Sv: Överenergisk häst - tips?
Jag håller med om att såna hästar förstör sitsen om man inte ser upp, det har jag fått erfara. Det kräver så väldigt mycket av ryttaren att vara i balans, fast hästen är som den är, tillräckligt vältajmad och avvägd och man lägger sej lätt till med kompensationer och olater just i dressyrsitsen, särskilt
Det gäller särskilt i lägen när hästen är mer taggad, när de kommer till arbete är de underbara ofta
Det är nog lätt att tro att man pratar om samma saker när man skriver känslig het häst., men jag har ridit många känsliga heta hästar men den här är verkligen snäppet mer, och har varit annorlunda att rida, det är verkligen inte
bara en fråga om lydnad utan om typ, även om lydnaden är minst lika viktig på en sån, det tycker jag verkligen.
Ja, kyras grundjobb är jättebra. Men även att vänja hästen vid skänkeln, det går, jag lovar. Man måste kanske t o m överdriva att låta skänkeln ligga om, och göra den nästan lite likgiltig för skänkeln om du förstår mej rätt. Den måste acceptera skänkeln.
Och sen är det att kunna sitta i balans, och vara stadig trots hästens ostadighet och hetsighet.
Vi har fått jobba mycket med takten, det är en del av vänta-arbetet, att kräva att hästen går i en lugn taktmässig trav, och reglera det enbart med sätet och med skänkeln. Det är svårt. I vintars var det skitsvårt, när hon var så laddad och inte ville vänta och lyssna, men nu är det ett annat läge och dessutom har jag börjat märka resultat av vinterns arbete, en mera lugn taktmässig trav, och den i sej har sen en nertaggande effekt, om du förstår.
Helst ska hästen var rund i det här långsamma travarbetet, där takten är a och o, det var mycket svårt i vintras men nu funkar det, nu kan jag leka med trav, takt och form på ett sätt som är helt nytt på henne.
I och med att man ska hålla den långsamma taktmässiga traven så tvingas man använda sin egen kropp mer rätt, annars går det inte. Man får inte bromsa i handen, kontakten ska vara lätt. Jag har inte problem med att vara lätt i handen när jag rider henne annars, utom just i dressyr när man kräver den här taktmässigheten och hästen är så laddad att den vill iväg och sprätter för allt. (Det uppstår en irritation också som gör att man blir mer okänslig själv då, upplever jag. Får vakta mej själv, när jag blir irriterad för det påverkar ridningen)
Man kan inte enbart rida i långsamma traven, utan det är en del av arbetet. Svårt att beskriva, det krävs nästan en bra tränare som styr det här jobbet så att man vet vad man gör. Hästen ska sakta ner takten överdrivet, verkligen vila på steget tydligt. Det känns väldigt sakta men det ska det vara , men för det inte utan energi, utan energin ska läggas i att använda sin bakdel, ta i och inte springa undan.
Sen en massa övergångar, mycket sidvärts, gärna sk vikn mot väggen, som bromsar osv.
Jag har fått hjälp med mängder av bra övningar och det har gett så bra resultat
och även med sitsen, i det här arbetet tvingas man komma tillrätta med olaterna som uppstått på vägen
Oj vad långt det blev, vet inte om det ens blev klart vad jag menar, trots långt?