Överenergisk häst - tips?

Sv: Överenergisk häst - tips?

Jag rider också en häst e. Bellini som är mycket het. Hon har dessutom tendensen att lätta fram om man tar i henne för mycket.

Jag håller helt med flashlight. Det är inte bara en lydnadsgrej utan det är mycket nerv som spelar in.

Jag jobbar mycket med att få henne att vänta på mig så att jag kan komma till drivning (=mycket svårt). En bra övning är Kyras fyrkant. Gör halt - slappna av och stå helt still. Ur halten fram i skritt och vänd direkt. Jag upplever det som att det är lättare att komma till drivning i igångsättningen då hon måste tänka på att vända i stället för att kasta sig framåt. Rid på en fyrkant och gör halt före varje vändning.

Tyvärr tycker jag att min sits påverkas negativt av att rida denna häst. Eftersom hon är mycket känslig för skänkeln håller jag inte skänkeln intill utan trampar framåt/utåt i stigbygeln. Dessutom är det mycket lätt att hamna i ett framåtlutad ställning. Någon som har tips hur jag ska göra för att komma till rätta med detta utan att störa hästen? :idea:
så fort jag hamnar lite ur balans eller kommer för nära med skänkeln rusar hon framåt.

Försök att slappna av i kroppen och sitt upprätt. Låt benen ligga nära men avspända.

Tryck inte på hästen framåt utan stäm av med handen. Den viktinverkan du har bara genom att sitta på hästen räcker som drivning och det är då brukligt att använda handen för att stämma av tempot.

Sitt upprätt - luta inte framåt eller bakåt.

min är också så, ju mer man rider ju hetare blir han. särskilt om man gör någon svårare grej. några saker som funkar för oss är skrittpaus på lång tygel för att sänka adrenalinet och att vara noggrann med lydnaden. samtidigt får man inte vara för hård och bestraffa, då blir hästen bara ännu meruppjagad.

såna här ambitiösa heta hästar har oftast väldigt stark vilja också, och tänker lite för mkt... jobbar mkt med min på att han ska vänta på mig, inte göra det han tror jag vill eller det han själv tycker vore bra. :p växla övning ofta, rid tex bara en halv diagonal, lägg en volt i serpentinen osv.

så det är lydnad i grund och botten som det rör sig om. inte så att hästen eg är olydig eller dum, den vill ju väl! men hästen måste lära sig att kontrollera sin energi, lära sig att vänta på ryttaren. det finns ingen quick fix. ;)

Senast ändrad:

Jag håller med om att såna hästar förstör sitsen om man inte ser upp, det har jag fått erfara. Det kräver så väldigt mycket av ryttaren att vara i balans, fast hästen är som den är, tillräckligt vältajmad och avvägd och man lägger sej lätt till med kompensationer och olater just i dressyrsitsen, särskilt:crazy:

Det gäller särskilt i lägen när hästen är mer taggad, när de kommer till arbete är de underbara ofta:love:

Det är nog lätt att tro att man pratar om samma saker när man skriver känslig het häst., men jag har ridit många känsliga heta hästar men den här är verkligen snäppet mer, och har varit annorlunda att rida, det är verkligen inte bara en fråga om lydnad utan om typ, även om lydnaden är minst lika viktig på en sån, det tycker jag verkligen.

Ja, kyras grundjobb är jättebra. Men även att vänja hästen vid skänkeln, det går, jag lovar. Man måste kanske t o m överdriva att låta skänkeln ligga om, och göra den nästan lite likgiltig för skänkeln om du förstår mej rätt. Den måste acceptera skänkeln.
Och sen är det att kunna sitta i balans, och vara stadig trots hästens ostadighet och hetsighet.
Vi har fått jobba mycket med takten, det är en del av vänta-arbetet, att kräva att hästen går i en lugn taktmässig trav, och reglera det enbart med sätet och med skänkeln. Det är svårt. I vintars var det skitsvårt, när hon var så laddad och inte ville vänta och lyssna, men nu är det ett annat läge och dessutom har jag börjat märka resultat av vinterns arbete, en mera lugn taktmässig trav, och den i sej har sen en nertaggande effekt, om du förstår.
Helst ska hästen var rund i det här långsamma travarbetet, där takten är a och o, det var mycket svårt i vintras men nu funkar det, nu kan jag leka med trav, takt och form på ett sätt som är helt nytt på henne.

I och med att man ska hålla den långsamma taktmässiga traven så tvingas man använda sin egen kropp mer rätt, annars går det inte. Man får inte bromsa i handen, kontakten ska vara lätt. Jag har inte problem med att vara lätt i handen när jag rider henne annars, utom just i dressyr när man kräver den här taktmässigheten och hästen är så laddad att den vill iväg och sprätter för allt. (Det uppstår en irritation också som gör att man blir mer okänslig själv då, upplever jag. Får vakta mej själv, när jag blir irriterad för det påverkar ridningen)

Man kan inte enbart rida i långsamma traven, utan det är en del av arbetet. Svårt att beskriva, det krävs nästan en bra tränare som styr det här jobbet så att man vet vad man gör. Hästen ska sakta ner takten överdrivet, verkligen vila på steget tydligt. Det känns väldigt sakta men det ska det vara , men för det inte utan energi, utan energin ska läggas i att använda sin bakdel, ta i och inte springa undan.
Sen en massa övergångar, mycket sidvärts, gärna sk vikn mot väggen, som bromsar osv.

Jag har fått hjälp med mängder av bra övningar och det har gett så bra resultat:bow: och även med sitsen, i det här arbetet tvingas man komma tillrätta med olaterna som uppstått på vägen:cool:

Oj vad långt det blev, vet inte om det ens blev klart vad jag menar, trots långt?

Jag tror vi förstår varandra flashlight!:D haha.. de verkar lika våra hästar!
Jag är inte det minsta orolig för att min sits ska försämras. Har vakande hökögon på mig varje dag på båda mina hästar:angel:

Idag kom jag fram till en mkt bra övning! Då min häst är väldigt känslig för vikthjälper o skänklar men blir stark om jag rör tyglarna så tänkte jag " men om jag bara svänger då". Så jag satt hela passet och red volter, åttor o serpentiner stilla hand, bara vända för vikthjälp o skänkel i alla gångarter. Så fort hon började smyg öka takten så svängde jag.. Har provat detta tidigare o då har det inte fungerat, hon började bara stressa mer o mer. Men, idag gick det strålande!!:D:love: När hon började slappna av och till sist vänta på mig så kunde jag börja röra tyglarna lite o balansera upp henne lite mer...
Hon var verkligen skitfin på slutet o kändes äntligen lite mer "ridbar":banana:

Så nu återstår bara o se om detta fungerar även imorron:confused: Tills dess kanske hon har hittat på ngt nytt:devil:

PS Intressant att hör att bellini har gett lite tossiga avkommor... Det viste nog inte uppfödarna när de betäckte då mamman ju har Gaspari som farfar.... Men då är min ändå liiite lungnare än mamman så det har nog inte haft så där jätte stor effekt :D...

Senast ändrad:

Mycket bra träning! Även att ställa och trycka ut i volten funkar bra, tanken är ju att få hästen att få något annat att fokusera på och att lära henne ta hand om sin kropp själv. Att få dem gå långsamt o vila lika länge på varje steg, att vänta in vad vi vill och inte hela tiden komma med massa egna förslag och att vi är chauffören, inte medpassagerare.. Har själv ett sto med stora likheter med era, superkänslig och med mycket humör, och vi har jobbat o jobbat på detta hela hösten och nu börjar det släppa. De måste även lära sej att tillåta skänkeln, låt vaden ligga emot tills hon accepterar att det inte är endast framåt som gäller då. Hästen ska kunna gå mellan hjälperna och låta sej ramas in. Och som flashlight skriver, det GÅR att lära in, låt det bara ta tid. Lycka till! Det är dessa hästar som blir de bästa, bara man lyckas få dem med sej ;)

Senast ändrad:

Tack för ditt svar:)

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att vikten räcker som drivning? Menar du att jag inte ska sträva efter att kunna använda skänklarna alls, utan enbart rida med vikten?

*delvis kl*

Tack för ett jättebra svar!

Jag är helt på din linje om att vänja hästen vid skänkeln och göra den "trögare". Det jag fokuserar mest på just nu är att sitta stadigt och i balans och att vara mycket konsekvent med halter och halvhalter. Halterna har hon svårt att slappna av i och smyger fram hela tiden, men ibland kommer den där "sucken" (om ni förstår vad jag menar) och hon slappnar av för en stund. Att vara konsekvent är verkligen svårt. Det känns som om hon tar halvhalterna lite sämre för varje gång tills man korrigerar lite mer, då blir det bättre och sedan tar hon dem lite sämre igen för var halvhalt.

En tränare vill att man rider henne genom att svänga för att få henne att bromsa. Genom att svänga mest med sitsen kan man fortfarande vara mjuk i handen. Jag upplever att det lätt blir mycket snurrande på en mycket liten volt och bakdelen sladdar väldigt mycket. Man får inte bromsa på yttertygeln.
Vad tycker ni om denna "metod"? Jag förstår inte riktigt vart det ska leda nånstans att inte använda/ha stöd på yttertygeln.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gissar på att den övningen ska leda till att hästem lär sej ta hand om sin egna kropp och energi, dock ska inte bakdelen sladda ut utan hållas på plats med hjälp av lätt ytterskänkel och sits och tydligt ledande mjukt tygeltag inåt. Har själv använt oss av detta och det funkar, dock använde jag yttertygeln till att räta upp en aning så att förböjningen inte kommer och tanken är att tempot kommer ner och övningen görs tillslut i lugn takt med lika mycket vilande på alla ben.

Läs mitt senaste inlägg:) Min pålle har jag börjat rida så som din tränare föreslog. Men jag sitter aldrig på samma volt på varv efter varv, utan lägger volter överallt på ridbanan åt både höger o vänster. Sen provar jag att rida rakt en liten bit och så fort hon blir stark eller börjar öka så lägger jag volt igen... I volterna använder jag inga förhållningar alls i början utan låter volten bromsa henne. Däremot använder jag händer o skänklar för att ställa och böja samt hålla rumpan på plats. Ibland förböjer jag ordentligt och ibland ställer jag bara lite grann.
Vill ju att hon ska följa min hand och inse att det inte är meningen att hon ska bli starkare o starkare så fort jag rör tygeln. När jag har värmt upp ett tag på detta vis, med flera skritt pauser, så kan jag så småningom börja få igenom förhållningar och rida längre o längre sträckor rakt. Men det gäller att vara väldigt noggran o konsekvent, så fort hon börjar springa eller försöker ta tygeln så vänder jag henne igen...
Mitt mål med övningen är ju att få henne att lyssna på mig och inte hitta på saker själv, på så sätt kan hon börja slappna av mer o mer. Vet inte hur din häst fungerar men min blir stark och tar bettet så jag försöker ju rida henne med mkt lite kontakt med tygeln. På så sätt har hon inget att "ta tag i", jag tar förhållningar mkt snabbt o lättar sen ordentlig, man får aldrig fastna i dragkampen.
Det är bara att träna o träna:angel: Igår jobbade jag på samma sätt men hade med lite hinder också, hästen har aldrig gått så bra som hon gjorde då! :love:

+ann80

Jag tror det som ni beskriver som tränaren är ute efter. Det som jag tycker är svårt är just att rumpan sladdar så mycket. Men när jag kan komma ner i sadeln och hålla skänkeln intill blir väl detta bättre.

Skillnaden mellan din häst och hästen jag rider är nog att min blir inte så stark, utan tar man i henne för mycket sprätter hon iväg eller ställer sig på bakbenen.

Nu vill jag åka till stallet och träna :d, för när man väl själv gör rätt får man ju så mycket tillbaka av dessa härliga individer :love:

*kl*
Svaret/funderingarna ska vara till Centaur :)
Det verkar finnas många med samma typ av häst här ^^
Min blir litel likadan, stressar upp sig,vill gärna ligga före, gissa hur saker ska gå till, o blir hetare efter trav/galopp men ändå mer villigare o känsligare för att jobba, men mer lättstressad om hon gör fel eller så, och då kommer hennes "gissningar" t.ex. om jag stannar så gissar hon bakdelsvändning Eller ryggning, o fungerar inte det börjar hon steppe lite fram, lite åt sidan osv :angel: men jag har fått lära mig att vara lugn och konsekvent, först vänta ut henne, sen få henne att vänta på mig ^^ Mycket hjärngympa blir det såklart, i skogen blir det serpentiner runt träd osv, o när hon stressar/taktar försöker jag skritta på långa tyglar t.ex
Alla använder nog av olika knep och ideér, främst tror jag man hittar sin egna "komposition" tillsammans med hästen, finns nog varken rätt eller fel där, allt fungerar beroende på individ..
Jag försöker kombinera en häst som tröttnar om jag gör för mkt av samma sak=tråkigt, och om jag försöker göra för mycket olika saker=överstimulerad och stressar för det, olika från dag till dag...
Spännande spännande :D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V