Överenergi

T

taskmört

Den här tråden skulle nog platsa på foder eller hästvård också, men jag provar här.

Har en fundering över biverkningar av havre. Låt säga en fodergiva på c:a 2,5 kg havre per dag utöver fri tillgång på ett välbalanserat grovfoder till en häst som pomenadrids 4-5 ggr/vecka.

Skulle ni säga att det är lagom med kraftfoder, eller skulle man kunna förvänta sig överenergi hos hästen ifråga?

Sv: Överenergi

Hmmm, det beror ju lite på vad du menar med "promenadridning".

Men är det bara skritta runt i lugnt tempo så är det nog lite för mycket. (amatör-tankar)

Tja, det beror väl på hästen och vad du menar med promenadridning. Min häst skulle vara mera i luften än på marken med den foderstaten vid min definition på promenadridning.

Promenadridning i denna definition:
Tja, max en 45min/per tillfälle, inget svett efter passet.

Det beror mycket på hästen. Den kan lika gärna bli fet och slö. Eller så kräver den massor av käk och håller sig fin på den foderstaten.

taskmört skrev:
Promenadridning i denna definition:
Tja, max en 45min/per tillfälle, inget svett efter passet.
OK, då ser vi det på samma sätt. Men som sagt, t ex ett stort, svårfött och slött full- eller halvblod kanske behöver såpass mycket kraftfoder för promenadridning. Eller så vill ägaren ha en het promenadhäst. :D Min nuvarande och min förra häst skulle definitivt bli odrägliga på den menyn. Men de är å andra sidan lättfödda, energiska förvuxna korsningsponnyer.

Jag tror att det är ganska vanligt att folk får fler problem än nödvändigt med sina hästar därför att de helt enkelt stoppar i dem mycket mera raketbränsle än vad hästen behöver. Antingen för att de tror att hästen behöver kraftfodret, de har inte räknat på foderstaten eller har räknat, men överskattat hur ansträngande ridningen är.

Senast ändrad:

Det är ju som tidigare sagt oliika för alla hästar, men min häst hade farit i taket av så mkt havre!Men vissa tillgodogör ju sig inte lika bra som andra...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 263
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama