Överenergisk häst!

Sv: Överenergisk häst!

Hejsan!
Jag har också haft en över energisk fd travare, som bara ville springa å springa...
Han är i dag 20 år och är fortfarande den som mest vill springa mest och fortast :)
Skämt å sido... Så vart han lugnare ju mer musklad han blev, han sprang nog fortare och fortare för att han inte orkade balansera upp sej i en lugn trav, samt att han älskar att springa. Men ju mer ridmuskler han fick desto lugnare kunde man få han att trava, och galoppera. Jag tränade alltid på nått på rakt spår eller så hel långa tyglar, inget små hållandes i munnen, det var han bara nervös av.
Ex, ställa honom till höger vänster, sidförandes, en volt runt ett träd.
Man får vara mkt påhittig, då man har en pigg travare....
Sen fick han springa vissa dagar, men då gjorde vi bara det, uppvärmning och avskrittning, men ingen annat. Han lärde sej att skilja på spring/bus dagarna och lugna arbetar dagarna. För det mesta fick springa och busa då jag körde, detta för att få honom till att verkligen skilja på dagarna.
Sen red jag mkt på hackamore, numera sidepull, och körde på bett, allt för att skilja på bus/arbete.
Han var mkt energisk och töltade klockrent i sina yngre dar, har även provat på flygande pass, men även en gång art på varje ben...:crazy:
Men som sagt kämpa på, det tar ett tag för dom att ställa om sej till att bli ridhästar!

// Mallan
 
Sv: Överenergisk häst!

Jo, ang örter så gav jag min springare nån blandning som hette Response. Det var för "nerviga" hästar, och jag inbillade mej att det hjälpte. Köpte det från signum salutatis, numera hippo k9, tror jag.

// Mallan
 
Sv: Överenergisk häst!

Har du provat att markarbeta med sadel? är hon fortfarande lika springig då? :crazy: Bara lite spånerier. ^^
 
Sv: Överenergisk häst!

Har du provat att markarbeta med sadel? är hon fortfarande lika springig då? :crazy: Bara lite spånerier. ^^


Inte med sadel, men utan, vissa dagar springer hon bara runt runt och jag blir snurrig men det ger sig efter att jag pratat lugnande med henne en stund och berömmer henne så fort hon trappar ner på tempot. Men på tal om sadel, så fort jag sätter på sadeln så börjar hon trampa runt, och efter att jag satt på träns och ska sitta upp så lugnar hon ner sig sedan när vi kommer utanför stallplanen så bär det av. Tjo flöjt och vi är 10meter före dom andra!:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 398
Senast: Red_Chili
·
Ridning Gör en ny tråd nu då den andra verkade bli missförstådd och så vidare. Hej! Jag har börjat rida en häst som är 8 år gamal och inte är...
Svar
13
· Visningar
1 794
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp