit så här eller har det kommit på senare tid?
 
Sv: Överenergisk häst!

när min häst är så där energisk, brukar jag som du, lägga volter och krama i tyglarna. även om det inte hjälper allt för mycket.
Men min häst blir bara så där när hon har överskottsenergi (om jag varit borta och hon vilat tex 3dagar sträck).
Hur ofta rider du? eller spelar det ingen roll hur ofta du rider?

Jag rider 6 dagar i veckan, den lediga dagen tar jag bara in henne och kikar över henne.
 
Sv: Överenergisk häst!

Många hästar som har ont kan reagera så. De vill helt enkelt springa ifrån det onda. kan vara därför det fungerar så bra på marken men att hon spelar upp sig så när du rider.
har hon alltid varit så här eller har det kommit på senare tid?


Jag har bara haft henne sedan i maj, men hon har varit så sedan jag fick henne. men vi har känt över hennes rygg och så, och sadeln är det inget fel på i så fall för hon är likadan barbacka.
 
Sv: Överenergisk häst!

Har du provat akademisk ridning? Det brukar ha en förmåga att få hästar att lugna ner sig och koncentrera sig.
 
Sv: Överenergisk häst!

Är hästen verkligen överpigg eller springer den ifrån dig?
Det är stor skillnad på att vara pigg eller springig när det gäller den mentala inställningen.

Tycker inte du behöver fundera på att få igång bakdelen, för att kunna lära in nya övningar krävs en mental närvaro och inte minst viljan att vara delaktig så den lösningen borde vara den viktigaste att finna.
 
Sv: Överenergisk häst!

hej!

vet inte om de hjälper men jag vet ju vad jag gör med min när hon är pigg. Om jag inte varvar med att hon verkligen får bli helt trött och dressyr flippar hon ur TOTALT! De bästa jag har upptäckt nu är att köra att hon får springa mycket dag 1, klättra dag 2 och dressyr dag 3 då går hon som en klocka. Dag 4 passar utmärkt att träna galoppfattning för då är hon koncentrerad (hon är travare och blir lätt het annars närman tränar de,inte på ett dumt sett på ett glatt sätt)

Sen kan det ju vara så att din häst ÄLSKAR att du rider henne! och de är juh kalas! =D Dock vet jag ju inte hur du rider henne men som sagt det jag märkt är att hela tiden variera ridningen så håller sig iaf min sig lugn, viktigast är faktiskt dressyren. . . .

lycka till!
 
Sv: Överenergisk häst!

Även om ni har känt igenom ryggen och att sadeln ligger bra och att hon gör likadant när du rider barbacka, kan det ändå vara en gammal skada som ligger till grunden för beteendet.
Jag har ju ingen aning om vad hästen kan ha råkat ut för men om jag var du så skulle jag ringa och prata med den gammla ägaren om hästen har haft ngn skada. det kan lika gärna vara en skada i benen.
om inte annat kan du ju höra om hästen hade detta beteendet hos den förra ägaren.

Hoppas att det inte finns ngn skada på din pålle. Men det är ju alltid skönta att veta.

Lycka till!
 
Sv: Överenergisk häst!

Har du provat akademisk ridning? Det brukar ha en förmåga att få hästar att lugna ner sig och koncentrera sig.

Nu är jag tyvärr inte så jätta almänbildad, vad innebär det? (akademisk):angel:
 
Sv: Överenergisk häst!

Är hästen verkligen överpigg eller springer den ifrån dig?
Det är stor skillnad på att vara pigg eller springig när det gäller den mentala inställningen.

Tycker inte du behöver fundera på att få igång bakdelen, för att kunna lära in nya övningar krävs en mental närvaro och inte minst viljan att vara delaktig så den lösningen borde vara den viktigaste att finna.

Hon är pigg, hon svarar alltid när jag gör förhållning hon lugnar ner sig, säg i 1-2 minuter sedan är det samma visa. För det är ju ibnte så att hon sticker för mig, det har hon hittils aldrig gjort. Hon har en väldigt trevlig mun att handskas med.
Men när jag väl är inne i padocken så lyssnar hon totalt är avslappnad och tar det lungt (efter 1-2 varv tillrättavisningar), jag vet inte vad det är som gör det....
 
Sv: Överenergisk häst!

Ok. Vad gör då du för nåt annorlunda ute än inne i paddocken om det fungerar där? Rider du mera aktivt, och har klarare regler för lydnad osv? Tempo? Rider du ensam eller med sällskap?

Det finns ju massor att fundera över, och det lättaste är nog att komma på något som funkar och som man kan bygga vidare på - även om det ger mycket korta ridturer.
 
Sv: Överenergisk häst!

Jag har en ponny som är precis likadan .. Dock så är hon utlånad nu för avel så hon rids inte längre men hon är väldigt springalysten, och snabb som blixten e hon oxå .. Jag har testat allt möjligt, men ju mer hon får springa desto mer vill hon springa .. EN gång har jag lyckats trötta ut henne och då red jag på stor volt i galopp i SNÖ.. Hon är väldigt känslig i mun och skänklar vilket gör det svårt att få henne att gå lugnt ... Jag har läst om örtmedicin som ska vara dämpande för heta hästar, dock ej testat då jag lånade ut hästen före jag läste om detta .. www.equiterapi.com Jag har använt annan örtmedicin på min andra ponny mot fång och det hjälpte jättemycket =)
 
Sv: Överenergisk häst!

Även om ni har känt igenom ryggen och att sadeln ligger bra och att hon gör likadant när du rider barbacka, kan det ändå vara en gammal skada som ligger till grunden för beteendet.
Jag har ju ingen aning om vad hästen kan ha råkat ut för men om jag var du så skulle jag ringa och prata med den gammla ägaren om hästen har haft ngn skada. det kan lika gärna vara en skada i benen.
om inte annat kan du ju höra om hästen hade detta beteendet hos den förra ägaren.

Hoppas att det inte finns ngn skada på din pålle. Men det är ju alltid skönta att veta.

Lycka till!


Du, jag tog faktiskt din uppmaning på allvar med en gång jag blev lite kritisk över mig själv, så jag satte mig ner och ringde till hennes gammla ägare, hon hade inte haft några skador alls (puh:) )
Och den förra skötare red henne på så sätt att hon fick göra precis vad hon ville i ca6månader för hennes ägare var utomlands. det var därför dom sålde henne då. Men vet inte, kan det då ha med det att göra?
 
Sv: Överenergisk häst!

Jag har en ponny som är precis likadan .. Dock så är hon utlånad nu för avel så hon rids inte längre men hon är väldigt springalysten, och snabb som blixten e hon oxå .. Jag har testat allt möjligt, men ju mer hon får springa desto mer vill hon springa .. EN gång har jag lyckats trötta ut henne och då red jag på stor volt i galopp i SNÖ.. Hon är väldigt känslig i mun och skänklar vilket gör det svårt att få henne att gå lugnt ... Jag har läst om örtmedicin som ska vara dämpande för heta hästar, dock ej testat då jag lånade ut hästen före jag läste om detta .. www.equiterapi.com Jag har använt annan örtmedicin på min andra ponny mot fång och det hjälpte jättemycket =)

Mm, ja och örter är ju ändå naturmedel
Ska kika på det!
tack!
 
Sv: Överenergisk häst!

Min häst blev stressad så fort jag satte mig på henne.Jag tog ut en kiropraktor som fick kolla igenom henne.Dom hittade en kota som låg fel.Och ledden vid bäckenbenet var i kläm.Men nu har hon fått vila väldigt länge (1år).Jag tog föl på henne under den tiden bara för att hon skulle få extra lång vila.Nu är hon mycket lugnare när jag rider.
Hoppas att de går bra för dig.
 
Sv: Överenergisk häst!

Ok. Vad gör då du för nåt annorlunda ute än inne i paddocken om det fungerar där? Rider du mera aktivt, och har klarare regler för lydnad osv? Tempo? Rider du ensam eller med sällskap?

Det finns ju massor att fundera över, och det lättaste är nog att komma på något som funkar och som man kan bygga vidare på - även om det ger mycket korta ridturer.

Allt är så varierat när jag rider, i paddocken så rider jag både själv och med andra funkar lika bra. Jag vet inte riktigt men kanske är det så att hon är lite mer konsentrerade på just det vi gör då och så finns det ju inte så mycket att titta på.
Jag rider för en instruktör nu också, gjort det ganska länge nu. jag har pratat väldigt mycket med henne om det.
Hon sa att Globban är lite egoistisk hon tycker att hon är mycket bättre än alla andra och om jag påbörjar en övning och har gjort den på en volt en gång så kan hon det och gör allting utan att jag bett om det, hon har lite bråttom och vill göra det själv, hon väntar inte på mig.
Det är väl bara en disiplin och ledarskaps fråga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 398
Senast: Red_Chili
·
Ridning Gör en ny tråd nu då den andra verkade bli missförstådd och så vidare. Hej! Jag har börjat rida en häst som är 8 år gamal och inte är...
Svar
13
· Visningar
1 794
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp