Överdriven Krubbitare

D

Dopamin

Jag har ett litet problem som kommit att växa och blivit ganska så stort. Min häst har under de senaste åren utvecklat ett närmast hysteriskt krubbitande.
I början var det väldigt sällan, endast när hon stod inne och kände sig uttråkad. När jag stod på en ridskola försvann problemet eftersom det alltid fanns folk som kelade med henne, vilket hon trivdes med- och krubbitandet avtog till en del.

Nu står hon sedan några år tillbaks i ett stall där hästarna går ute minst 14 timmar per dygn, och hon rids dagligen i normal träning. Varierat med uteritter, utomhusbana och ridhus. Hon har många hästkompisar och verkar trivas med livet i övrigt.
Ändå är krubbitningen värre än någonsin. Även under sommarbetet sågs hon ibland stående vid någon stolpe, gnagandes.
Vi började ha remmen på henne i hagen, vilket inte känns så kul, men då slutade hon åtminstone, och jag har inte direkt varken råd eller tid att byta ut stolparna i hagen hela tiden.

Nu undrar jag vad detta kan bero på, och om det finns någonting jag kan göra för att dämpa detta? Remmen hjälper såväl inne som ute, men ska man behöva ha den på hela livet?
Har hört om operation för att stoppa krubbitning, vet någon någonting om det?
Börjar bli lite desperat här, tycker synd om hästen!
Mvh D.

Sv: Överdriven Krubbitare

Hej
Tyvärr så behöver de flesta krubbitarna ha remmen på sig jämnt, förrutom då du rider.
Då detta har blivit en sån vana att dom inte kan sluta ifall dom inte hindras. Hade en häst tidigare som snappade luft(en variant av krubbitning) han hade remmen ute och inne, tog endast av den vid ridning.
Har läst att en del krubbitning beror på magsår, hästen har för hög koncentrat av magsyra och försöker stabilisera detta genom att snappa luft. Var en artikel i ridsport om detta förra året tror jag.
Kanske värt att prata med veterinären om?

Lycka till
/B

Har den fri tillgång på grovfoder? Pröva det annars. Den vanligaste orsaken är för lite grovfoder dvs att de får äta under en för kort tid.

Har den en balanserad foderstat och det är kontrollerat att den inte har proteinbrist? Är grovfodret analyserat? Proteinbrist kan nämligen leda till att de gärna vill bita/äta träd... (om det nu är trä den biter på? )
När det gäller just trätuggande är det dock ett funktionellt beteende och inte nödvändigtvis en beteendestörning - trä och bark ingår nämligen i hästens naturliga föda. Träätning ökar dock om hästen får för lite grovfoder och/eller för lite protein.

(källa: Hästens näringsbehov och utfodring)

använd inte rem! Hästen försöker lindra obehaget den känner om du då hindrar hästen från att få sin "drog" hur tror du hästen känner sig då? Eftersom det i ditt fall inte verkar bero på att hästen är understimulerad och att den har fri tillgång till foder så föreslår jag att du gör en utredning på hästen, och speciellt kollar upp ev. magsår. En häst som har fri tillgång på foder, hästkompisar mycket utevistelse och får motion varje dag som ändå krubbiter låter väldigt ovanligt. Kolla upp alla rutiner om det kan finnas nåt som skapar obehaget hos hästen om du inte hittar nåt, gör en utredning.

Jag träffade en svårklass häst hos en av tysklands mest kända hoppryttare. Den har strömtråd på alla stolpar. det vill säga inte bara som vanligt staket utan som går från stolpens topp till stolpens bott. tunntråd då. Har även sätt det på ett westernstall.

Fast man får väl vara noga med att hålla rent så inte gräset växer upp i den. Annars kan man kärra stolparna....det ska tydligen hjälpa.

Hej
Såg tyvärr att du fått rådet att inte använda remmen på.
Kan verkligen råda dig till att ha på remmen ifall den hindrar hästen från att bita, att ta av den och låta hästen få i sig stora mängder luft leder ofta till kolik. Givetvis så skall hästen utredas ifall man misstänker magsår eller liknande stresssymptom. Men ha remmen på så länge.

/B

Tack för många bra och intressanta svar.
Det får nog bli en utredning, ska prata med veterinären . Tills vidare, vilka foder rekommenderar ni med mycket protein`? så kan jag börja med det på en gång om det skulle vara felet.
Han blir för knäpp av havre, har ganska mycket humör, så andra förslag är välkomna.

Hej
Tyvärr så behöver de flesta krubbitarna ha remmen på sig jämnt, förrutom då du rider.
Då detta har blivit en sån vana att dom inte kan sluta ifall dom inte hindras. Hade en häst tidigare som snappade luft(en variant av krubbitning) han hade remmen ute och inne, tog endast av den vid ridning.
Har läst att en del krubbitning beror på magsår, hästen har för hög koncentrat av magsyra och försöker stabilisera detta genom att snappa luft. Var en artikel i ridsport om detta förra året tror jag.
Kanske värt att prata med veterinären om?

Lycka till
/B

du har gammal och mkt felaktig information!
ny och gedigen forskning av stereotypa beteenden, så som krubb bitning är, styrker att man INTE skall försöka tvångs-strypa symptomen, med hjälp av rem och annat.
stereotypa beteenden så som krubbbitning, vävande, box/hagvandring osv kommer sig av stress genererat från ngn situation nu eller tidigare i livet, då hästen inte kunnat få utlopp för naturliga behov, och då utvecklat detta beteende.

därmed är det det naturliga behovet som skall fokuseras på att "medicinera" med - inte strypa symptomet.

vad jag vet så utförs inte operationer ö.h.t längre mot krubbitning - pga den nyare forskningen.

det är en MYT att den sväljer luft som leder till kolik - även detta är gammal teori och stämmer inte.

läs på i nymodern forskning runt detta ämne, det finns mycket! senaste året har ridsport haft 3 artiklar, och även Hästfocus, just runt detta. du borde kunna hitta ganska mkt både i nyskriven litteratur, och på nätet, i tidskrifts arkiv osv.

Senast ändrad:

Tack för många bra och intressanta svar.
Det får nog bli en utredning, ska prata med veterinären . Tills vidare, vilka foder rekommenderar ni med mycket protein`? så kan jag börja med det på en gång om det skulle vara felet.
Han blir för knäpp av havre, har ganska mycket humör, så andra förslag är välkomna.

fri tillgång på grovfoder= hö och eller halm!

Hej
Tänker inte bråka med dig om detta,:angel:
men då jag pratar om egen erfarenhet (inte forskningsrön) så tar jag aldrig mer av en krubbbitare remmen eller låter den ha krubba eller liknande där den kan ta stöd och bita. Kolik anfallen som har följt oss vid dessa tillfällen har inte varit roliga eller lätt lösta!
Och det har definitivt varit tillfällen då det har gått att visa att det har varit krubbitningen som varit den utlösande faktorn. Tex tävlingsbox med krubba att ta tag i. Ovan utsläppare som tagit av remmen innan utgång osv. :crazy:
Men, som sagt jag talar av erfarenhet och inte av forskningens framsteg.
/B
Och i mitt första inlägg så skriver jag att magsår är en av de utlösande faktorerna bakom krubbitningen så jag hänger nog med lite ;)

Nejdå jag tänker heller inte bråka, men det är väl värt att ta till sig nya rönen för de har en hel del sunt och logiskt bakom sig, och är nogsamt utförd, det är inga hastverk. (Hänvisar till serien i senaste 3 eller 5 numren av Hästfocus bland annat som sagt - där finns summerade referat som ger en vettig helhetsbild runt forskningen, och det är INTE en engångs forskning utförd av ETT projekt, osv).

betvivlar inte för en sekund att du lyckats strypa symptom med hjälp av krubbitar ringen. det finns ingen tvekan om att den stryper dessa.
men på sikt som sagt, så är botet att försöka komma tillrätta med orsaken till magsåret och stressen som bottnar i undertryckta behov/situationer hästen inte kan hantera och som bottnar i undertryckta/borttagna möjligheter att få utlopp för behov.

och sån behandling är väl alltid att premiera jfm med att bara lägga locket på.

du kanske borde ta reda på FAKTA innan du yttrar dig. För enligt all forskning som gjorts så finns det inget som bevisar att krubbitning orsakar kolik. Hästen sväljer inte luften utan luften stöts ut igen. Varför tycker du att remmen ska vara på? så att DU slipper se när hästen krubbiter för att det lugnar DIG! men hästen blir klart mycket lugnare om den får krubbita än att inte få göra det. Hästar krubbiter av en anledning!Läs och lär!http://www.capactiva.se/artiklar/beteende.htm
http://www.equerry.se/att/stereotypier02.pdf

krubbitning orsakar inte kolik tvärtom så är det ofta hästar som har problem med magen som börjar att krubbita för att försöka lindra deras obehag, varför då hindra hästen med att sätta på en rem, det är bara grymt. Det gör ont för hästen att krubbita om den har en rem, har du tänkt på det du som är så påläst?

Har du både en valack och ett sto som krubbiter? eller var det bara ett sto.. eftersom att du skrev han sedan. Du kanske ska se över stallmiljön annars? några stressfaktorer?

Hej
Såg tyvärr att du fått rådet att inte använda remmen på.
Kan verkligen råda dig till att ha på remmen ifall den hindrar hästen från att bita, att ta av den och låta hästen få i sig stora mängder luft leder ofta till kolik. Givetvis så skall hästen utredas ifall man misstänker magsår eller liknande stresssymptom. Men ha remmen på så länge.

/B

Jag har en krubbitare som nu har hunnit bli 24 år.
Han har så länge jag vet krubbitit, har känt honom sedan 6 års ålder.

Vi flyttade honom för 6 år sedan till ett eget litet stall, men det blev inte bättre för det. Han hade alltid remmen på inne, ej i hagen och han hade kolik ganska ofta.

Sedan så flyttade vi igen då vi köpte vår gård, vi började att fodra med hö i stället för hösilage och vid ett tillfälle för 3 år sedan så fick han ett sådant fult sår precis under där remmen skulle sitta så jag kunde inte använda den.

Märkte då att han krubbet mindre UTAN själva remmen på.

Har sedan dess inte haft rem på alls och han har endast haft ett kolikanfall på den tiden, detta berodde dock inte på krubbitningen utan på en svald grankvist.

Så vi fortsätter med att vara utan rem.

Vi har haft flera krubbitare genom årens lopp.
Vår erfarenhet är att de inte får kolik av det, det lindrar inte att ha rem, det HINDRAR dom att lindra sina symptonm istället.
Vi är ganska säkra på att det handlar om invant beteende/ magbekymmer/stress.

tänk dig att verkligen behöva rapa, och inte få det:eek:

Är hon verkligen krubbitare?
Den krubbitare som jag haft här sabbar inga hagstolpar, utan tar endast stöd med framtänderna mot ovansidan på stolpen när hon suger luft.
Och hon väljer ut en speciell stolpe som sin favorit, där står hon sen dagarna i ända och sväljer luft. Det blir faktiskt 4 spår där hon har hovarna, så hon rör sig itne mycket.
Stundtals går hon iväg och betar, men travar sen snabbt tillbaka till "sin" stolpe.

Däremot finns det ju hästar som äter stolp som bävrar, och det är inte samma sak.

Är hon verkligen krubbitare?
Den krubbitare som jag haft här sabbar inga hagstolpar, utan tar endast stöd med framtänderna mot ovansidan på stolpen när hon suger luft.
Och hon väljer ut en speciell stolpe som sin favorit, där står hon sen dagarna i ända och sväljer luft. Det blir faktiskt 4 spår där hon har hovarna, så hon rör sig itne mycket.
Stundtals går hon iväg och betar, men travar sen snabbt tillbaka till "sin" stolpe.

Däremot finns det ju hästar som äter stolp som bävrar, och det är inte samma sak.

Jo, det är ju lite märkligt förstås. Men om hon bara gnagde skulle det förmodligen inte hjälpa med remmen antar jag?
Det bär som sagt emot att ha remmen på, som många skriver måste det vara oerhört frustrerande för henne. Men det är mest för att stolparna inte ska gå av och de andra hästarna inte ska ta efter.
Gör de det förresten? Eller är det också bara en myt?
Jag vill helst låta bli rem men det är övriga i stallet + stallpersonalen som uppmanat mig till det eftersom hon tar sönder så mycket trä.

Vet inte vad mer jag skulle kunna ändra i stallmiljön. Tycker den är väldigt ostressig och av egen erfarenhet ser hon bara gladare och mer välmående ut ju mer folk som springer där. Alltid social, kelig och go.
Och än så länge är hon ju ute till ca 21-22 på kvällarna, men det kommer ju bli kortare ju kallare och mörkare det blir.
Men som sagt, ska prova med lite ändringar i foderstat+ prata med vet.

Och ja, jag har både en valack och ett sto, men det är bara tjejen som krubbiter.

Men det är mest för att stolparna inte ska gå av och de andra hästarna inte ska ta efter.
Jag vill helst låta bli rem men det är övriga i stallet + stallpersonalen som uppmanat mig till det eftersom hon tar sönder så mycket trä

Forskning visar att hästar inte tar efter stereotypa beteenden så du behöver inte vara orolig för att de andra hästarna "tar efter". Prova att lägga ut genar eller kvistar som hon kan tugga på istället för stolparna. Om du vill ha henne utan rem förklara för övriga i stallet varför, de kanske har några bra tips på vad ni kan göra för att förbättra situationen.

Jo, det är ju lite märkligt förstås. Men om hon bara gnagde skulle det förmodligen inte hjälpa med remmen antar jag?
Det bär som sagt emot att ha remmen på, som många skriver måste det vara oerhört frustrerande för henne. Men det är mest för att stolparna inte ska gå av och de andra hästarna inte ska ta efter.
Jag vill helst låta bli rem men det är övriga i stallet + stallpersonalen som uppmanat mig till det eftersom hon tar sönder så mycket trä.

Vet inte vad mer jag skulle kunna ändra i stallmiljön. Tycker den är väldigt ostressig och av egen erfarenhet ser hon bara gladare och mer välmående ut ju mer folk som springer där. Alltid social, kelig och go.
Och än så länge är hon ju ute till ca 21-22 på kvällarna, men det kommer ju bli kortare ju kallare och mörkare det blir.
Men som sagt, ska prova med lite ändringar i foderstat+ prata med vet.

Och ja, jag har både en valack och ett sto, men det är bara tjejen som krubbiter.

Steriotypa beteenden smittar inte.

Fö, vissa hästar trivs i "stökiga" miljöer som tex på en ridskola, mycket folk som kommer och går mycket att "titta på", andra trivs i små små stall med så lite spring som möjligt.
Din häst trivdes på ridskolan, går inte att få dit henne igen?

Frågar igen, är du verkligen SÄKER på att hon är krubbitare, och sväljer luft? Det brukar höras ganska tydligt när de "ulkar".
Jag tycker det låter som om att hon enbart knaprar trä.

Liknande trådar

Träning Behöver tips... Köpte min häst i september förra året med vetskap om att han var krubbitare. Problemet är att han står och trycker på...
Svar
18
· Visningar
2 109
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 157
Senast: taccotad
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama